2905
Sök

Någon som kört med en Holset HX40 på en T5a?

1 028 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#1
Någon som kört men en Holset HX40 på en T5a? de e väl egentligen min fråga.
Hur blir laddet? När kommer de osv
Fördelar?
Nackdelar?

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
20 april 2011
#2
När laddtrycket kommer beror ju på en massa saker, bland annat grenrör, avgashus och vilka kammar man kör med. Men räkna med att det börjar ladda vid 3000 och fullt ladd vid 4000-4500. Fördelen är ju att dem är billiga oh funkar bra, nackdelarna är väl att det ofta (alltid?) sitter twin-entry avgashus på dem och att den interna wastegaten är för liten.


1 028 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#3
Sitter hemma gjort extraktor med 50mm extern WG GLT kammar gröna R spridare 3" lmm

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
22 april 2011
#4
Då hamnar du runt dem siffror jag nämnde i förra inlägget. Sen kan det ju variera beroende på vilket avgashus du har och om det är något gjort åt det och om man kör med mottrycksstyrning på wastegaten eller inte. Vanliga turbokammar hade hjälpt till att få upp trycket tidigare också.


1 028 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#5
okioki tror du den blir tråkig att köra?

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
22 april 2011
#6
Ska du inte sikta på mer effekt än vad spridarna tillåter skulle jag ha tittat på en hx35:a istället som med rätt avgashus ger en roligare motor.


1 028 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#7
hur mycke klarar Gröna r spridare av me org soppa tryck? å även me 4bars tryck?
Vilket avgashus ska man ha då?
Tror de sitter 14 på min hx40 e de de minsta?

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
22 april 2011
#8
Strax över 400hk kan man ta ut på bensin vid 3,8 bar och säg 380 med 3 bar, men att ställa upp bränsletrycket till 4 bar är bara dumt. Bättre att skaffa större spridare istället om man behöver mer flöde.

Nå mindre än 14 lär man inte inte hitta på Hx40.


Large Cap
1 816 Inlägg
1 028 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#10
oki fundera ju på runt 680cc men då ska man mappa å krångla me ju för en ska funka`?

Har inget å skriva ännu

8 250 Inlägg
23 april 2011
#11
Ja, men mappa lär du ju i vilket fall göra om du vill ha ett vettigt resultat


337 Inlägg
23 april 2011
#12
volvo_grabb skrev:
okioki tror du den blir tråkig att köra?

ska du ha den i en framhjulsdriven bil så blir svaret ja. kanske inte lika tråkigt som jobbigt. förstår inte hur folk kan lägga ner så mycket pengar på trim på en fwd för att bli runtkastad av framvagnen som springer över vägen fram o tillbaka... men måste du så skulle jag rek max en 35a då du får mindre ketchupeffekt än en 40ia..


5 089 Inlägg
23 april 2011
#13
spinner inte en bakhjulsdriven bil alls alltså? Därför alla tjötar om att det är en "bättre" sak å ha alltså:P

\Lindgren

337 Inlägg
23 april 2011
#14
självklart är det så, själv kör jag 4-krafs smile men du måste väl hålla med om att känslan mellan fwd o rwd när det spinner är lite som dag o natt... . men smaken är som baken, tanken bakom inlägget var väl ett tips som är att försök göra en motorkaraktär som är att laddet kommer så tidigt som möjligt så du kan minska ketchup-effekten. resultatet blir ju att du troligen kommer iväg snabbare iaf. (ja självklart kan man köpa mega-klister-R-däck och köra på en asfalterad bana med dubbla lager sockerplast men lägg av..)

edit Flindgren: nu hoppas jag inte att du jämför med din egna kärra som du troligen lagt ner en halv miljon på för att bl.a stabilisera upp den bland all trimning. jag antar att vi pratar "original" till max bpu-chassin.
fin kärra du har btw!
Senast redigerat av Mitsuhini (23 april 2011)



Sök