3215
Sök

VW Passat diesel '94 - kolsvart rök när jag gasar

72 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
har en nyligen införskaffad passat som går fint i motorn, men som fullkomligen häver ur sig svart rök i uppförsbackar och i andra lägen då jag gasar lite extra. vad beror detta på? den är nybes u.a.

kan ett byte av olja, bränslefilter eller oljefilter avhjälpa detta problem?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 april 2011
Eftersom det är en diesel så finns det väl egentligen två troliga alternativ till mkt svartrök, antingen rejält uppställd pump eller rasad turbo.

Och nej, byte av olja och filter kommer inte hjälpa. (möjligen luftfilter, om det är rejält igensatt)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

820 Inlägg
21 april 2011
Kan vara att pumpen behöver ställas in, eller så är den påväg att ge sig också.

Men det låter precis som om pumpen är uppställd, min V70 kölar rätt ordentligt, dock så är den påställd till max.

Om man säger

72 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
uppställd? vad innebär det? pumpen är nyligen bytt

det är ingen turbo utan bara diesel. tyvärr.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 april 2011
Det går att ställa maxmängden för hur mycket diesel insprutningspumpen sprutar in. Hmm, om nu pumpen är bytt kanske det blivit fel så den nya kanske är till en turbomotor. (med turbo kan det sprutas in mkt mer diesel utan att det ryker, därför ryker det utan)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

72 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
hur gör jag den nedställd då?

fälg fantast
1 086 Inlägg
22 april 2011
kommer det svartrök är det för mkt soppa, den dränks, den är garanterat uppskruvad, skruva ner den, det är boven i dramat, har vart med om detta flertal gången,

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Forummoderator
18 009 Inlägg
22 april 2011
Hoppas det bara är pumpen som är uppställd. Det finns en skruv som ska skruvas (ut?) lite men det svarar nog nån som vet vilken på din bil.

Jag hade en sugdiesel som pumpen troligen var duktigt kass på, se hur den såg ut på tomgång...
https://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/large_94868-1018404.jpg

Nu är det ju lite gött väder ute. Prova att starta utan glödning. Den ska vara duktigt seg men gå igång efter några sekunder och låta som den håller på att rasa i några sekunder till. Är det +15 ute och den går igång så är väl pump och maskin i hyggligt skick utifrån den lilla testen iallafall.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Hoppas det bara är pumpen som är uppställd. Det finns en skruv som ska skruvas (ut?) lite men det svarar nog nån som vet vilken på din bil.

Jag hade en sugdiesel som pumpen troligen var duktigt kass på, se hur den såg ut på tomgång...
http://www1.garaget.org/archive/90/8943 … 018404.jpg

Nu är det ju lite gött väder ute. Prova att starta utan glödning. Den ska vara duktigt seg men gå igång efter några sekunder och låta som den håller på att rasa i några sekunder till. Är det +15 ute och den går igång så är väl pump och maskin i hyggligt skick utifrån den lilla testen iallafall.

Mvh
Alexander

detta ska jag testa i morgon, tack för tipset!

jag ska ta ett foto på motorn imorrn och lägga in här, visste inte att man kan göra det.

1 335 Inlägg
26 april 2012
Kan nog höra här.

Går de å ställa upp bränslepump på min? Ytterst lite isf.. Är de nåt de kommar på bes isåfall?

B5 #001

fälg fantast
1 086 Inlägg
26 april 2012
F-Tar skrev:
Kan nog höra här.

Går de å ställa upp bränslepump på min? Ytterst lite isf.. Är de nåt de kommar på bes isåfall?

evry mod kallas det

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 335 Inlägg
26 april 2012
Lowenhart skrev:
F-Tar skrev:
Kan nog höra här.

evry mod kallas det

Ställa upp inte modda sa jag? Förstör ju motorn me de moddet. Den tråden har jag läst igenom helt också förresten. Ja tänkte mer på de enklare viset, gamla goda tiden, kanske har för "ny" bil för de.

B5 #001

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 april 2012
F-Tar skrev:
Lowenhart skrev:
F-Tar skrev:
Kan nog höra här.

evry mod kallas det

Ställa upp inte modda sa jag? Förstör ju motorn me de moddet. Den tråden har jag läst igenom helt också förresten. Ja tänkte mer på de enklare viset, gamla goda tiden, kanske har för "ny" bil för de.

Menar du din Passat -00? Pumpen är datorstyrd och en evrymod är det som gäller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 335 Inlägg
26 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
F-Tar skrev:
Lowenhart skrev:

evry mod kallas det

Menar du din Passat -00? Pumpen är datorstyrd och en evrymod är det som gäller.

Pümpduse eller va den heter ja. Japp de e den jag har. Ack de va det jag misstänkte.. får väl kanske göra ett sånt smile Men vad är de som gör de att vissa svartryker då de trycker ut en växel, då menar ja inte att de ska bolma, bara puffa ut en gång? Brorsans TDI toledo gör de ibland, men min jävel gör inte de, man kan ju tro man kör runt i en bensinare sad

B5 #001

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 april 2012
Dom brukar kunna puffa ur sig vid växlingsläge. Helt normalt

Bildemonterare samt egen verkstad. !

1 335 Inlägg
26 april 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
Dom brukar kunna puffa ur sig vid växlingsläge. Helt normalt

Precis.. men min gör inte de hmm Ser ju ut som en bensinare. Ja å brorsan har i princip samma motor fast min har 5 hk mer + chip

B5 #001

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 april 2012
Ja ditt "chip" fast ja nu tror du har box. Är inte så pass påställd att den gör de.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

1 335 Inlägg
26 april 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
Ja ditt "chip" fast ja nu tror du har box. Är inte så pass påställd att den gör de.

lol. De e ett chip i dieselboxen wink Den är ställd på max! Innan ja monterade de så rök de inte heller, inte ens i växelövergången. Trist ju tongue

B5 #001

Sök