Suck, så fort det är problem med en BMW skall folk fram och spekulera i att toppen är trasig. Den är inte särskilt känslig på dessa, det skall mycket misshandel innan den ger sig och de tål att koka bara man inte kör vidare några längre stunder;
Då ger de sig
snabbare än tex. en rak fyra gör...
Jag säger inte att din motor är ok, det kan jag förstås inte veta via ett forum, men chansen är oändligt mycket större att det är en vakumslang som gett sig än att du skulle ha topplocksproblem eller dylikt.
Du har en bälg i gummi mellan lmm och gasspjäll som du säkert sett, är det sprickor i denna kan det dra tjuvluft det hållet. Men felet sitter sannolikt någon annanstans på samma bälg; På undersidan av denna sitter ett uttag, från detta går en slang in under insuget till tomgångsmotorn (Tror jag det är?). Det är mycket vanligt att denna slang och uttaget i gummibälgen spricker och då blir tomgången knepig eller i värsta fall obefintlig.
Det är enkelt att skruva loss denna bälg och kontrollera, den sitter enbart med två slangklämmor! Var dock försiktig, slangen som går in under insuget lossnar lätt och är ett helvete att få på plats igen. Är dessa spruckna och trasiga skall du byta ut dem omgående, det bör åtgärda problemen och om inte kommer du garanterat märka skillnad på andra områden då denna funktionen är viktig. Lycka till!