2868
Sök

Motor stannar nästan när oljepåfyllningslocket tas av? Bmw E36 320

Lowlife
809 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan:), som rubriken lyder så stannar nästan min motor när man tar av oljelocket? ska det vara så?
någon enstaka gång dör den när man kör :S men den startar direkt igen ? hmm

"Tror att 3ans cylinder har kassa kolvringar sad"
Senast redigerat av ConXraid (22 april 2011)

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Bilmekaniker
805 Inlägg
22 april 2011
#2
toppackning

Lowlife
809 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#3
AnesN skrev:
toppackning

Maby.. sad men har läst runt överallt får inget svar alla säger olika.. dem säger att motorn ska dö om man tar av oljelocket och andra säger att den inte ska dö..

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

888 Inlägg
22 april 2011
#4
Tomgången ska sjunka om man lossar oljelocket, om den dör kan det va en dålig tomgångsmotor som inte orkar justera upp tomgången oordentligt.

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 april 2011
#5
HenkeTIC skrev:
Tomgången ska sjunka om man lossar oljelocket, om den dör kan det va en dålig tomgångsmotor som inte orkar justera upp tomgången oordentligt.

Om T-motorn är lite seg så borde ju tomgången rusa upp lite när han sätter på locket igen. Är det så? Jag har aldrig råkat ut för en bil som kolar när man lyfter locket. Och då har jag haft ett gäng...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 april 2011
#6
Personligen har jag aldrig märkt någon skillnad med oljelocket på eller av.

Det låer mest surrealistiskt. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 april 2011
#7
TurbOla skrev:
Personligen har jag aldrig märkt någon skillnad med oljelocket på eller av.

Det låer mest surrealistiskt. tongue

Har råkat ut för det nån enstaka gång men då har maskin sett sina bättre dagar... Men dö? Långt ifrån.
Toppen går ju gärna på dessa så det är även min första tanke tyvärr.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lowlife
809 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#8
Dieselsmurfen skrev:
HenkeTIC skrev:
Tomgången ska sjunka om man lossar oljelocket, om den dör kan det va en dålig tomgångsmotor som inte orkar justera upp tomgången oordentligt.

Om T-motorn är lite seg så borde ju tomgången rusa upp lite när han sätter på locket igen. Är det så? Jag har aldrig råkat ut för en bil som kolar när man lyfter locket. Och då har jag haft ett gäng...

Mvh
Alexander

japp motorn rusar upp lite i varv när man sätter på locket igen.. sjukt skumt att den beter sig så, men en kompis sa att det kan vara att ngn vakum packning som är i sönder så den suger luft...
har testat på några andra bmw motorer men dem händer inte som på min dem ändrar bara tomgången lite men sedan tillbaka till sin samma rytm.. inte som min den går riktigt oroligt.. hoppas verkligen inte att det är toppen som har gått eller ngt sådant! sad

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Lowlife
809 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#9
testade även att koppla ut lufmassemätaren och då blev det ingen skillnad på tomgångsvarvet? vet ej om detta hjälper er att förstå och klura.. uppskattar verkligen eran hjälp smile

mvh

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

337 Inlägg
22 april 2011
#10
där har du nog problemet. drar du ur kontakten så ska tomgången ändras drastiskt. kan den kanske gå i något förenklat nödprogram och "gissar" fram värdena nu kanske...prova och kör en bit utan kontakten i. om det inte är någon skillnad så har du funnit problemet.

angående att ta bort oljelocket så påverkar väl detta vevhusventilationen, därav svajjig tomgång.. ?
Senast redigerat av Mitsuhini (22 april 2011)


1 298 Inlägg
22 april 2011
#11
Intressant att detta kom upp. Upptäckte på min gamla Mazda 626 V6 att motorn tvärdog när man skruva av locken, men tänkte inte mer på det och sålde bilen en vacker dag. tongue Skulle vara kul att få reda på vad de verkligen beror på.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Lowlife
809 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#12
Mitsuhini skrev:
där har du nog problemet. drar du ur kontakten så ska tomgången ändras drastiskt. kan den kanske gå i något förenklat nödprogram och "gissar" fram värdena nu kanske...prova och kör en bit utan kontakten i. om det inte är någon skillnad så har du funnit problemet.

angående att ta bort oljelocket så påverkar väl detta vevhusventilationen, därav svajjig tomgång.. ?

där finns två kontakter till lufmassemätaren och en längre in mot insuget tog av båda kaplarna samtidigt och då gick den riktigt dåligt men koppla jag ut en åt gången så hände där i stort sett ingenting..:S

ang vevhusventilationen så ska den ju inte suga luft ifrån oljelocket? ingen annan bmw jag har testat på beter sig som min.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 april 2011
#13
Suck, så fort det är problem med en BMW skall folk fram och spekulera i att toppen är trasig. Den är inte särskilt känslig på dessa, det skall mycket misshandel innan den ger sig och de tål att koka bara man inte kör vidare några längre stunder; ger de sig snabbare än tex. en rak fyra gör...

Jag säger inte att din motor är ok, det kan jag förstås inte veta via ett forum, men chansen är oändligt mycket större att det är en vakumslang som gett sig än att du skulle ha topplocksproblem eller dylikt.

Du har en bälg i gummi mellan lmm och gasspjäll som du säkert sett, är det sprickor i denna kan det dra tjuvluft det hållet. Men felet sitter sannolikt någon annanstans på samma bälg; På undersidan av denna sitter ett uttag, från detta går en slang in under insuget till tomgångsmotorn (Tror jag det är?). Det är mycket vanligt att denna slang och uttaget i gummibälgen spricker och då blir tomgången knepig eller i värsta fall obefintlig.

Det är enkelt att skruva loss denna bälg och kontrollera, den sitter enbart med två slangklämmor! Var dock försiktig, slangen som går in under insuget lossnar lätt och är ett helvete att få på plats igen. Är dessa spruckna och trasiga skall du byta ut dem omgående, det bör åtgärda problemen och om inte kommer du garanterat märka skillnad på andra områden då denna funktionen är viktig. Lycka till! smile
Senast redigerat av Rquired (24 april 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 april 2011
#14
Rquired skrev:
Suck, så fort det är problem med en BMW skall folk fram och spekulera i att toppen är trasig. Den är inte särskilt känslig på dessa, det skall mycket misshandel innan den ger sig och de tål att koka bara man inte kör vidare några längre stunder; ger de sig snabbare än tex. en rak fyra gör...

Jag säger inte att din motor är ok, det kan jag förstås inte veta via ett forum, men chansen är oändligt mycket större att det är en vakumslang som gett sig än att du skulle ha topplocksproblem eller dylikt.

Du har en bälg i gummi mellan lmm och gasspjäll som du säkert sätt, är det sprickor i denna kan det dra tjuvluft det hållet. Men felet sitter sannolikt någon annanstans; På undersidan av denna bälg sitter ett uttag, från detta går en slang in under insuget till tomgångsmotorn (Tror jag det är?). Det är mycket vanligt att denna slang och uttaget i gummibälgen spricker och då blir tomgången knepig eller i värsta fall obefintlig.

Det är enkelt att skruva loss denna bälg och kontrollera, den sitter enbart med två slangklämmor! Var dock försiktig, slangen som går in under insuget lossnar lätt och är ett helvete att få på plats igen. Är dessa spruckna och trasiga skall du byta ut dem omgående, det bör åtgärda problemen och om inte kommer du garanterat märka skillnad på andra områden då denna funktionen är viktig. Lycka till! smile

Måste ju vara toppen som är körd. Moahaha... Men allvarligt talat så kolla allt som Rquired säger. Han har BMW-kunnande!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lowlife
809 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Suck, så fort det är problem med en BMW skall folk fram och spekulera i att toppen är trasig. Den är inte särskilt känslig på dessa, det skall mycket misshandel innan den ger sig och de tål att koka bara man inte kör vidare några längre stunder; ger de sig snabbare än tex. en rak fyra gör...

Jag säger inte att din motor är ok, det kan jag förstås inte veta via ett forum, men chansen är oändligt mycket större att det är en vakumslang som gett sig än att du skulle ha topplocksproblem eller dylikt.

Du har en bälg i gummi mellan lmm och gasspjäll som du säkert sett, är det sprickor i denna kan det dra tjuvluft det hållet. Men felet sitter sannolikt någon annanstans på samma bälg; På undersidan av denna sitter ett uttag, från detta går en slang in under insuget till tomgångsmotorn (Tror jag det är?). Det är mycket vanligt att denna slang och uttaget i gummibälgen spricker och då blir tomgången knepig eller i värsta fall obefintlig.

Det är enkelt att skruva loss denna bälg och kontrollera, den sitter enbart med två slangklämmor! Var dock försiktig, slangen som går in under insuget lossnar lätt och är ett helvete att få på plats igen. Är dessa spruckna och trasiga skall du byta ut dem omgående, det bör åtgärda problemen och om inte kommer du garanterat märka skillnad på andra områden då denna funktionen är viktig. Lycka till! smile

tackar för svar smile! jag får ut och kolla senare på dessa slangarna som du skrev. hoppas det är det som är felet! smile
mvh

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

38 Inlägg
4 maj 2011
#17
Jag hade ett stort hål i min gummibälg som går mellan lmm och gasspjället som var lagat med tejp (Grymt, haha), ett vanligt fel på dessa bilar har jag hört, och tomgången beter sig väldigt konstigt då..
Och om detta skulle vara felet så säljer schmiedmann väldigt bra med grymma priser.

Mvh Peter

Nothing is impossible

Lowlife
809 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#18
har fått höra att det är membranen som är sönder?

Bmw i Malmö är sämst enda svaret jag fick av dem när jag ringde var: Varför öppnade du oljelocket när motorn är igång?:S sen sa han inget mer än att jag va korkad typ för jag öppnade oljelocket.. men han sa till mig att boka tid han pratade även något om vevaxel givaren?..


kan ej köra iväg och ta reda på vad felet är eftersom mitt körkort har blivit indraget nu.. sad så hoppas någon här kan hjälpa mig så jag kan fixa detta..

mvh
   Marcus.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

888 Inlägg
6 maj 2011
#19
Läs mitt svar längre upp. Prova på flera bilar ska du se att det händer samma sak där.

Eftersom vevhusventilationen är kopplad till insuget och även tomgångsmotorn är kopplat till detta så får tomgången spel när du lossar på oljelocket(tar tjuvluft genom locket när den är av).

Mvh

Lowlife
809 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#20
HenkeTIC skrev:
Läs mitt svar längre upp. Prova på flera bilar ska du se att det händer samma sak där.

Eftersom vevhusventilationen är kopplad till insuget och även tomgångsmotorn är kopplat till detta så får tomgången spel när du lossar på oljelocket(tar tjuvluft genom locket när den är av).

Mvh

har testat flera bilar och där händer i största del ingenting kanske reagerar lite men snabbt åter till sin vanliga "rytm" ??

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog


Sök