2595
Sök

Fälgar med fel ET-mått

845 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#1
Vad händer om man sätter på fälgar med 49 i ET mått på en bil som ska ha 41?


Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
22 april 2011
#2
Det kan ta i, köp spacers på biltema så kompenserar du ut det smile

Peder DailyFresh

66 Inlägg
22 april 2011
#3
Det kan bli så att de breddar för mycket inåt, du kan använda spacers men tänk på att du måste ha längre hjulbultar då.

5 111 Inlägg
22 april 2011
#4
ET är inpressningsdjup. Kortfattat så är det hur långt (i mm) ut från fälgens mitt som anliggningsplanet sitter. På en fälg med ET49 kommer alltså anliggningsplanet ligga längre ut från fälgens mitt än på en med ET41, vilket medför att om fälgen är lika bred så kommer den hamna längre in och kanske ta i, det beror ju dock på bil.....


845 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#5
Saab 9-5 fälgar på en 9-3 smile


Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
23 april 2011
#6
Volvo544special65 skrev:
ET är inpressningsdjup. Kortfattat så är det hur långt (i mm) ut från fälgens mitt som anliggningsplanet sitter. På en fälg med ET49 kommer alltså anliggningsplanet ligga längre ut från fälgens mitt än på en med ET41, vilket medför att om fälgen är lika bred så kommer den hamna längre in och kanske ta i, det beror ju dock på bil.....
detta förutsätter att fälgens bredd är den samma annars stämmer inte det inte riktigt

men istora drag så smile

många som tror att ett par mm hit och dit spelar roll 8mm et bör inte göra någon nämndvärd skillnad såvida fälgarna har samma bredd

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
23 april 2011
#7
Ja jag skrev ju det? "Vilket medför att om fälgen är lika bred...."


Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
23 april 2011
#8
Volvo544special65 skrev:
Ja jag skrev ju det? "Vilket medför att om fälgen är lika bred...."
tyckte jag läste det första gången men andra gången försvann det för mig ;-)

jaja då är vi på samma spår


det är oxå derför firmorna skriver att dom har fälgar där et inte stämmer exakt
och det är inget som spelar någon roll finns fina guider att hitta där man kan räkna ut exakta utsticket och insticket på olika fälgar utan att köpa dom smile

Kör fort så hinner inget hända...

845 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#9
Men om jag har originalfälgar som är 235/45/17 med ET49 fälgens bredd är 7,5. DOm andra fälgarna är 205/55/16 ET49 och är 6.5 i bredd. Passar det bättre då?


7 Inlägg
12 april 2013
#11
Hej har precis köpt 18" R-fälgar med ET 20.
När jag satte på dom så ser jag att dom sticker ut över skärmkanten.
Har hört nu att man ska ha ET 43, stämmer det eller är det någon som vet ?

Tacksam för svar !
/ Tim

7 120 Inlägg
12 april 2013
#12
Tiimpz skrev:
Hej har precis köpt 18" R-fälgar med ET 20.
När jag satte på dom så ser jag att dom sticker ut över skärmkanten.
Har hört nu att man ska ha ET 43, stämmer det eller är det någon som vet ?

Tacksam för svar !
/ Tim
Sticker de ut över skärmkanten med ET20 så är det förmodligen ET43 du skulle haft, ja.
Det du kan göra är att ta ett måttband och se hur mycket de där 23mm gör.

792 Inlägg
12 april 2013
#13
Tiimpz skrev:
Hej har precis köpt 18" R-fälgar med ET 20.
När jag satte på dom så ser jag att dom sticker ut över skärmkanten.
Har hört nu att man ska ha ET 43, stämmer det eller är det någon som vet ?

Tacksam för svar !
/ Tim
Därför man kollar noga innan man köper vad man skall ha för storlek, dimension, ET, bredd på fälg etcetc smile

Många tror att det går att stoppa vilken fälg som helst, "alla är likadana", det är nästan lite kunskap om man ska ha en perfekt "fitment"


2 174 Inlägg
12 april 2013
#14
J3n5 skrev:
Tiimpz skrev:
Hej har precis köpt 18" R-fälgar med ET 20.
När jag satte på dom så ser jag att dom sticker ut över skärmkanten.
Har hört nu att man ska ha ET 43, stämmer det eller är det någon som vet ?

Tacksam för svar !
/ Tim
Därför man kollar noga innan man köper vad man skall ha för storlek, dimension, ET, bredd på fälg etcetc smile

Många tror att det går att stoppa vilken fälg som helst, "alla är likadana", det är nästan lite kunskap om man ska ha en perfekt "fitment"
Exakt tongue hur ofta hör man folk som tror alla 5/108 passar alla Volvo lixom smile

ET måttet är precis lika viktigt som bultmönstret, eller nja fan mer viktigt för bultmönstret går enkelt ändra eller köra flytande konor, för lågt ET.,..valsa och förstör..


7 Inlägg
12 april 2013
#15
Är ny med detta och det är min första bil. trodde inte det fanns R-fälgar som inte passa en volvo. ja, jag fattar vad ni menar nu döskallar..
tack för svar! smile

2 174 Inlägg
12 april 2013
#16
Tiimpz skrev:
Är ny med detta och det är min första bil. trodde inte det fanns R-fälgar som inte passa en volvo. ja, jag fattar vad ni menar nu döskallar..
tack för svar! smile
R fälgar med lågt ET är till för tex volvo 940, volvo 240, 740 m.m så dom lär nog bli lättsålda!

Annars köper många spacers för 1500-2000 kr för få det passa, så det är bult on med dom där, så det är ingen nackdel som sagt då många många vill ha tag i dom.


7 Inlägg
12 april 2013
#17
Aa får sälja dom, i skicket är fälgarna och däcken kanon fina ! smile

Tack så mycket för hjälpen alla !big_smile


Sök