3485
Sök

Audi a4 1.8t b6 går ryckigt och motorlampa lyser

22 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Hej har en audi a4 1,8t b6 01 som nu för 2 dagar sedan började gå ryckigt medans jag körde och motorlampan började lysa.

går precis som om den inte får någon kraft, precis som den fiser från avgasröret när man gasar på och jag har bytt alla tändspolarna.

vid ansträningen uppförsbacke igår så gick den skit dåligt och närjag väll kom upp så lös denna delen som är vänster om motorn nere glödröd, är det turbon eller katalysatorn

vad kan detta vara behöver hjälp

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 april 2011
läs felkoder.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

22 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
men ifall det är turbo eller katalysator står det med på felkoder

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 april 2011
leotriim skrev:
men ifall det är turbo eller katalysator står det med på felkoder

iochmed motorlampan tänds så finns en felkod registrerad i systemet. tror knappt det är turbon eller katen då.

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
23 april 2011
Börja med att läsa av felkoderna, då slipper du gissa dig till vad det kan vara. Låter dock som det skulle kunna vara luftmassemätaren?!
Senast redigerat av MrInfinity (23 april 2011)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 april 2011
med tanke på årsmodell och motor så är mitt tips en brunnen tändspole, standardfel på B6 1.8T...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

22 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
jag har bytat tändspolen som kändes kass första dagen den börja klydda då märktes ingen skillnad så ja körde upp mot verkstan då blev den ännu sämre orkade knaptp upp för bakke, där tror jag att ja tog sönder 2 spolare som jag ersatte med nya men nu funkar den som den dagen den börja klydda bättre men ändå ingen kraft , så ja ska nog koppla in den, vad låter mest troligast luftmassemätaren eller, och varför blev de röret glödrött och rökte.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 april 2011
oj... äkta skånsk våldtäkt på svenska språket...
men om du redan bytt tändspole/tändspolar så återstår bara kontroll av felkoder, gör det och åtgärda det som felkoderna påvisar till att börja med...

Numera leg. grusligist!

22 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
okej men en fråga dom här man själv kan köpa bildiagnostiken för typ en 500kr är dom bra ifall man behöver dom till senare bruk

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 april 2011
leotriim skrev:
okej men en fråga dom här man själv kan köpa bildiagnostiken för typ en 500kr är dom bra ifall man behöver dom till senare bruk

ja, kan du hitta en som funkar till de priset så betalar den sig fort smile

296 Inlägg
24 april 2011
det kan även vara tändmodulen som är trasig då beter sig bilen på samma sätt som trasig tändspole smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

22 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
okej allt är stängs nu till påsk har inte hunnit kolla upp bilen i datorn men det kommer också upp ifall det är tändmodulen som är kass eller

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 april 2011
det borde det göra, eftersom motorlampan lyser så ska det finnas en eller flera registrerade felkoder...

Numera leg. grusligist!

Stålmannen
465 Inlägg
25 april 2011
leotriim skrev:
okej allt är stängs nu till påsk har inte hunnit kolla upp bilen i datorn men det kommer också upp ifall det är tändmodulen som är kass eller

På min audi så tror jag inte att man får felkoder på tändmodulen. Men du kan däremot få felkod om det är misständningar på någon cylinder.
Vet inte hur pass lika våra motorer är uppbyggda med elektronik och sånt, men med symptonen du har kan det vara:
- Laddtrycksläckage.
- Lambdasond.
- Avgastempgivare.
- LMM.
- Tändstift.
- Tändspole
- Tändmodul.

22 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
fyfan det var rätt mycket men hur ska ja veta vad det kan vara utan att det kostar mig mycket, ser man någon av dom felen ifall man kopplar in bilen då

Sök