3535
Sök

Byta vindruta?

116 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Hej!

Jag tänkte kolla med er om det är värt att byta vindrunta på en seat toledo -98 gått ca 18500 mil?
För jag har två stora sprickor och en massa små stenskott i hela runt och det har jag på motorhuven med tyvärr, men men det får man leva med.

Visst man har lite små rost och det på den, men jag tänkte om det skulle höja värdet lite i alla fall.

Tack på förhand..

huh?
10 427 Inlägg
25 april 2011
Om du har en halvförsäkring på bilen så har du förmodligen en glasförsäkring som du kan utnyttja med en självrisk som brukar ligga på runt 1500-2000kr, blir nog lite billigare än att byta i "egen regi".
Edit: Dvs för 1500-2000kr kan det nog vara lönt att fixa.

Är det den "gamla" Toledon eller den nya (snygga) ? wink
Senast redigerat av steifan (25 april 2011)

Power of changes
270 Inlägg
25 april 2011
Hej !

om det är värt det ?
- Ja det är bara du som kan bestämma det. Kan säga att det har kommit in folk som har bytt rutor på Saab från -91. Och dom har rostar överallt. Gamla Volvo 740,850,940 mm

Det är alltid fräscht med en fin ruta tycker jag smile

Power 0f You

116 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Steifan: Tror att det är en halvförsäkring på bilen. Det är pappas egentligen..
Du kan gå in och kolla på mina bilder. För jag vet inte hur den gamla och den "nya" ser ut tyvärr.

octavia: Jag tycker att det skulle vara värt att byta den. Det är så mycket små stenskott som är rätt störande när man kör. Om du vill se hur den ser ut, så finns det bilder inlagt. Lacken är ju skadad på vissa ställen, men det är ju en gammal bil.. =P

12 086 Inlägg
26 april 2011
Du kommer inte få mer betalt för bilen om du byter ruta (om den gamla bara har några stenskott)

Därimot kan det ju va trevligt med en ny ruta om du ska ha bilen ett tag till.

huh?
10 427 Inlägg
26 april 2011
Otling skrev:
Du kan gå in och kolla på mina bilder. För jag vet inte hur den gamla och den "nya" ser ut tyvärr.

Okej, men då borde det gå att få rutan bytt för självrisken om den är tillräckligt risig wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/140452/948688_z67gkl.jpg

Det var den "gamla" modellen (kom en nyare from 1998).

116 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Du kommer inte få mer betalt för bilen om du byter ruta (om den gamla bara har några stenskott)

Därimot kan det ju va trevligt med en ny ruta om du ska ha bilen ett tag till.

Det är väldigt mycke småskott, två stora sprickor och ett störe stenskott...

1 327 Inlägg
26 april 2011
Det är bara att byta. Mer attraktivt att köpa en bil med fräsch bil än en med sprickor. Så det lär ju inte sänka värdet på bilen iaf.

Sen är det inte kul att köra med sprickor i ruta när solen ligger på och bländar.

killercow
26 april 2011
brukar inte fb köra driver på lagastenskott/byta ruta nu på våren. ja brukar alltid få erbjudande om detta å då endast med en självrisk på 100kr

Absolut så ökar värdet på bilen om man tänkt sälja den. ja själv klickar bort annonser där det står att det finns sprickor i framrutan.

Ja hade en spricka på en äldre bil. pratade runt med olika glasmästare å ingen tyckte jag skulle byta om sprickan gick igenom bes å ja inte tänkt sälja bilen så den blev mer intressant. dom sa att det var väldigt svårt att byta rutor i fram utan att de skaver sönder nånstans runt om å börjar rosta

116 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Så när är det bästa att byta ruta då??

tänkte om det är någon skilland om det är vår eller vinter..

116 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
steifan skrev:
Otling skrev:

Okej, men då borde det gå att få rutan bytt för självrisken om den är tillräckligt risig wink

http://www1.garaget.org/gallery/archive … z67gkl.jpg

Hur ser den "nya" fronten ut då?

För jag har en -98.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 april 2011
Fan vi bytte just på den tillfälliga familjepulkan dvs en -85 245 för 1400:- kanske inte tidernas bästa investering, men nu ser man vägen smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

116 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Det skulle jag också vilja göra =P

huh?
10 427 Inlägg
27 april 2011
Otling skrev:
steifan skrev:
Otling skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … z67gkl.jpg

Hur ser den "nya" fronten ut då?

För jag har en -98.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Seat_Toledo_II_front_20081230.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/Seat_Toledo_rear_20080302.jpg/800px-Seat_Toledo_rear_20080302.jpg

116 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Aha ok, det är så den ser ut..

Men jag gillar den gamla fronten faktiskt smile  Fast baklyserna va snyggare på den "nya".

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 april 2011
Tänk på att få det gjort innan besiktning, jag har för mig att det kan knöla med FB om man får anmärkning och sen vill ha en ny ruta. Tråkigt att behöva slanta upp hela själv.

116 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
Den besiktades i januari om jag inte minns helt fel och fick inga anmärkningar på rutan då. Men den är i rätt dåligt sik, vad jag tycker i alla fall.

440 Inlägg
27 april 2011
Helt klart värt att byta rutan, och bästa är att göra det nu under vår/sommar pga. mindre grus samt mer solljus.

*Bilen ökar i värde
*Mindre risk för olyckor, även högre säkerhet vid "ev. kollision"
*Ser snyggare ut

Glasskador går alltid på halvförsäkring, men beroende på vilket försäkringsbolag ni har så kan ni inte lämna in bilen vart som helst (nya regler som vissa försäkringsbolag gjort), så ring och hör med ert bolag och boka in hos någon glasmästare.

PS, och pratet ovan med att "det inte är värt det pga. att glasmästarna säger att det "blir rost" och skaver sönder" är inte sant, ifall man råkar få bort lacken under rutan så finns det en special"primer" som används = motverkar rost. Dock kan ju vissa slarva med detta tråkigt nog.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

116 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Ok, där tror jag att jag fick verkligen ett vettigt svar smile

Och du vet precis vad du pratar om..  Tack smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
Carglass här i hemstaden verkar göra bra jobb, dessutom trevliga som fan. Jag måste åka ner och få på en ny ruta på Chryslern snart, då får man se hur lång tid det tar att trixa fram en sån.

Sök