3427
Sök

Köpråd: Audi RS4 B5 vs Audi RS6 C5

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#1
Nästa vårs bilköp.. Alltså 2012!

Manuell vs Automat
380hk vs 450hk

Vilken skulle ni själv valt, och varför?
Någon som ägt dom bägge som kan ge mig tips och info om vilken som är "bäst" / roligast / vettigast osv?
Vad man ska tänka på inför ett köp osv osv..

Försäkring och soppa förbrukning vet jag redan om så det behöver ni inte påpeka något om!
Det är bara bilarna i sig jag vill veta lite om, ni som ägt eller provkört sådanna.

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

595 Inlägg
25 april 2011
#2
Jag hade kört på RS4an. Mycket trevliga maskiner.
Det är till 100% säkerligen också RS6an (Aldrig kört eller åkt dock)

Jag hade tagit ställning till vad du behöver. Har du familj? Kanske RS6an fungerar bättre. Osv.
Snarlika modeller.
Båda MYCKET fina bilar.

Kan iallafall rekommendera RS4an.


German Engineering
9 083 Inlägg
25 april 2011
#3
Har varken ägt eller kört en RS4 B5 men åkt i polarns RS4, riktigt fin den är smile Sitter en riktigt trevlig motor under huven, 2.7 liters V6 BiTurbo och den är mkt hållbar. Naturligtvis är det permanent fyrhjulsdrift, quattro med torsendifferential. Går att få ut mkt effekt tack vare BiTurbo. Men om du ska lämna in bilen till verkstan för kopplingsbyte så måste bromsskivor, drivaxlar och massor av framvagnsdetaljer och växellådan demonteras för att drivaxlarna går in i lådan. Ett annat exempel: Byte av något så "enkelt" som en temp.givare på en 2.7BiT kostar ca. 12.000.- pga. arbetstiden på verkstad och dum placering. Det är mina tips/råd.

Lycka till smile
Senast redigerat av CarpeDiem (25 april 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#4
CarpeDiem skrev:
Har varken ägt eller kört en RS4 B5 men åkt i polarns RS4, riktigt fin den är smile Sitter en riktigt trevlig motor under huven, 2.7 liters V6 BiTurbo och den är mkt hållbar. Naturligtvis är det permanent fyrhjulsdrift, quattro med torsendifferential. Går att få ut mkt effekt tack vare BiTurbo. Men om du ska lämna in bilen till verkstan för kopplingsbyte så måste bromsskivor, drivaxlar och massor av framvagnsdetaljer och växellådan demonteras för att drivaxlarna går in i lådan. Ett annat exempel: Byte av något så "enkelt" som en temp.givare på en 2.7BiT kostar ca. 12.000.- pga. arbetstiden på verkstad och dum placering. Det är mina tips/råd.

Lycka till smile

Smakar det så kostar det..
Men ditt råd är alltså Rs4.
Det tackar jag för, flera rådför,  för och nackdelar på bägge bilarna uppskattas.
Tack på förhand

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#5
Kan folk sluta lägga sig i och istället försöka svara på mina frågor.
Kan finnas andra personer som har samma funderingar kring detta, som då slipper skapa en tråd om det.



* T-gul 850 har jag aldrig snackat om??
* Golf 3 Tyskstuk är fortfarande på G, men uppskjutet lite grann bara då jag behöver pengarna till annat just nu. Men det kommer!

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

4 141 Inlägg
26 april 2011
#6
rs4a och rs6 skulle jag tro är lite som bmw m3 och m5. M3 rolig körmaskin som passar bra på bana osv medans m5 går riktigt bra den med men är lite mer bekväm och mer av ett motorvägslok.

Så du får väll fundera ut vad det är du vill ha/behöver. Båda bilar är ju med all säkerhet mkt välbyggda men kommer säkert kosta skjortan om det blir något fel osv.

Rs4 snygg körmaskin medans rs6 är en stor tung snabb familjebil.

Ska tillägga att jag har aldrig ägt varken en m3 m5 eller någon audi, detta är bara dom intryck jag fått ifrån biltidingar och tv program.


747 Inlägg
26 april 2011
#7
Vad har du tänkt använda bilen till? RS4an är ju helt värdelös om man räknar utrymme förutom i fram, bak går knappt att sitta om man är normallång, lastutrymmet funkar dock. RS6an är ju betydligt större och mer praktiskt.

Angående drivlinan har jag bara erfarenhet utav 6an och det är ju ett riktigt stort +
Men vanliga fel på den är väl grenrör som spricker samt turbona om bilen gått en bit utan renovering/byte. Sen beror det ju självklart hur tidigare ägare kört och servat bilen, skulle kunna tänka mig att framvagnen slits snabbare på RS6an då det är mer tyngd som vilar och automat gör ju att bromsarna slits "mer".

Men lite mer info om vad du ska använda bilen till?

/ Toni Larsson

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#8
tonimakaroni skrev:
Vad har du tänkt använda bilen till? RS4an är ju helt värdelös om man räknar utrymme förutom i fram, bak går knappt att sitta om man är normallång, lastutrymmet funkar dock. RS6an är ju betydligt större och mer praktiskt.

Angående drivlinan har jag bara erfarenhet utav 6an och det är ju ett riktigt stort +
Men vanliga fel på den är väl grenrör som spricker samt turbona om bilen gått en bit utan renovering/byte. Sen beror det ju självklart hur tidigare ägare kört och servat bilen, skulle kunna tänka mig att framvagnen slits snabbare på RS6an då det är mer tyngd som vilar och automat gör ju att bromsarna slits "mer".

Men lite mer info om vad du ska använda bilen till?

Tack.
Jag ska bara använda bilen som en "trevlig brukis".. Inte pendla med.
Är ute efter en bil som går grymt bra standard, är trimvänlig om man får för sig något sånt, komfort oså.
Har varken familj eller hund som gör dom till familjebilar.
Älskar kombi bilar och vill inte vara en i mängden med en vanlig svensson bil wink

Lär försöka få tag på en som nyligen är servad då osv. Och helst så låga mil som möjligt.
Men allt det där med service, reparationer kostnader oså vet jag redan. Vilket man även kan förstå på såna fordon. Antar att det är samma sak med M3or, M5or och andra grymma bilar.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

747 Inlägg
26 april 2011
#9
Skulle satsa på en RS6a då dom är mer ovanliga och är förmodligen mer komfortabel än RS4an wink Vet inga direkta fel på dom förutom dom vanliga felen som kommer med A6 men som sagt bara kolla upp all historik och skadar inte ringa tidigare ägare och höra om miltal osv så det inte är något lurt med den. Bara ringa Audi eller åka förbi dom så tar dom ju fram all historik på bilen.

/ Toni Larsson

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#10
tonimakaroni skrev:
Skulle satsa på en RS6a då dom är mer ovanliga och är förmodligen mer komfortabel än RS4an wink Vet inga direkta fel på dom förutom dom vanliga felen som kommer med A6 men som sagt bara kolla upp all historik och skadar inte ringa tidigare ägare och höra om miltal osv så det inte är något lurt med den. Bara ringa Audi eller åka förbi dom så tar dom ju fram all historik på bilen.

Det tackar jag för.
Skulle uppskattas om det var någon som som haft en Rs4 eller 6a som kan berätta lite om bilen.
Chippar man en Rs6a får man ca 500hk, är skillnaden stor som verkligen känns från original eller är det chippet bortkastade pengar?
Alla svar jag får tackar jag för smile

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Ointresserad.
936 Inlägg
26 april 2011
#11
Jo, den skillnaden lär du känna..

Teabag appreciation club.

4 005 Inlägg
26 april 2011
#12
Vilket trevligt hopp från en Nissan Almera till en Audi RS4. smile

Köp en Audi S4 2012 med nya v8an istället smile Goa bilar det!


3 354 Inlägg
26 april 2011
#13
linuslinje skrev:
Vilket trevligt hopp från en Nissan Almera till en Audi RS4. smile

Köp en Audi S4 2012 med nya v8an istället smile Goa bilar det!

kommer de använda 8an i den? varför inte fortsätta med v6an tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#14
linuslinje skrev:
Vilket trevligt hopp från en Nissan Almera till en Audi RS4. smile

Köp en Audi S4 2012 med nya v8an istället smile Goa bilar det!

Måste ju ha något att roa sig med wink
Och s4an känns lite väl dyr, hehe. inte riktigt dom pengarna jag hade tänkt att lägga ut smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

178 Inlägg
26 april 2011
#15
Skulle nog gått på 4an mest pga ngt lättare, manuell och lite mindre tekniskt mumbo-jumbo. På 6an har du DRC fjädringen som är en känd svag punkt. Visst du kan riva bort skiten och kasta på coilovers istället men det är inte gratis. Automaten på C5 är ingen höjdare heller om du frågar mig. Inte ubersnabb i växlingarna och åtminstone på de motorsvagare modellerna är den inte superstark heller. Kollar du med seriösa trimmare så kommer du att se att dom momentbegränsar automater. Men kanske är den förstärkt på RS6, jag vet inte.

50 häst upp vid trimning är nog av akademisk betydelse på en så pass tung bil. Jag kände ingen skillnad på min gamla 300hk A8 när jag bytte till en S6 på 340. Däremot kan man kanske få en annan effektkurva så den känns piggare i vissa intervall. Och ska du trimma den mer än 500 är det nog som sagt fara för drivlinan...

I övrigt är det ju 2 snurror på båda motorerna, kamremsbyte var 6000mil så underhållet är nog rätt så samma lika


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#16
Hilden skrev:
Skulle nog gått på 4an mest pga ngt lättare, manuell och lite mindre tekniskt mumbo-jumbo. På 6an har du DRC fjädringen som är en känd svag punkt. Visst du kan riva bort skiten och kasta på coilovers istället men det är inte gratis. Automaten på C5 är ingen höjdare heller om du frågar mig. Inte ubersnabb i växlingarna och åtminstone på de motorsvagare modellerna är den inte superstark heller. Kollar du med seriösa trimmare så kommer du att se att dom momentbegränsar automater. Men kanske är den förstärkt på RS6, jag vet inte.

50 häst upp vid trimning är nog av akademisk betydelse på en så pass tung bil. Jag kände ingen skillnad på min gamla 300hk A8 när jag bytte till en S6 på 340. Däremot kan man kanske få en annan effektkurva så den känns piggare i vissa intervall. Och ska du trimma den mer än 500 är det nog som sagt fara för drivlinan...

I övrigt är det ju 2 snurror på båda motorerna, kamremsbyte var 6000mil så underhållet är nog rätt så samma lika

Det tackar jag för.
Rs6orna finns ju bara i automater, så i trimväg lär dom ju vara rätt förstärkta original.
Men Rs4an ser brutalare ut i karossen, och oftast så brukar dom vara trimmade till 480hk när dom säljs.. Men dom kostar ju därefter.

Måste iväg och provköra dom bägge innan valet är bestämt. Samt höra mig lite mera för, från dom som haft någon av bilarna.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

R-Berg
392 Inlägg
26 april 2011
#17
Ska du trimma en RS6a får du inte glömma bort att synca lådan efter motorn, annars kan det bli ruskigt dyrt i onödan!


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#18
Hamberg skrev:
Ska du trimma en RS6a får du inte glömma bort att synca lådan efter motorn, annars kan det bli ruskigt dyrt i onödan!

Om jag skulle trimma någon av dem så blir det att lämna till Dahlbäck smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

38 Inlägg
26 april 2011
#19
Mr_M_ skrev:
tonimakaroni skrev:
Skulle satsa på en RS6a då dom är mer ovanliga och är förmodligen mer komfortabel än RS4an wink Vet inga direkta fel på dom förutom dom vanliga felen som kommer med A6 men som sagt bara kolla upp all historik och skadar inte ringa tidigare ägare och höra om miltal osv så det inte är något lurt med den. Bara ringa Audi eller åka förbi dom så tar dom ju fram all historik på bilen.

Det tackar jag för.
Skulle uppskattas om det var någon som som haft en Rs4 eller 6a som kan berätta lite om bilen.
Chippar man en Rs6a får man ca 500hk, är skillnaden stor som verkligen känns från original eller är det chippet bortkastade pengar?
Alla svar jag får tackar jag för smile

Mvh

RS6 växellådan e den svaga länken vid trimmning, inga problem att få ut 550hk eller mer men då får du räkna med växellådeproblem för eller senare. d bästa e konvetera till man från rs4. jag gillar aut, dessutom e d säkrare att hålla händerna på ratten än spaken....när man kör. drog med en rs4 som missade växligen en aning och resultatet blev att han fick beskåda mina nya baklampor...

som du ser e jag ägare till en RS6 Plus som har gått 6500mil, 4700 när jag köpte den. supernöjd utom en sak -bensinförbrukning- , men d glömmer man fort när man har piskat en och annan porsche

kamremsbyte e dyrt, 20-30'!!!
DRC kan krångla

lycka till och återkom med bilder, d finns ett par fina RS6 på Blocket just nu


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#20
Tomaz73 skrev:
Mr_M_ skrev:
tonimakaroni skrev:
Skulle satsa på en RS6a då dom är mer ovanliga och är förmodligen mer komfortabel än RS4an wink Vet inga direkta fel på dom förutom dom vanliga felen som kommer med A6 men som sagt bara kolla upp all historik och skadar inte ringa tidigare ägare och höra om miltal osv så det inte är något lurt med den. Bara ringa Audi eller åka förbi dom så tar dom ju fram all historik på bilen.

Det tackar jag för.
Skulle uppskattas om det var någon som som haft en Rs4 eller 6a som kan berätta lite om bilen.
Chippar man en Rs6a får man ca 500hk, är skillnaden stor som verkligen känns från original eller är det chippet bortkastade pengar?
Alla svar jag får tackar jag för smile

Mvh

RS6 växellådan e den svaga länken vid trimmning, inga problem att få ut 550hk eller mer men då får du räkna med växellådeproblem för eller senare. d bästa e konvetera till man från rs4. jag gillar aut, dessutom e d säkrare att hålla händerna på ratten än spaken....när man kör. drog med en rs4 som missade växligen en aning och resultatet blev att han fick beskåda mina nya baklampor...

som du ser e jag ägare till en RS6 Plus som har gått 6500mil, 4700 när jag köpte den. supernöjd utom en sak -bensinförbrukning- , men d glömmer man fort när man har piskat en och annan porsche

kamremsbyte e dyrt, 20-30'!!!
DRC kan krångla

lycka till och återkom med bilder, d finns ett par fina RS6 på Blocket just nu

Jag satt faktiskt och funderade för några dagar sen, på vad det skulle kosta att konvertera Rs6ans automat till Rs4an manuella låda.
Vad ligger du på i snitt i soppaförbrukning? 
Kamremsbytet vet jag är dyrt. Och fel uppkommer på alla bilar. Denna är då lite dyrare, men roligt har man nog också för pengarna

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden


Sök