3821
Sök

Köpråd: Audi RS4 B5 vs Audi RS6 C5

38 Inlägg
26 april 2011
Mr_M_ skrev:
Tomaz73 skrev:
Mr_M_ skrev:

Det tackar jag för.
Skulle uppskattas om det var någon som som haft en Rs4 eller 6a som kan berätta lite om bilen.
Chippar man en Rs6a får man ca 500hk, är skillnaden stor som verkligen känns från original eller är det chippet bortkastade pengar?
Alla svar jag får tackar jag för smile

Mvh

RS6 växellådan e den svaga länken vid trimmning, inga problem att få ut 550hk eller mer men då får du räkna med växellådeproblem för eller senare. d bästa e konvetera till man från rs4. jag gillar aut, dessutom e d säkrare att hålla händerna på ratten än spaken....när man kör. drog med en rs4 som missade växligen en aning och resultatet blev att han fick beskåda mina nya baklampor...

som du ser e jag ägare till en RS6 Plus som har gått 6500mil, 4700 när jag köpte den. supernöjd utom en sak -bensinförbrukning- , men d glömmer man fort när man har piskat en och annan porsche

kamremsbyte e dyrt, 20-30'!!!
DRC kan krångla

lycka till och återkom med bilder, d finns ett par fina RS6 på Blocket just nu

Jag satt faktiskt och funderade för några dagar sen, på vad det skulle kosta att konvertera Rs6ans automat till Rs4an manuella låda.
Vad ligger du på i snitt i soppaförbrukning? 
Kamremsbytet vet jag är dyrt. Och fel uppkommer på alla bilar. Denna är då lite dyrare, men roligt har man nog också för pengarna

när tjejen kör hamnar hon på 1.35l/milen
när jag kör så hamnar jag på från 1.45l/mil
har "lyckats" kört slut på 84l på knappt 40mil en gång...

38 Inlägg
26 april 2011
se till att få med Blocket försäkring när du köper någon av dessa bilar, kan rädda dig i bästa fall...

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Tomaz73 skrev:
Mr_M_ skrev:
Tomaz73 skrev:

RS6 växellådan e den svaga länken vid trimmning, inga problem att få ut 550hk eller mer men då får du räkna med växellådeproblem för eller senare. d bästa e konvetera till man från rs4. jag gillar aut, dessutom e d säkrare att hålla händerna på ratten än spaken....när man kör. drog med en rs4 som missade växligen en aning och resultatet blev att han fick beskåda mina nya baklampor...

som du ser e jag ägare till en RS6 Plus som har gått 6500mil, 4700 när jag köpte den. supernöjd utom en sak -bensinförbrukning- , men d glömmer man fort när man har piskat en och annan porsche

kamremsbyte e dyrt, 20-30'!!!
DRC kan krångla

lycka till och återkom med bilder, d finns ett par fina RS6 på Blocket just nu

Jag satt faktiskt och funderade för några dagar sen, på vad det skulle kosta att konvertera Rs6ans automat till Rs4an manuella låda.
Vad ligger du på i snitt i soppaförbrukning? 
Kamremsbytet vet jag är dyrt. Och fel uppkommer på alla bilar. Denna är då lite dyrare, men roligt har man nog också för pengarna

när tjejen kör hamnar hon på 1.35l/milen
när jag kör så hamnar jag på från 1.45l/mil
har "lyckats" kört slut på 84l på knappt 40mil en gång...

Inte så farligt ändå, hehe. Men då du kört slut på 85 liter så antar jag att det är mycket korta turer med mycket gas inblandat?
Synd bara att soppan är så dyr nu. Och dyrare blir den ju. Men tanken är inte att köpa någon iår, utan nästa vår. Måste få ihop en slant först.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

33 Inlägg
27 april 2011
trimmade s4or drar typ 2 liter milen om man gasar samma med s8an jag hade så dom drar en hel del, och få ihop pengar det fixar ju banken åt dig smile tråkigt bara att det är banken som äger bilen å inte du hehe hur ska du klara av att hålla i ratten du som får så lätt ont i händerna hehe

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
27 april 2011
OnT: I ditt läge (ingen familj , "bruksbil") hade jag valt Rs4:an

OT:  kolla in filmen "Highway" där smiskar dom både en rs4:a å en Rs6 om ja inte är helt ute å cyklar!

( å du, skit i vad vissa här säger, vare sig d blir en vårbil lr inte så ska man aldri sluta drömma)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

4 005 Inlägg
28 april 2011
Mr_M_ skrev:
nisse stråssa skrev:
är det någon som vill slå vad 1000 spänn på att det inte kommer bli en rs4 lr rs6 tills nästa vår för macki? någon som sätter imot? hehe ena dagen är det en sänkt golf mk3 nästa rs6 hehe

Hur orkar du hålla på?
Allt handla ju alltid om en pengar fråga.

Ett jävla drömsnack, klart många tröttnar.

Köper man en RS4/RS6 osv, så har man inga funderingar över bränsleförbrukningen när bara bromsskivorna kostar ~6000kr/st, för inte tala om försäkring och övrigt slitage, delar, service osv.

3 519 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Mr_M_ skrev:
nisse stråssa skrev:
är det någon som vill slå vad 1000 spänn på att det inte kommer bli en rs4 lr rs6 tills nästa vår för macki? någon som sätter imot? hehe ena dagen är det en sänkt golf mk3 nästa rs6 hehe

Hur orkar du hålla på?

Köper man en RS4/RS6 osv, så har man inga funderingar över bränsleförbrukningen när bara bromsskivorna kostar ~6000kr/st, för inte tala om försäkring och övrigt slitage, delar, service osv.

Har aldrig sagt att jag ska ha den livet ut, men kan vara kul att testa att äga en.. Så får man ju se därefter om man har råd eller inte.
Försäkring har jag kollat upp.
Bränsleförbrukningen vet jag om, osv osv

Blir ju exakt samma sak om jag skulle försöka välja mellan en M3 e46 och en M5 e39.
Men har kommit fram till att audisarna är mkt roligare!

4 005 Inlägg
28 april 2011
Mr_M_ skrev:
linuslinje skrev:
Mr_M_ skrev:

Hur orkar du hålla på?

Har aldrig sagt att jag ska ha den livet ut, men kan vara kul att testa att äga en.. Så får man ju se därefter om man har råd eller inte.

Blir ju exakt samma sak om jag skulle försöka välja mellan en M3 e46 och en M5 e39.

Kolla gärna upp servicekostnader, och vad originaldelarna kostar. smile Nej, man kan inte köpa biltemas bromsok.... haha

Administratör
11 896 Inlägg
28 april 2011
Tråd rensad på personligt trams. Håll diskussionen till köpråd gällande de omnämnda bilarna tack.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

3 519 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
linuslinje skrev:
Mr_M_ skrev:
linuslinje skrev:

Kolla gärna upp servicekostnader, och vad originaldelarna kostar. smile Nej, man kan inte köpa biltemas bromsok.... haha

Handlar aldrig på biltema ändå.
Jag startade inte tråden för att ni skulle klaga, och allt annat.
Jag ville ha råd och tips ang dessa 2 bilar. Inget annat!!
Om annat folk har råd, varför skulle då inte jag ha det?
Om det bara är massa skriverier om vad ni tror att jag inte kommer ha behöver ni inte ens kommentera, för jag kommer inte svara nå mera ändå. Om det inte är ang det jag vill ha fakta om! PUNKT!

4 005 Inlägg
28 april 2011
Mr_M_ skrev:
linuslinje skrev:
Mr_M_ skrev:

Om det bara är massa skriverier om vad ni tror att jag inte kommer ha behöver ni inte ens kommentera, för jag kommer inte svara nå mera ändå. Om det inte är ang det jag vill ha fakta om! PUNKT!

Det dyker upp sådana här drömtrådar var och varannan dag. Folk är trötta på "mycket snack, lite verkstad". Inte så konstigt. Jag svarade bara på inlägget bredvid.
Många tror att det bara är att ta ett lån på 400k och så är det den enda kostnaden, det kan ju vara bra att upplysa dem ibland att det kostar lite mer.... smile

Hur som haver, om du har möjlighet att köpa en RS4 så tycker jag att du verkligen ska satsa på det. Egentligen så är det väl så att alla våra åsikter ska vara totalt irrelevanta för dig för det är ju du som ska fatta beslutet.

Go for it!

Administratör
11 896 Inlägg
28 april 2011
linuslinje skrev:
Mr_M_ skrev:
linuslinje skrev:

Det dyker upp sådana här drömtrådar var och varannan dag. Folk är trötta på "mycket snack, lite verkstad". Inte så konstigt. Jag svarade bara på inlägget bredvid.
Många tror att det bara är att ta ett lån på 400k och så är det den enda kostnaden, det kan ju vara bra att upplysa dem ibland att det kostar lite mer.... smile

Hur som haver, om du har möjlighet att köpa en RS4 så tycker jag att du verkligen ska satsa på det. Egentligen så är det väl så att alla våra åsikter ska vara totalt irrelevanta för dig för det är ju du som ska fatta beslutet.

Go for it!

Alla har rätt att drömma, spekulera, fundera, fråga, osv.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

35 Inlägg
29 april 2011
Jag kan lägga en röst på RS4-an.
Vi har en själva och det tog jättelång tid att hitta en fin.
Under tiden har jag haft många tankeställare och bland annat tänkt på en RS6-a.
Det som RS6-an föll på var automatlåda, den väger 2 ton+,  samt inte lika snygg i mitt tycke.
Där förvinner skillnaden i effekt.
Ska du ha en sportbil, då ska det vara manuell.
RS4 är den bästa kandidaten. Jag kan inte tänka mig nån annan bil som har så mkt att erbjuda.
Potentialen är enorm. Tröttnar du så är det bara att uppgradera!!
Ett råd är: snåla inte vid köpet.
Betala mer för en vårdad, det får du alltid igen.

77 Inlägg
29 april 2011
Så här gick det när jag körde mot en chippad RS6:a med min chippade RS4:a smile

http://www.garaget.org/video/33978

http://www.garaget.org/video/33938

3 519 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
Ofan.. ja rs6an väger ju en hel del visserligen..
Rs4orna är bra feta!

Ointresserad.
936 Inlägg
30 april 2011
Faktiskt inte så jävla svindyra heller när jag väl fick tummen ur att kolla...

Vad väljer man, Rs4 eller V70 roll

Teabag appreciation club.

4 141 Inlägg
30 april 2011
Snitch skrev:
Faktiskt inte så jävla svindyra heller när jag väl fick tummen ur att kolla...

Vad väljer man, Rs4 eller V70 roll

man väljer v70, sen stoppar man i en corvette motor och drivlina och gör bilen till rwd och foilerar sedan bilen så den ser ut som en polisbil:)

Ointresserad.
936 Inlägg
30 april 2011
Nej.

Det gör man inte.

3 519 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Snitch skrev:
Nej.

Det gör man inte.

Hur fick du in en V70 i bilden?

Ointresserad.
936 Inlägg
30 april 2011
Om man kollar på bil av kombimodell.

Så brukar nyare V70 vara ett givet val.

Du får en Rs4 för samma pengar.

Var mest så jag menade. Inget svårt val för min del. Enda som talar emot audin är service kostnaderna.

Men sånt tar man när det kommer. Man köper en bil för att man vill ha den, inte för att den är billigast.
Senast redigerat av Snitch (30 april 2011)

Sök