2883
Sök

Ojämn temperatur Audi A4 (b5) 1.8T

8 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! Har följande problem med min A4: När jag kör så ligger tempen på 70-80, så fort jag stannar eller stänger av motorn i cirka 5 minuter så är tempen 90 som den skall vara. Kör jag en sträcka på 1-2 km så är den nere på 70-80 igen.

Är det termostaten som inte orkar hålla tempen och ger sig redan vid 70 ist för 87-90 som den borde göra?

Har uteslutit att det är för mycket kylarvätska då den borde isf bara bli kallare vid tomgång/avstängd.
Det sitter en ny tempgivare.

Tack på förhand!


337 Inlägg
26 april 2011
#2
fel termostat skulle jag gissa.


583 Inlägg
27 april 2011
#3
För att börja att förklara ditt kylar problem måste jag dra lite grundläggande om kylarsystem.
Anledningen till att det blir svalare när du kör är pga fartvinden som passerar din kylare. Exakt samma fenomen som du upplever när du stoppar ut handen igenom rutan när åker bil.

En vanlig myt många människor tror på är att motortemperaturen är exakt likadan under gång pga moderna bilars datorstyrda tempmätare (mätare som ej är graderade i celsius eller farenheit). Isjälvaverket så skiftar motorn konstant temperatur. Dock måste motorn ligga i sitt arbetstemperaturs intervall.

Vattenpumpen & termostaten skall reglera temperaturen i motorn. Men för att detta skall kunna ske måste kylarens temperatur vara lägre än motorns. Detta sker automatiskt när du kör då fartvind passerar kylaren och därför är iprincip alltid kylarens vatten lägre temperatur än motorns. Termostaten skall vara öppen då motorn behöver kylning och stängd när den behöver komma upp i temperatur. Termostaten kan vara allt mellan öppen och stängd och skiftar själv beroende på temperatur.

Motorfläkt kan indelas i två grupper. Mekaniska och elektroniska. De mekaniskt styrda kör alltid och istället slirar för att inte agera propeller och stjäla kraft ifrån motorn och kyla den onödigt mycket. De elektriska fläktarna startar endast i nödfall ifall motorns temperatur håller på att gå över det givna motortemperaturintervallet, dvs iprincip en "nödfalls fläkt" ifall det inte finns någon fartvind. Elektriska fläktar skall inte vara igång under färd, men de kan vara programerade att starta vid motorfel för att försöka rädda motorn.

(drog den i en annan tråd så allt är inte tillhörande denna tråden, men kanske intressant för ökad förståelse utav kylsystem)

När motorn stängs av kan det bli en peak i temperaturen då vattenpumpen stängs av och motorn samt grenrören fortfarande är varma och utav termodynamik så vill värme alltid jämna ut sig.

Det jag tror i ditt fall är att termostaten som inte riktigt kan hålla stängt och därför kyler motorn för bra så att den inte kommer in i sitt korrekta arbetstemperaturintervall. Så testa att byta den, både ett frekvent och billigt fel att återgärda själv.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök