2903
Sök

Få bilen godkänd med hydraulisk handbroms?so

106 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
som topic säger, är det möjligt att få bilen godkänd? min tanke är då att ha ett externt ok på varje sida i bak så att det blir en egen ledning. samt ifall det går att genomföra, vilken sorts besiktning måste jag genomföra?

tack på förhand //robban


KHRacing
30 april 2011
#2
på vilken bil ?

106 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#3
golf vr6 skivbromsar bak


1 915 Inlägg
30 april 2011
#4
sök i forumet så finner du dina svar...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

KHRacing
30 april 2011
#5
Louksor skrev:
sök i forumet så finner du dina svar...

Tror inte det finns en tråd om hur man får det lagligt

Men eftersom TS bil inte är helfordonsgodkänd så är det ju "lättare"...
men jag tror inte att SBP gillar idén.

Men med helt separata bromssystem så borde de ionte säga så jätte mkt.

Det är bara att bygga o se helt enkelt.

mvh k

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 april 2011
#6
Om du behåller originalhandbromsen är det ju inga problem. Ska du ha hydraulisk ska det ju vara en ordentlig käpp uppe vid växelspaken, så den ska ju inte behöva störa originalspaken wink

Om du har kvar den så kommer det inte bli några problem är jag övertygad om, vore konstigt om de skulle klaga på något som inte inverkar på originalfunktionen.

Om du nu ska ha bort originalspaken/mekanismen, misstänker jag att du måste ha låsanordning på handbromsen så att det funkar som permanent broms eller vad man ska kalla det. Jag vet inte om det är krav på det, bilprovningen testar väl bara att handbromsen tar tillräckligt bra för att klara en inbromsning ifall färdbromsen havererar....

Men jaaaa... Du blev säkert inge klokare nu men det kanske kom fram något att tänka på wink


KHRacing
30 april 2011
#7
Bensinskallen skrev:
.............. bilprovningen testar väl bara att handbromsen tar tillräckligt bra för att klara en inbromsning ifall färdbromsen havererar..............

i Sverige är den enbart till för att hålla bilen stilla. Inget annat
, i andra länder kallas den "nödbroms" - Emergency brake.

2 266 Inlägg
30 april 2011
#8
Läste i en bilsport med fråga sfro att dom gillade inte iden med hydralisk handbroms då de kan tappa trycket kolvarna läcker, därför var mekanisk bäst.

svetsdiff !!!

1 679 Inlägg
30 april 2011
#9
jag läste i bilsport en gång med hydralisk handbroms och då vare en kille som byggde separat system för den smile
han såg inga problem med det men tyckte han skulle köra utan "bromsspaken" på gata och vid besikning så det inte fanns några tvivel på att den lixom inte användes smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2011
#10
Visst kan man "klara sig" med en hydraulisk krycka om man inte säger något vid besiktning, förutsatt att kryckan känns o ser ut att vara original...

nnan jag monterade andra bromsar (ok samt skivor) på min bil så ringde jag o kollade med SBP vad som gäller "eftermarknadsbromsar". Svaret var lite tvetydigt: Om bilen ÄR helbilsgodkänd så får man INTE byta bromsar, med andra det skall underkännas, sen är frågan om det är så i verkligheten. Bilar som INTE är helbilsgodkända (som min bil) så kan det bli godkänt, han sa typ så här "Förutsatt att det är korrekt monterat i originalfästpunkter samt att bromsarna tar som de skall med bibehållen original handbromsfunktion så ser jag inga direkta anledningar till att bilen skulle bli underkänd per automatik, därmed inte sagt att den går igenom". Jag vet ännu inte om bilen går igenom med bromsarna eller ej eftersom den inte besiktigats, än.

Gällande handbroms med extra ok så är min gissning att det blir underkänt pga att man inte vet hur väl förankrat oket är så att säg. Det lär inte vara tillåtet att svetsa nya okfästen lite hur som...

Om jag vore dig så skulle jag göra en snygg installation av den hydrauliska kryckan, "maskera" allt så det ser ut som original o sedan hålla tummarna att det går vägen, det skall ju trots allt till en hel del för att teknikern skall upptäcka det, det är knappast rimligt att begära att en tekniker skall veta respektive modellers handbromslösning, dvs mekanisk med handbromsbackar eller om funktionen är integrerad i oket...Min gissning är att det finns stora möjligheter att få igenom en VR6 med hydraulisk krycka då handbromsfunktionen är integrerad i oket mig veterligen, gäller bara att du behåller handbromsvajrarna för syns skull:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

106 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#11
dawwe skrev:
Visst kan man "klara sig" med en hydraulisk krycka om man inte säger något vid besiktning, förutsatt att kryckan känns o ser ut att vara original...

nnan jag monterade andra bromsar (ok samt skivor) på min bil så ringde jag o kollade med SBP vad som gäller "eftermarknadsbromsar". Svaret var lite tvetydigt: Om bilen ÄR helbilsgodkänd så får man INTE byta bromsar, med andra det skall underkännas, sen är frågan om det är så i verkligheten. Bilar som INTE är helbilsgodkända (som min bil) så kan det bli godkänt, han sa typ så här "Förutsatt att det är korrekt monterat i originalfästpunkter samt att bromsarna tar som de skall med bibehållen original handbromsfunktion så ser jag inga direkta anledningar till att bilen skulle bli underkänd per automatik, därmed inte sagt att den går igenom". Jag vet ännu inte om bilen går igenom med bromsarna eller ej eftersom den inte besiktigats, än.

Gällande handbroms med extra ok så är min gissning att det blir underkänt pga att man inte vet hur väl förankrat oket är så att säg. Det lär inte vara tillåtet att svetsa nya okfästen lite hur som...

Om jag vore dig så skulle jag göra en snygg installation av den hydrauliska kryckan, "maskera" allt så det ser ut som original o sedan hålla tummarna att det går vägen, det skall ju trots allt till en hel del för att teknikern skall upptäcka det, det är knappast rimligt att begära att en tekniker skall veta respektive modellers handbromslösning, dvs mekanisk med handbromsbackar eller om funktionen är integrerad i oket...Min gissning är att det finns stora möjligheter att få igenom en VR6 med hydraulisk krycka då handbromsfunktionen är integrerad i oket mig veterligen, gäller bara att du behåller handbromsvajrarna för syns skull:)

men för att slippa hålla på med reduceringar och vågar så måste jag endå ha separata ok. men tack för alla svar grabbar, ska kolla upp dedär med sbp nu. ha de gött!!

//robban


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 maj 2011
#12
Bara för informationens skull, hydraulisk handbroms är tillåten men då måste den kresten vara HELT separerad från färdbromsen. Krävs alltså ett helt eget system och egna ok till handbromsen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

106 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#13
henke_99 skrev:
Bara för informationens skull, hydraulisk handbroms är tillåten men då måste den kresten vara HELT separerad från färdbromsen. Krävs alltså ett helt eget system och egna ok till handbromsen.

MEN, måste jag göra någon byggbesiktning då? eller är de bara att sätta dit och göra det på ett bra sätt. sen se glad ut och besikta bilen som vanligt?

//robban


KHRacing
1 maj 2011
#14
Robbansj skrev:
henke_99 skrev:
Bara för informationens skull, hydraulisk handbroms är tillåten men då måste den kresten vara HELT separerad från färdbromsen. Krävs alltså ett helt eget system och egna ok till handbromsen.

MEN, måste jag göra någon byggbesiktning då? eller är de bara att sätta dit och göra det på ett bra sätt. sen se glad ut och besikta bilen som vanligt?//robban

ja - går inte att regga om med bara en sådan enkel ombyggnad.

106 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#15
KHRacing skrev:
ja- går inte att regga om med bara en sådan enkel ombyggnad.

okej nice. blir att bygga lite dååe. tack för svar!



Sök