Visst kan man "klara sig" med en hydraulisk krycka om man inte säger något vid besiktning, förutsatt att kryckan känns o ser ut att vara original...
nnan jag monterade andra bromsar (ok samt skivor) på min bil så ringde jag o kollade med SBP vad som gäller "eftermarknadsbromsar". Svaret var lite tvetydigt: Om bilen ÄR helbilsgodkänd så får man INTE byta bromsar, med andra det skall underkännas, sen är frågan om det är så i verkligheten. Bilar som INTE är helbilsgodkända (som min bil) så kan det bli godkänt, han sa typ så här "Förutsatt att det är korrekt monterat i originalfästpunkter samt att bromsarna tar som de skall med bibehållen original handbromsfunktion så ser jag inga direkta anledningar till att bilen skulle bli underkänd per automatik, därmed inte sagt att den går igenom". Jag vet ännu inte om bilen går igenom med bromsarna eller ej eftersom den inte besiktigats, än.
Gällande handbroms med extra ok så är min gissning att det blir underkänt pga att man inte vet hur väl förankrat oket är så att säg. Det lär inte vara tillåtet att svetsa nya okfästen lite hur som...
Om jag vore dig så skulle jag göra en snygg installation av den hydrauliska kryckan, "maskera" allt så det ser ut som original o sedan hålla tummarna att det går vägen, det skall ju trots allt till en hel del för att teknikern skall upptäcka det, det är knappast rimligt att begära att en tekniker skall veta respektive modellers handbromslösning, dvs mekanisk med handbromsbackar eller om funktionen är integrerad i oket...Min gissning är att det finns stora möjligheter att få igenom en VR6 med hydraulisk krycka då handbromsfunktionen är integrerad i oket mig veterligen, gäller bara att du behåller handbromsvajrarna för syns skull:)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure