3907
Sök

850 t5 laddar för mycket?

2 174 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har lite små pill med 850in då den laddar för mycket, den är steg 3 chippad har 3 tum hela vägen öppet filter m.m. Men jag vill inte att den ska ladda runt 1.4 ( den ska ej ladda så mycket med detta chip) och då tänkte jag ställa ner laddtrycket med en pysventil ligga runt baret, Men det hjälper inte hur jag än kopplar det vill inte minska.

Några funderingar? Wastegate klockan trodde någon men vill gärna ha mer tips.

Mvh


723 Inlägg
30 april 2011
#2
det är ju chippet som styr, ska du ha pys kan du ju skita i chippet

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 174 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#3
Glimbrink skrev:
det är ju chippet som styr, ska du ha pys kan du ju skita i chippet

nej nej nej nu pratar du i nattmössan.....chippet styr laddet, VIA magnetventilen, kopplar man ur den kan man MANUELLT ställa upp laddtrycket. Då boxen ger samma soppa och tändning till det ladd den ska ge.

Du ska aldrig pysa en bil utan chip mer än max 0.3 mer än org, Det blir för varmt kolvar smälter turbo går ner sig....det är fakta, från erfarenhet.


8 252 Inlägg
30 april 2011
#4
Vad har du för mätare..? Billiga mätare kan vara rätt glada och visa för mycket, så det är ju inte säkert att den laddar så mycket i verkligheten.


2 174 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Vad har du för mätare..? Billiga mätare kan vara rätt glada och visa för mycket, så det är ju inte säkert att den laddar så mycket i verkligheten.

svindyr från realcar med 7 färger. Den är väldigt nogrann och en riktig vakum mätare inget digitaliskt skit.

trycker jag fullt går den upp på 1.5-1.6 i ladd och det är verkligen inte bra. måste strypa ner den, har provat ställa ner med pys men fick det inte funka, och det har jag gjort en gång innan, om tryckklockan läcker, får man detta fenomen då?


8 252 Inlägg
30 april 2011
#6
hangman skrev:
svindyr från realcar med 7 färger. Den är väldigt nogrann och en riktig vakum mätare inget digitaliskt skit.

Ser ut att vara en likadan som polaren hade i sin 740 när den mappades. Visade 1,3 bar när map-sensorn till sprutet som man kan utgå ifrån är avsevärt exaktare sa 0,9 bar. Och såna felvisningar är inte hel ovanliga med stylingmätare, även om det finns billiga och bra.


2 174 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
hangman skrev:
svindyr från realcar med 7 färger. Den är väldigt nogrann och en riktig vakum mätare inget digitaliskt skit.

Ser ut att vara en likadan som polaren hade i sin 740 när den mappades. Visade 1,3 bar när map-sensorn till sprutet som man kan utgå ifrån är avsevärt exaktare sa 0,9 bar. Och såna felvisningar är inte hel ovanliga med stylingmätare, även om det finns billiga och bra.

Yes men den "ska" ladda 1.2-1.3 ca med detta chip. och den ligger lite över det. Så fort den laddar över baret börjar den bluddra har bytt stift fördelarlock aa allt typ nu.


2 452 Inlägg
30 april 2011
#8
dom laddmätarna är rena glädjevisare...har 2st sådana med 7 färger ena visar att man laddar 0,5 medan den andra visar 2 bar...fast i verkligheten med billig mätare för 350 kr från bsr så visar den 1,1...

döden kommer tillbaka

GREASEMONKEY
822 Inlägg
30 april 2011
#9
Se över alla vakuumslangar, nån kan ju ha blivit skadad.

Mvh S.Österdahl

2 174 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#10
770_EVOLVE skrev:
Se över alla vakuumslangar, nån kan ju ha blivit skadad.

Tack för svar, dock är alla slangar nya med riktiga klämmig, har ingen vakumläcka, ligger på 0,5 i undertryck på tomgång.


2 174 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#11
turbodeath skrev:
dom laddmätarna är rena glädjevisare...har 2st sådana med 7 färger ena visar att man laddar 0,5 medan den andra visar 2 bar...fast i verkligheten med billig mätare för 350 kr från bsr så visar den 1,1...

Tack för svar, mätaren visar exakt dock prova den i en annan bil. Och den ladda 0,4 när den gick i limphome.


723 Inlägg
1 maj 2011
#12
hangman skrev:
Glimbrink skrev:
det är ju chippet som styr, ska du ha pys kan du ju skita i chippet

nej nej nej nu pratar du i nattmössan.....chippet styr laddet, VIA magnetventilen, kopplar man ur den kan man MANUELLT ställa upp laddtrycket. Då boxen ger samma soppa och tändning till det ladd den ska ge.

Du ska aldrig pysa en bil utan chip mer än max 0.3 mer än org, Det blir för varmt kolvar smälter turbo går ner sig....det är fakta, från erfarenhet.

Ja men om du kopplar ur magnetventilen så är det ju inte chippet som styr, alltså har du ingen säkerhet och ditt chipp är helt onödigt...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

2 174 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#13
Glimbrink skrev:
hangman skrev:
Glimbrink skrev:
det är ju chippet som styr, ska du ha pys kan du ju skita i chippet

nej nej nej nu pratar du i nattmössan.....chippet styr laddet, VIA magnetventilen, kopplar man ur den kan man MANUELLT ställa upp laddtrycket. Då boxen ger samma soppa och tändning till det ladd den ska ge.

Du ska aldrig pysa en bil utan chip mer än max 0.3 mer än org, Det blir för varmt kolvar smälter turbo går ner sig....det är fakta, från erfarenhet.

Ja men om du kopplar ur magnetventilen så är det ju inte chippet som styr, alltså har du ingen säkerhet och ditt chipp är helt onödigt...

helt fel. tändningen och soppan styrs också av chippet och dom styrs separat för att mg ventilen har inget med tändning och soppa och göra, enbart elektroniskt laddtryck. Så har du chip och magnet ventilen tex är paj kan du pysa upp den då boxen levererar rätt värde till soppa och tändning motsvarande det ladd den "ska" ha.


8 252 Inlägg
1 maj 2011
#14
hangman skrev:
Så har du chip och magnet ventilen tex är paj kan du pysa upp den då boxen levererar rätt värde till soppa och tändning motsvarande det ladd den "ska" ha.

I teorin funkar det med att köra pys istället för magnetventil, men enbart om den ser att laddtrycket byggs upp på exakt samma sätt som med magnetventilen. Men så fungerar det inte i praktiken. Med chip och magnetventilen så hålls laddtrycket ner på vissa varvtal för att spara på vevstakarna. Med pysventil så byggs trycket upp fortare, och när man nå gränsen för bränslet så får man inte mer än det högsta angivna värdet i mappen. Så om man under en viss omständighet skulle ha laddat 0,5 bar med magnetventilen och man med oysventilen laddar 0,5 så får man fortfarande bara bränsle och tändning för 0,3 bar.


94 Inlägg
2 maj 2011
#15
Tänkte på det med pysventil, du kommer ju bara öka laddtrycket med en sådan inkopplad om WG armen är lika spänd när det inte blir något vakumtryck/mindre tryck till WG klockan.

Ska du sänka laddtrycket får du no släppa lite på WG armen så den blir lösare, behövs inte mycke för att sänka/höja LT.

Måste man så måste man.

Skaune
2 maj 2011
#16
vad e de för chip du kör med? brossan steg 3 bsr trimmade släde laddar 1,4-1,5 på 5ans växel mätt med redig laddmtare hos bsr, lite högt i min mening, men skulle va så tydligen! xD


Sök