3505
Sök

Volvo 740 -1990 GL/T Bränslemätare hoppar

V O L V O
401 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Detta är tydligt vääääääldigt vanlig problem på 740:s och många har skrivit flera trådar om det men jag tar upp det igen så jag får uppdaterade svar.

HUR FIXAR MAN SÅ BRÄNSLEMÄTAREN FUNGERAR?

Tankade full tank idag efter att jag hämtat bilen och den stod ena sekunden på 100% full och sen 50% och sen på 5% och så höll den på...

VAD ÄR FEL? mad

Är det dålig jord?
Kortslutning i tankarmaturen?

Vill gärna gå till botten med det här för det är irriterande att titta på trippmätaren varje gång.

En bensinmätare har 2 funktioner:
1 : Fungera!!!
2 : Visa antal liter bensin i tank

Ni som har erfarenhet och vet vad felet är kan gärna skicka med bilder, det uppskattas rejält big_smile

ALL HJÄLP UPPSKATTAS!

MVH
Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________

82 Inlägg
30 april 2011
#2
Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000
Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
tongue


38 Inlägg
1 maj 2011
#3
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E … Bilder.pdf
Där står lite blandat om hur man fixar mätaren smile

1 679 Inlägg
1 maj 2011
#4
har samma problem på min smile
och på den infon jag fått fram så äre sällan själva tankarmaturen på dessa "nya" 740is som är fel, utan det är själva lödningen bak i mätaren smile


V O L V O
401 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#5
JimmyAndersson skrev:
har samma problem på min smile
och på den infon jag fått fram så äre sällan själva tankarmaturen på dessa "nya" 740is som är fel, utan det är själva lödningen bak i mätaren smile

Okej, ska kika på instrumenthuset senare smile

TACK FÖR DET SVARET!

V O L V O 7 4 0
_____________________________

V O L V O
401 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#6
lundin1988 skrev:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-El-Elektronik_Bilder.pdf
Där står lite blandat om hur man fixar mätaren smile

Har sett det dokumentet förut. Är till stor hjälp smile

TACK FÖR SVARET!

V O L V O 7 4 0
_____________________________

415 Inlägg
1 maj 2011
#7
Antingen skickar man in den till den här liraren eller löder om själv.
http://www.blocket.se/orebro/Branslemat … 11&w=3

Eller så kan man göra som jag gjorde och byggde in en tidigare vdo-tankmätare till 740 i mitt yasaki-4-stiftshus till 740-90.

På äldre 740 har mätaren mindre mängd elektronik så de håller bättre men istället så rostar armaturen upp. Så jag tog det bästa av två världar... gammal mätare med nya armaturen. Det är lite plill att få ihop det men det fungerar smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

496 Inlägg
1 maj 2011
#8
Mike_87 skrev:
Tjena!

Detta är tydligt vääääääldigt vanlig problem på 740:s och många har skrivit flera trådar om det men jag tar upp det igen så jag får uppdaterade svar.

HUR FIXAR MAN SÅ BRÄNSLEMÄTAREN FUNGERAR?

Tankade full tank idag efter att jag hämtat bilen och den stod ena sekunden på 100% full och sen 50% och sen på 5% och så höll den på...

VAD ÄR FEL? mad

Är det dålig jord?
Kortslutning i tankarmaturen?

Vill gärna gå till botten med det här för det är irriterande att titta på trippmätaren varje gång.

En bensinmätare har 2 funktioner:
1 : Fungera!!!
2 : Visa antal liter bensin i tank

Ni som har erfarenhet och vet vad felet är kan gärna skicka med bilder, det uppskattas rejält big_smile

ALL HJÄLP UPPSKATTAS!

MVH
Mike_87

jagtror  det är jorden.. hört talas om det


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
1 maj 2011
#9
Pryllan skrev:
Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000
Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
tongue

2000kr kostar ny armatur smile

~Andy~

82 Inlägg
2 maj 2011
#10
volvoandy90 skrev:
Pryllan skrev:
Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000
Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
tongue

2000kr kostar ny armatur smile

+ arbetet? till mig sa mekanikern att de skulle kosta 5 iaf. så ja sket i de. tongue


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
2 maj 2011
#11
med arbetet blir det nog ganska lätt 5k ja tongue

~Andy~

415 Inlägg
2 maj 2011
#12
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Whatever :)
1 652 Inlägg
2 maj 2011
#13
Super40 skrev:
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

415 Inlägg
2 maj 2011
#14
XeptiQ skrev:
Super40 skrev:
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Whatever :)
1 652 Inlägg
2 maj 2011
#15
Super40 skrev:
XeptiQ skrev:
Super40 skrev:
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.

Du menar att man tar ett värde om man tror att man har " 30 liter " och sen tankar upp till full så ska den vida fullt värde? Alltså att den visar något tecken på liv wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

415 Inlägg
3 maj 2011
#16
XeptiQ skrev:
Super40 skrev:
XeptiQ skrev:

Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.

Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?

Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.

Du menar att man tar ett värde om man tror att man har " 30 liter " och sen tankar upp till full så ska den vida fullt värde? Alltså att den visar något tecken på liv wink

Precis. Det finns vissa värden som armaturen ska ligga mellan, kan de inte i huvudet men det är ju bara att söka. Har man noll resistans eller "oändlig" så har man garanterat ett fel i armaturen. Råkar man ha en extra lös armatur kan man ju koppla in den, vrida på den och kolla så att mätaren rör sig. Lite onödigt att byta armatur och så sitter felet i mätaren...

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

6 320 Inlägg
9 november 2013
#17
Hej!
Värdena ska ligga mellan ca 45-300ohm!
Så gör det på brorsans bil (-87:a 745 ,B230F) men trots det hoppar tankmätarnålen lite som den vill.
Tankmätaren har tre ben! Vilket av benen är signal? Det mittersta? Det högra är plus och det vänstra minus...så mycket vet jag men vilken spänning ska benen ha?? Tror inte det är 12v för då slår nålen i botten!


V O L V O
401 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#18
jaka54 skrev:
Hej!
Värdena ska ligga mellan ca 45-300ohm!
Så gör det på brorsans bil (-87:a 745 ,B230F) men trots det hoppar tankmätarnålen lite som den vill.
Tankmätaren har tre ben! Vilket av benen är signal? Det mittersta? Det högra är plus och det vänstra minus...så mycket vet jag men vilken spänning ska benen ha?? Tror inte det är 12v för då slår nålen i botten!

Börja med att ta loss mätaren från instrumentet.
Vänd och kolla lödytorna om dem är bra.
Sedan kan du ta loss hela plasthöljet och tavlan för att granska ännu mera lödningar.
Jag lödde om de under mätaren och anslutningarna till spolen och det blev bättre.
Hade fortfarande glapp men la på tenn på stiften till mätaren och överallt. Sen fungerade den perfekt.
Fungerar inte detta så byt mätare...
/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________


Sök