Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000 Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
har samma problem på min och på den infon jag fått fram så äre sällan själva tankarmaturen på dessa "nya" 740is som är fel, utan det är själva lödningen bak i mätaren
har samma problem på min och på den infon jag fått fram så äre sällan själva tankarmaturen på dessa "nya" 740is som är fel, utan det är själva lödningen bak i mätaren
Eller så kan man göra som jag gjorde och byggde in en tidigare vdo-tankmätare till 740 i mitt yasaki-4-stiftshus till 740-90.
På äldre 740 har mätaren mindre mängd elektronik så de håller bättre men istället så rostar armaturen upp. Så jag tog det bästa av två världar... gammal mätare med nya armaturen. Det är lite plill att få ihop det men det fungerar
Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000 Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
Vad jag vet så är det tankarmaturen behövs bytas. o när jag frågade på volvo vad det skulle kosta så va priset 5.000 Det är nog därför ingen bryr sig om o laga de.
2000kr kostar ny armatur
+ arbetet? till mig sa mekanikern att de skulle kosta 5 iaf. så ja sket i de.
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.
Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.
Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.
Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.
Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?
Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.
Börja med att mäta upp armaturen innan ni byter, som sagt så är det oftast mätarna som ger sig på de nyare 740:na.
Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.
Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?
Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.
Du menar att man tar ett värde om man tror att man har " 30 liter " och sen tankar upp till full så ska den vida fullt värde? Alltså att den visar något tecken på liv
Tycker mer att det är både och när det gäller 740ins " glädjemätare ", men på alla mina 740is från 86-89 så har det varit denna " jorden " och armaturen, och volvo vill ha senast jag frågade 2.500 och då är det den " plastade " som sitter i 90ian.
Men det är ju bara att mäta upp armaturen, skruva ur den och på med en mutlimeter och floppa lite med armen som känner av soppan och så får du fram ett resultat i Ohm, så om jag inte minns fel ( rätta mig om jag cyklar) så ska mätaren visa 60 ohm på full tank, 30 halv etc etc ?
Man kan ju mäta på kabeln med armaturen kvar i tanken innan man tankar och efter och ligger värdena inom vad de ska så är armaturen hel. Har haft i 4 mätare och ingen tankmätare har fungerat, kopplade då in en mätare från en äldre 740 och det fungerar så innan man lyfter ur armaturen så är det bra att kolla så det är fel på den.
Du menar att man tar ett värde om man tror att man har " 30 liter " och sen tankar upp till full så ska den vida fullt värde? Alltså att den visar något tecken på liv
Precis. Det finns vissa värden som armaturen ska ligga mellan, kan de inte i huvudet men det är ju bara att söka. Har man noll resistans eller "oändlig" så har man garanterat ett fel i armaturen. Råkar man ha en extra lös armatur kan man ju koppla in den, vrida på den och kolla så att mätaren rör sig. Lite onödigt att byta armatur och så sitter felet i mätaren...
Hej! Värdena ska ligga mellan ca 45-300ohm! Så gör det på brorsans bil (-87:a 745 ,B230F) men trots det hoppar tankmätarnålen lite som den vill. Tankmätaren har tre ben! Vilket av benen är signal? Det mittersta? Det högra är plus och det vänstra minus...så mycket vet jag men vilken spänning ska benen ha?? Tror inte det är 12v för då slår nålen i botten!
Hej! Värdena ska ligga mellan ca 45-300ohm! Så gör det på brorsans bil (-87:a 745 ,B230F) men trots det hoppar tankmätarnålen lite som den vill. Tankmätaren har tre ben! Vilket av benen är signal? Det mittersta? Det högra är plus och det vänstra minus...så mycket vet jag men vilken spänning ska benen ha?? Tror inte det är 12v för då slår nålen i botten!
Börja med att ta loss mätaren från instrumentet. Vänd och kolla lödytorna om dem är bra. Sedan kan du ta loss hela plasthöljet och tavlan för att granska ännu mera lödningar. Jag lödde om de under mätaren och anslutningarna till spolen och det blev bättre. Hade fortfarande glapp men la på tenn på stiften till mätaren och överallt. Sen fungerade den perfekt. Fungerar inte detta så byt mätare... /Mike_87