3024
Sök

Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

108 Inlägg
9 september 2016
#301
Tjena, har idag 3 slutsteg i bilen, 2000 wrms bassteg, 500 wrms fronthögtalarsystem och ett 300 wrms för bak- och hatthyllehögtalare. Kör med två batterier, ett fram tudor 70 ah (tror jag) och ett biltema 74 ah. Håller på med nytt baslådebygge och då är tanken att lådan bara ska ta upp ca hälften av bagaget så jag har plats för alla slutsteg och extrabatteriet framför så jag kan komma åt lätt för eventuella justeringar och underhåll, sedan ska här läggas över en så kallad beautypanel för att dölja men då är problemet att biltemabatteriet är stort, klumpigt och är vätskefyllt så kan inte lägga det ner och då är det adjöss med byggplanen typ. Tänkte då fråga hur bra såna där gelbatterier speciellt byggda för billjud levererar gentemot ett vanligt bilbatteri? Vill ha så litet batteri som möjligt (måttmässigt, inte strömmässigt ofc), högt och smalt funkar ju för då kan jag ju bara lägga det ner. Såna där värstingbatterier som optima funkar inte i mitt koncept tyvärr då jag har för liten bil för dom ( seat leon halvkombi). Så någon som har tips på ett måttmässigt väldigt starkt batteri för mitt ändamål? Budget säg 2000 kr kanske?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

F.IND
149 Inlägg
3 augusti 2017
#302
Har en fråga..
Drog nyligen alla kablar till slutsteget genom ett hål jag borrat istället för att de ska va klämda. När jag höll på så drog jag ut batteriet.

Alla kablar är tillbaka på rätt plats och batteriet i men det känns som baslådan bara presterar på 1/4 av vad den gjorde tidigare..

Har ställt in stereo men de gjorde ingen större skillnad...


19 Inlägg
31 oktober 2017
#303
Tjena! Någon som vet hur man ska koppla för att det ska bli som bäst av dom här altarnativen? (Eller om ni har andra förslag)

1: https://images.crutchfieldonline.com/ca … ow-imp.jpg

2: https://images.crutchfieldonline.com/ca … m_mono.jpg

3: https://images.crutchfieldonline.com/ca … m_mono.jpg

Mitt specs:

Slutsteg: http://www.mds.se/t5xtr.html

Basar: http://www.mds.se/xtr80012d4.html

Väldigt tacksam för svar!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 november 2017
Trådstartare
#304
Kan inte se länkarna, men om du har två basar och ett sånt steg så bör du koppla så här:
http://www.rockfordfosgate.com/static/images/wiring_wizard/2_4ohmDVC_1ohm.png

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

46 Inlägg
7 januari 2018
#305
Vilket slutsteg rekommenderar ni för att få ut så mycket effekt ur mina högtalare som möjligt?

Jag har ''GAS GS6K'' och ''GAS GS62SL'' och en vanlig enkeldin-stereo på 4x50w MOSFET.


110 Inlägg
7 januari 2018
#306
En enkel fråga - kan man använda bilhögtalare inomhus till vanliga sterion??
Har en drös med högtalare till bil.

1 426 Inlägg
7 januari 2018
#307
volvo245amazon skrev:
En enkel fråga - kan man använda bilhögtalare inomhus till vanliga sterion??
Har en drös med högtalare till bil.

Jupp

110 Inlägg
7 januari 2018
#308
Jockk3 - Tack!
då kommer dom till användning, tänkte sätta i badrummet i taket

1 426 Inlägg
10 januari 2018
#309
volvo245amazon skrev:
Jockk3 - Tack!
då kommer dom till användning, tänkte sätta i badrummet i taket

Beror väl på hur blöt det blir i taket, annars kanske marinhögtalare funkar bättre

151 Inlägg
19 januari 2018
#310
Hej.
Vad har ni för verktyg när ni skalar kablar med 15-50mm2? Fungerar vanlig avbitare eller finns det bättre saker? Jag kollade blandannat på biltema men deras klarar max 10mm2 eller något däromkring.

1 426 Inlägg
20 januari 2018
#311
isrally skrev:
Hej.
Vad har ni för verktyg när ni skalar kablar med 15-50mm2? Fungerar vanlig avbitare eller finns det bättre saker? Jag kollade blandannat på biltema men deras klarar max 10mm2 eller något däromkring.

Mattkniv

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
20 januari 2018
#312
isrally skrev:
Hej.
Vad har ni för verktyg när ni skalar kablar med 15-50mm2? Fungerar vanlig avbitare eller finns det bättre saker? Jag kollade blandannat på biltema men deras klarar max 10mm2 eller något däromkring.

Som redan skrivits en vass kniv.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

73 Inlägg
5 maj 2021
#313
Hej

Den förbannade jordpunkten 😭 har nyligen uppgraderat ljudet i min Volvo XC60 från 2014. Ett steg till en bas och ett par diskanter fram på instr brädan. Alltså inget jättebygge. Det låter jäkligt bra, bra tryck MEN jag hör störningar i diskanterna... Ett högfrekvent pip (inte generator vinandet) men den ligger på när man gasar samt att jag hör när jag lägger i den elektriska handbromsen 😳...  Har provat o byta steg,samma sak. Jorden har jag tagit från en originalpunkt då resten av plåten verkar oledande 🙃. Kan det vara det eller att diskanterna är känsliga och störs av elen fram? Filterna sitter i "sidofacken" på instrbrädan.

Mvh
Carl

228 Inlägg
28 januari
#314
Bör man jorda stegen i kondensator eller i separat jord? Har läst bägge rekommenderas/ avrådas från.
Kan ärligt talat inte se hur det skulle  bli någon nackdel rent elektriskt, utan bara fördelar med kortare kabel från konding till steg.
Läste folk som snackade om att det kunde bli störningar i ljudet eller om kondingen går sönder så kunde den "mata + till - på steget och förstöra det" (skulle väl bara bli kortslutning vid kondingen och säkringen vid batteriet skulle brinna?). Att folk  rekommenderade att jorda steg och konding så långt ifrån varandra som möjligt, andra som rekommenderade att jorda bägge på samma ställe...

Är det  någon "billjudsmagi" här eller är det bara BS och att det är helt korrekt att jorda stegen i kondingen?
Bara man har tillräckligt fet (-)-kabel till kondingen ser jag inte hur det skulle vara ett problem.

228 Inlägg
6 februari
#315
Hemmamek skrev:
Bör man jorda stegen i kondensator eller i separat jord? Har läst bägge rekommenderas/ avrådas från.
Kan ärligt talat inte se hur det skulle  bli någon nackdel rent elektriskt, utan bara fördelar med kortare kabel från konding till steg.
Läste folk som snackade om att det kunde bli störningar i ljudet eller om kondingen går sönder så kunde den "mata + till - på steget och förstöra det" (skulle väl bara bli kortslutning vid kondingen och säkringen vid batteriet skulle brinna?). Att folk  rekommenderade att jorda steg och konding så långt ifrån varandra som möjligt, andra som rekommenderade att jorda bägge på samma ställe...

Är det  någon "billjudsmagi" här eller är det bara BS och att det är helt korrekt att jorda stegen i kondingen?
Bara man har tillräckligt fet (-)-kabel till kondingen ser jag inte hur det skulle vara ett problem.

Kan svara mig själv.
Jordade stegen direkt i kondingen och märker varken några störningar eller andra problem.


Sök