2884
Sök

Fråga ang. turbokonvertering--> grenrör + spridarfråga

106 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#1
tjenare. en fråga som slagit mig och som jag inte riktigt kan bena ut och kan vara bra med lite åsikter.

beskrivning:

du har en 6a, 6 avgasportar ut. 3 av dem går ihop i ett eget grenrör och mynnar i ett ensamt rör, och de andra 3 likadant, alltså mynnar alla 6 portar till bara 2.

finns det någon uppenbar nackdel och fara annat än förlorad effekt, ifall man drar avgaserna till turbon från bara 3 av cylindrarna? och låter de andra 3 gå ut direkt i avgasröret?. alla 6 cylindrar kommer att vara överladdade, men tanken är att bara 3st kommer driva turbon. kommer det bli en snebelastining av motorn eller kan detta funka? grundtanken är ett budgetbygge med fisladd. men endå.

tack på förhand.

edit: är det någon som vet någon bil som har originalspridare som flödar ca 430-450cc vid 3 bar?

//robban
Senast redigerat av Robbansj (2 maj 2011)


KHRacing
1 maj 2011
#2
det kommer funka, vet om en som hade exakt så på en bmw för många år sedan

106 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
det kommer funka, vet om en som hade exakt så på en bmw för många år sedan

vet du något som kan vara en direkt nackdel? annars, awesome! vill bara inte att de ska bli obalans i motorn


94 Inlägg
2 maj 2011
#4
borde de inte bli problem med att turbon hjälper till att suga ut avgaserna i 3 av cylindrarna och att den trycker in i 6 så det blir sämre flöde i de 3 som ej turbon är kopplad till i grenröret?

EDIT: rätta mig om jag har fel smile
Senast redigerat av smilesante (2 maj 2011)


Forummoderator
10 576 Inlägg
2 maj 2011
#5
Du lär behöva två styrsystem och mappa de två olika cylinderbankerna för sig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
2 maj 2011
#6
torpis skrev:
Du lär behöva två styrsystem och mappa de två olika cylinderbankerna för sig.

Jag antar att man trycksätter alla cylinderar... Eller?
Skulle det också påverka mapningen menar du?

SAAB har väl en V6:a med turbo bara på den ena raden.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 maj 2011
#7
olika mottryck tömmer cylindrarna olika, det var vi ju överens om i tråden om avgasrör :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
2 maj 2011
#8
mats757 skrev:
SAAB har väl en V6:a med turbo bara på den ena raden.

Japp, satt i 9-5 och fungerade utmärkt.
Kan inga detaljer om den men jag jag är ganska övertygad om att den inte hade dubbla styrsystem.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 maj 2011
#9
jonTe skrev:
mats757 skrev:
SAAB har väl en V6:a med turbo bara på den ena raden.

Japp, satt i 9-5 och fungerade utmärkt.
Kan inga detaljer om den men jag jag är ganska övertygad om att den inte hade dubbla styrsystem.

mvh Jonas

Heh, i saabs fall inte dubbla system men säkerligen 1 system som justerar olika för de båda halvorna likt bmw 750

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

35 Inlägg
2 maj 2011
#10
torpis skrev:
Du lär behöva två styrsystem och mappa de två olika cylinderbankerna för sig.

Går inte det att lösa med "injector trim", i varje fall om det är eftermarknads sprut som ska användas.


106 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#11
äh grabbar, jag bygger ett nytt insug ist så alla portar får vara med:P tack så mycket för alla svar. någon som har någon aning om spridarfrågan? bosch-fattning ska de vara

//robban


220 Inlägg
4 maj 2011
#12
eller går du in på www.stylingbutiken.se och köper ett färdigt grenrör smile? dem har till vr6 för 1500kr:)


Med.lem
3 759 Inlägg
6 maj 2011
#13
Robbansj skrev:
äh grabbar, jag bygger ett nytt insug ist så alla portar får vara med:P tack så mycket för alla svar. någon som har någon aning om spridarfrågan? bosch-fattning ska de vara

//robban

Jag har sånna, vill ha 1500.

MVH

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

777 Inlägg
8 maj 2011
#14
sätt dit dubbla agg istället big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök