3360
Sök

Basförslag SPL Dynamics 12" eller 18"??

SPLFredrik Design
29 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Funderar lite på vilken SPL Dynamics bas man ska köpa och behöver verkligen hjälp.

Vilken bas är bäst i just snabba hårda slag som även hörs långt och flyttar mycket luft?

SPL Dynamics SPL 12D2 Eller SPL Dynamics SPL 18D1A

Kostar lika mycket men är där någon skillnad på dom?

3 466 Inlägg
2 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
Funderar lite på vilken SPL Dynamics bas man ska köpa och behöver verkligen hjälp.

Vilken bas är bäst i just snabba hårda slag som även hörs långt och flyttar mycket luft?

Ja 18" ska ha typ 4ggr så stor låda som en 12"..

Vrf inte 15"?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

SPLFredrik Design
29 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
LivingTheLoud skrev:

Vrf inte 15"?

ja de har jag inte tänk på bara. Hur stor låda kräven dom då? om man tänker utifrån en 12"?

16 197 Inlägg
2 maj 2011
kostar lika mycke??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
2 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
M_icke_ skrev:
LivingTheLoud skrev:

Vrf inte 15"?

ja de har jag inte tänk på bara. Hur stor låda kräven dom då? om man tänker utifrån en 12"?

En 15" kräver normalt sett runt 80-100l beroende på märke och modell, jämfört med en 12" som normalt sett kräver 50-60l..
18" däremot kan kräva närmare 200l beroende på märke och modell..

Med andra ord så är det oftast pga lådstorleken som inte alla som vill spela högt rullar runt med typ dubbla 18" i bagaget..

Jag har själv dubbla 15" i min och lådan på 180l är inte liten...

16 197 Inlägg
2 maj 2011
2*18" e tufft..hehe

3 466 Inlägg
3 maj 2011
evilaudio skrev:
2*18" e tufft..hehe

Hehe visst e de de men de tar sin lilla plats! tongue

16 197 Inlägg
3 maj 2011
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:
2*18" e tufft..hehe

jo,  ca 280 liter.

3 466 Inlägg
3 maj 2011
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:
2*18" e tufft..hehe

jo,  ca 280 liter.

Låter inte så farligt mycket för o va dubbla 18" ändå.. Ett par DD 18" vill ju ha runt 350-400 liter åtminstone..

Dolk
146 Inlägg
3 maj 2011
Jag har själv 12" basen just nu, har det egentligen ett lite litet steg till basen just nu men om jag drar på rätt låt i bilen och maxar baser lite så får man svårt och andas. 12" basen duger gott, men räkna med att du måste ha dubbla batterier. Annars får du aldrig ut effekten på den basen smile

4 074 Inlägg
3 maj 2011
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:

jo,  ca 280 liter.

Låter inte så farligt mycket för o va dubbla 18" ändå.. Ett par DD 18" vill ju ha runt 350-400 liter åtminstone..

har mina DD 9518 i 300l och det funkar bra

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 maj 2011
Dolkis skrev:
Jag har själv 12" basen just nu, har det egentligen ett lite litet steg till basen just nu men om jag drar på rätt låt i bilen och maxar baser lite så får man svårt och andas. 12" basen duger gott, men räkna med att du måste ha dubbla batterier. Annars får du aldrig ut effekten på den basen smile

Coolt, fast jag måste säga att jag har suttit i bilar i över 150dB utan haft några problem med vare sig syn eller andning. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dolk
146 Inlägg
3 maj 2011
Tokken skrev:
Dolkis skrev:

Coolt, fast jag måste säga att jag har suttit i bilar i över 150dB utan haft några problem med vare sig syn eller andning. wink

Du om någon borde veta att det beror helt på vilken Hz själva basen ligger i, hur den är portad och vad för låda man har... Om man har "rätt" grejer kan man få svårt o andas pga. en bas vid redan 125-130 dB.

Vet dock inte hur högt min spelar.

3 466 Inlägg
3 maj 2011
BJonsson skrev:
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:

jo,  ca 280 liter.

Ja men dom rekommenderar 350-400l till 2st 18", en polare har ett par sånna..

3 466 Inlägg
3 maj 2011
Dolkis skrev:
Tokken skrev:
Dolkis skrev:

Du om någon borde veta att det beror helt på vilken Hz själva basen ligger i, hur den är portad och vad för låda man har... Om man har "rätt" grejer kan man få svårt o andas pga. en bas vid redan 125-130 dB.

Vet dock inte hur högt min spelar.

Då får man nog ha ganska rejäla andningsproblem redan innan man sätter sej i bilen för 130 db är inte högt ens vid riktigt djupa toner..

Jag skulle säga att runt 145db vid runt 30-35Hz börjar det bli ganska jobbigt..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 maj 2011
Dolkis skrev:
Tokken skrev:
Dolkis skrev:

Haha nej det håller jag inte med om på några villkor faktiskt.. 125-130dB är faktiskt inte direkt skithögt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

SPLFredrik Design
29 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
kostar lika mycke??

jag gick in på prisjakt och kollade så stod det att Blekinge bilradio säljer ut dom för lika mycket. alla deras SPL priset på internet ligger ungefär på vad dbAkuten sålde saker för på Elmia:P

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
3 maj 2011
Mellan de två basarna som du väljer så är frågan: Hur mycket bagageutrymme vill du offra? 18" kommer att spela högre än 12" förutsatt att den sätts i rätt låda, gör den inte det så kan 12"aren i rätt låda spela högre än 18"aren.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 074 Inlägg
3 maj 2011
M_icke_ skrev:
BJonsson skrev:
M_icke_ skrev:

Ja men dom rekommenderar 350-400l till 2st 18", en polare har ett par sånna..

nja från 150liter per 18" är väl rekomenderat...
Hmm,ska nog tänka först innan jag skriver! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
3 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
evilaudio skrev:
kostar lika mycke??

jag gick in på prisjakt och kollade så stod det att Blekinge bilradio säljer ut dom för lika mycket. alla deras SPL priset på internet ligger ungefär på vad dbAkuten sålde saker för på Elmia:P

Passa på att fynda hos Jimmy på BB då han har bra pris just nu. Dock så är det förra årets modeller han säljer ut och enligt mig så är det väldigt stor skillnad ljudmässigt mellan de olika modellerna.

Nya SPL Basarna spelar lite "snyggare" och går djuuupare....

MVH//Björn

Sök