3460
Sök

Basförslag SPL Dynamics 12" eller 18"??

6 851 Inlägg
3 maj 2011
Kanske missat det, men vad ska du har för slutsteg. En 18" kräver ofta mer av ett slutsteg en vad en 12" gör.

SPLFredrik Design
29 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
dbakuten skrev:
LivingTheLoud skrev:
evilaudio skrev:
kostar lika mycke??

jag gick in på prisjakt och kollade så stod det att Blekinge bilradio säljer ut dom för lika mycket. alla deras SPL priset på internet ligger ungefär på vad dbAkuten sålde saker för på Elmia:P

Passa på att fynda hos Jimmy på BB då han har bra pris just nu. Dock så är det förra årets modeller han säljer ut och enligt mig så är det väldigt stor skillnad ljudmässigt mellan de olika modellerna.

Nya SPL Basarna spelar lite "snyggare" och går djuuupare....

MVH//Björn

Mycket roligare med dom nya och dess förbättrade funktioner. Dom ligger på 400Oz istället för 300Oz i magneten så de gör väl även att dom spelar djupare? Men sedan är frågan hur långt kommer jag med ett MDS T5 steg som ligger på 1700Rms watt i 2Ohm? Kan de räcka?

SPLFredrik Design
29 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Kanske missat det, men vad ska du har för slutsteg. En 18" kräver ofta mer av ett slutsteg en vad en 12" gör.

Har ett MDS T5 steg och tänkte kolla om man måste uppgradera sig där med eller om de kan räcka:P

SPLFredrik Design
29 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Mellan de två basarna som du väljer så är frågan: Hur mycket bagageutrymme vill du offra? 18" kommer att spela högre än 12" förutsatt att den sätts i rätt låda, gör den inte det så kan 12"aren i rätt låda spela högre än 18"aren.

jadu samtidigt är jag ute efter att lådan ska väga så lite som möjligt fast den även ska få sin rätta storlek till basen:P

6 851 Inlägg
3 maj 2011
Har ingen erfarenhet av just det steget. Men 12" skulle jag nog kunna tänka mej blir ganska lagom. Sedan med tanke på att du inte vill att det ska väga så mycke heller så är 12" troligen det bättre alternativet. Bara en 18" utan låda väger ja endel mera en vad en 12" gör.

16 197 Inlägg
3 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
dbakuten skrev:
LivingTheLoud skrev:

jag gick in på prisjakt och kollade så stod det att Blekinge bilradio säljer ut dom för lika mycket. alla deras SPL priset på internet ligger ungefär på vad dbAkuten sålde saker för på Elmia:P

Passa på att fynda hos Jimmy på BB då han har bra pris just nu. Dock så är det förra årets modeller han säljer ut och enligt mig så är det väldigt stor skillnad ljudmässigt mellan de olika modellerna.

MVH//Björn

Mycket roligare med dom nya och dess förbättrade funktioner. Dom ligger på 400Oz istället för 300Oz i magneten så de gör väl även att dom spelar djupare? Men sedan är frågan hur långt kommer jag med ett MDS T5 steg som ligger på 1700Rms watt i 2Ohm? Kan de räcka?

magnet storleken har inget med hur djupt en bas spelar att göra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
3 maj 2011
TT-Avant skrev:

Hur tänkte du där? En 18"are har oftast bättre känslighet än en 12"are ur samma serie = 18"aren är lättare att driva.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
3 maj 2011
ExtraKim skrev:
TT-Avant skrev:

Hur tänkte du där? En 18"are har oftast bättre känslighet än en 12"are ur samma serie = 18"aren är lättare att driva.

Ja men va bra då, då gör man så att man skaffar sig en stor jätte bas och sedan ett litet skitsteg..för enligt dej verkar ju detta funka?roll

Du vet mycke väl att har man en stor bas, så handlar det nte enbart om kännsligheten och hur lättdriven den är. Man kanske ska ha lite kontroll på basen oxå och sedan är det ofta så att en större bas vill gäran ha mera effekt för att låta som det är tänkt..Eller jag har väl fel där med antagligen.

4 074 Inlägg
3 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
dbakuten skrev:
LivingTheLoud skrev:

MVH//Björn

Ett T5 lämnar 1700rms i 1ohm inte 2ohm!! smile
Enligt speccen alla fall
Senast redigerat av BJonsson (3 maj 2011)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
TT-Avant skrev:

Har ett MDS T5 steg och tänkte kolla om man måste uppgradera sig där med eller om de kan räcka:P

Jag hade hellre köpt en XTR380D2S än en SPL serie12"-18" (om du nu ska välja SPL D basar) med det steget.
Visst är priset lockande på SPL-serien men dem basarna kräver en del mer än va ja tror ditt T5 steg kan leverera.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

16 197 Inlägg
3 maj 2011
Frippe_L skrev:
LivingTheLoud skrev:
TT-Avant skrev:

Jag hade hellre köpt en XTR380D2S än en SPL serie12"-18" (om du nu ska välja SPL D basar) med det steget.
Visst är priset lockande på SPL-serien men dem basarna kräver en del mer än va ja tror ditt T5 steg kan leverera.

jo de 18" vill ha MYCKE mos.. helst vill man ju ha 2st ICE 3500 per bas.

6 851 Inlägg
3 maj 2011
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:
LivingTheLoud skrev:

Du har ett per bas nu väl? eller missade jag något?

16 197 Inlägg
3 maj 2011
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:

Du har ett per bas nu väl? eller missade jag något?

jo de stämmer bra de.. å 7 batterier i bilen.

6 851 Inlägg
3 maj 2011
hehejo och jag har bara ett..haha. Men det blir nog ombyggnad för båda nu i vår skulle  jag tro, eller har jag fel? wink Ses på Gatebil?

6 851 Inlägg
3 maj 2011
samt att din bil spelar ganska ok. med bara ett steg/bas..det va det jag skulle komma fram till, men glämde i förra inlägget. *gamal och senil börjar man bli*

SPLFredrik Design
29 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Frippe_L skrev:
LivingTheLoud skrev:
TT-Avant skrev:

ja jag trodde steget va kraftigt men verkar inte som man får ut speciellt mycket från det:(

Designer.
1 260 Inlägg
4 maj 2011
LivingTheLoud skrev:
Frippe_L skrev:
LivingTheLoud skrev:

ja jag trodde steget va kraftigt men verkar inte som man får ut speciellt mycket från det:(

Kanske beror på andra saker än just steget?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

SPLFredrik Design
29 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
MIKK0 skrev:
LivingTheLoud skrev:
Frippe_L skrev:

Kanske beror på andra saker än just steget?

har ett extra 95ah batteri till de så ström får den som den ska.

dB Jägare!
732 Inlägg
4 maj 2011
Kan varmt rekomendera samma alternativ som Frippe_L skriver! Driver själv en XTR380D2S med ett T5 steg och spelar riktigt gott! smile

Förövrigt så ger ett T5 steg ut strax över speccen! DOCK med 10% THD då!
Vid 1% THD ger det ut 1482Wrms

Utdrag ur recensionen // "MDS svar till wattkriget är T5, specificerad att lämna 1700W kontinuerligt vid en last på 1 ohm. När den dessutom känns välbyggd och ser riktigt stilren ut tycker vi att den är väl värd att bekanta sig med."

"När den utlovade effekten är så högt som 1700W känns Torque T5 som ett fynd."

"Första intrycket vid lyssning är slutstegets enorma dynamik och kontroll. Det finns gott om kraft och slutstegets kapacitet märks på ljudet. Vid våra mätningar visar det sig att slutsteget lämnar den utlovade effekten." (1755W kontinuerligt @ 1 ohm)

Läs hela recensionen här (på finska) http://www.autoviihde.com/Autoviihde/Au … tissa.html

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 maj 2011
Men vid 10% dist så går det ju inte lyssna på musik...
Redan 1% THD är rätt mycket om man jämför med hur man spec steg förr i tiden.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök