4251
Sök

Guldbox/styrbox/bränslebox??? Vad vinner jag ?

74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#1
Som ämnet lyder så har jag STORA funderingar på vad jag igentligen vinner på att byta till guldbox om det inte redan sitter i min (har inte kollat) och vad jag vinner på att köpa chip bränsle/tändning ?
jag har sätt flertal trådar som har exakt samma frågor men jag kan inte läsa mig till vad jag igentligen vinner.
Vissa säger att det är onödigt att byta ut tändningen om du håller dig under 300hk och andra tycker inte.

Så min fråga är den.
Vad vinner jag på fixa ett bränsle chip ?
Vad vinner jag på att fixa ett tänd chip ?
Vad ger guldboxen mig ?

Detta är då till en 945 turbo av 1997 år modell

Tack på förhand
MVH Erik

388 Inlägg
4 maj 2011
#2
Bränslechip kan du byta i alla 940 turbo/ltt-vinsten är att du kan höja laddtrycket ordentligt utan risk för spikningar.

Bränslechip kan endast bytas om du har sk. guldbox -vinsten är att när laddtrycket blir för högt eller om du byter till större turbo så hänger inte orginal tändchip med byt om du har guldbox och du får en högre tändkurva i kombination med mer bränsle alltså snäppet bättre ändå.


74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#3
yoppe skrev:
Bränslechip kan du byta i alla 940 turbo/ltt-vinsten är att du kan höja laddtrycket ordentligt utan risk för spikningar.

Bränslechip kan endast bytas om du har sk. guldbox -vinsten är att när laddtrycket blir för högt eller om du byter till större turbo så hänger inte orginal tändchip med byt om du har guldbox och du får en högre tändkurva i kombination med mer bränsle alltså snäppet bättre ändå.

Tackar för ett sådant detaljrikt svar!
Detta medföljer alltså att jag kan få hyffsat mycket mer effekt om jag ökar laddet/byter turbo som då leder till byte av många andra delar tongue
jag får då ingen "mindre" effekt ökning av enbart chippningen ?
Senast redigerat av XooT (4 maj 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2011
#4
XooT skrev:
yoppe skrev:
Bränslechip kan du byta i alla 940 turbo/ltt-vinsten är att du kan höja laddtrycket ordentligt utan risk för spikningar.

Bränslechip kan endast bytas om du har sk. guldbox -vinsten är att när laddtrycket blir för högt eller om du byter till större turbo så hänger inte orginal tändchip med byt om du har guldbox och du får en högre tändkurva i kombination med mer bränsle alltså snäppet bättre ändå.

Tackar för ett sådant detaljrikt svar!
Detta medföljer alltså att jag kan få hyffsat mycket mer effekt som då leder till byte av delar...
jag får då ingen "mindre" effekt ökning av enbart chippningen ?

Om du chippar bilen så kan du plocka ut mer effekt utan byte av övriga delar, däremot inga jättesiffror. Dett är inte riktigt min avdelning men jag gissar på att du kan chippa till dig minst 20hk utan att byta en skruv i övrigt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#5
RD_87 skrev:
XooT skrev:
yoppe skrev:
Bränslechip kan du byta i alla 940 turbo/ltt-vinsten är att du kan höja laddtrycket ordentligt utan risk för spikningar.

Bränslechip kan endast bytas om du har sk. guldbox -vinsten är att när laddtrycket blir för högt eller om du byter till större turbo så hänger inte orginal tändchip med byt om du har guldbox och du får en högre tändkurva i kombination med mer bränsle alltså snäppet bättre ändå.

Tackar för ett sådant detaljrikt svar!
Detta medföljer alltså att jag kan få hyffsat mycket mer effekt som då leder till byte av delar...
jag får då ingen "mindre" effekt ökning av enbart chippningen ?

Om du chippar bilen så kan du plocka ut mer effekt utan byte av övriga delar, däremot inga jättesiffror. Dett är inte riktigt min avdelning men jag gissar på att du kan chippa till dig minst 20hk utan att byta en skruv i övrigt.

Detta medför då att jag kan få ut ca 190-200hk utan att behöva börja byta delar ?
Well det ska det ju göras i framtiden men inte i dagens läge pga penga brist...
Frågan är ju den att enligt bsr så ska "lovar" dom 220hk / 280nm igenom att Programera och omlödning av chip

388 Inlägg
4 maj 2011
#6
XooT skrev:
RD_87 skrev:
XooT skrev:

Tackar för ett sådant detaljrikt svar!
Detta medföljer alltså att jag kan få hyffsat mycket mer effekt som då leder till byte av delar...
jag får då ingen "mindre" effekt ökning av enbart chippningen ?

Om du chippar bilen så kan du plocka ut mer effekt utan byte av övriga delar, däremot inga jättesiffror. Dett är inte riktigt min avdelning men jag gissar på att du kan chippa till dig minst 20hk utan att byta en skruv i övrigt.

Detta medför då att jag kan få ut ca 190-200hk utan att behöva börja byta delar ?
Well det ska det ju göras i framtiden men inte i dagens läge pga penga brist...
Frågan är ju den att enligt bsr så ska "lovar" dom 220hk / 280nm igenom att Programera och omlödning av chip

Ja strax över 200hk med enbart bränslechip och uppställt laddtryck (som måste göras manuellt) utan att byta något annat lägg till avgassystem och ett sportfilter så får du några kusar till.
Omlödning av chip är lite roligt att dom kallar det då chippet på volvo 900 sitter i en "brygga" med en liten bygel över alltså bort med bygeln dra bort det gamla chippet och sätt dit det nya tillbaka med bygeln klart.
chippen till dessa bilar fås billigt idag men jag hade ändå valt ett chip från en välkänd firma som ex viking chip,Autotech,Bsr mfl kolla runt vad folk rekomenderar jag hade ett från autotech i min gamla ltt men jag har hört mycket gott om viking med sök på forumet.
Själva processen är inte svår har du inte tummen mitt i handen fixar du både byte av chip och att ställa upp laddtrycket skruva wastegaten eller pys upp trycket.


74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#7
yoppe skrev:
XooT skrev:
RD_87 skrev:

Om du chippar bilen så kan du plocka ut mer effekt utan byte av övriga delar, däremot inga jättesiffror. Dett är inte riktigt min avdelning men jag gissar på att du kan chippa till dig minst 20hk utan att byta en skruv i övrigt.

Detta medför då att jag kan få ut ca 190-200hk utan att behöva börja byta delar ?
Well det ska det ju göras i framtiden men inte i dagens läge pga penga brist...
Frågan är ju den att enligt bsr så ska "lovar" dom 220hk / 280nm igenom att Programera och omlödning av chip

Ja strax över 200hk med enbart bränslechip och uppställt laddtryck (som måste göras manuellt) utan att byta något annat lägg till avgassystem och ett sportfilter så får du några kusar till.
Omlödning av chip är lite roligt att dom kallar det då chippet på volvo 900 sitter i en "brygga" med en liten bygel över alltså bort med bygeln dra bort det gamla chippet och sätt dit det nya tillbaka med bygeln klart.
chippen till dessa bilar fås billigt idag men jag hade ändå valt ett chip från en välkänd firma som ex viking chip,Autotech,Bsr mfl kolla runt vad folk rekomenderar jag hade ett från autotech i min gamla ltt men jag har hört mycket gott om viking med sök på forumet.
Själva processen är inte svår har du inte tummen mitt i handen fixar du både byte av chip och att ställa upp laddtrycket skruva wastegaten eller pys upp trycket.

Har 3"s avgassystem och uppställt ladd på 1 bar idag så att det är ju redan fixat o klart bara chippningen kvar sen är jag "nöjd" för den här sommaren så plannerar vi mer för nästa sommar. o nytt filter ska givetvis på!

388 Inlägg
4 maj 2011
#8
XooT skrev:
yoppe skrev:
XooT skrev:

Detta medför då att jag kan få ut ca 190-200hk utan att behöva börja byta delar ?
Well det ska det ju göras i framtiden men inte i dagens läge pga penga brist...
Frågan är ju den att enligt bsr så ska "lovar" dom 220hk / 280nm igenom att Programera och omlödning av chip

Ja strax över 200hk med enbart bränslechip och uppställt laddtryck (som måste göras manuellt) utan att byta något annat lägg till avgassystem och ett sportfilter så får du några kusar till.
Omlödning av chip är lite roligt att dom kallar det då chippet på volvo 900 sitter i en "brygga" med en liten bygel över alltså bort med bygeln dra bort det gamla chippet och sätt dit det nya tillbaka med bygeln klart.
chippen till dessa bilar fås billigt idag men jag hade ändå valt ett chip från en välkänd firma som ex viking chip,Autotech,Bsr mfl kolla runt vad folk rekomenderar jag hade ett från autotech i min gamla ltt men jag har hört mycket gott om viking med sök på forumet.
Själva processen är inte svår har du inte tummen mitt i handen fixar du både byte av chip och att ställa upp laddtrycket skruva wastegaten eller pys upp trycket.

Har 3"s avgassystem och uppställt ladd på 1 bar idag så att det är ju redan fixat o klart bara chippningen kvar sen är jag "nöjd" för den här sommaren så plannerar vi mer för nästa sommar. o nytt filter ska givetvis på!

Då kommer du inte vinna mycket på att byta chip för laddar du mycket mer än 1 bar på orginalturbon blåser den mest varmluft kör du på 1 bars ladd och avgas så ligger du nog nu runt 200kusar.
Fint exemplar av 945:a du har för övrigt.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 maj 2011
#9
yoppe skrev:
XooT skrev:
yoppe skrev:

Ja strax över 200hk med enbart bränslechip och uppställt laddtryck (som måste göras manuellt) utan att byta något annat lägg till avgassystem och ett sportfilter så får du några kusar till.
Omlödning av chip är lite roligt att dom kallar det då chippet på volvo 900 sitter i en "brygga" med en liten bygel över alltså bort med bygeln dra bort det gamla chippet och sätt dit det nya tillbaka med bygeln klart.
chippen till dessa bilar fås billigt idag men jag hade ändå valt ett chip från en välkänd firma som ex viking chip,Autotech,Bsr mfl kolla runt vad folk rekomenderar jag hade ett från autotech i min gamla ltt men jag har hört mycket gott om viking med sök på forumet.
Själva processen är inte svår har du inte tummen mitt i handen fixar du både byte av chip och att ställa upp laddtrycket skruva wastegaten eller pys upp trycket.

Har 3"s avgassystem och uppställt ladd på 1 bar idag så att det är ju redan fixat o klart bara chippningen kvar sen är jag "nöjd" för den här sommaren så plannerar vi mer för nästa sommar. o nytt filter ska givetvis på!

Då kommer du inte vinna mycket på att byta chip för laddar du mycket mer än 1 bar på orginalturbon blåser den mest varmluft kör du på 1 bars ladd och avgas så ligger du nog nu runt 200kusar.
Fint exemplar av 945:a du har för övrigt.

hade jag vart du hade jag skruvat ner laddet en bit tills du chippat den ..
med 1bar i ladd utan chipp så är risken stort att det spikar
rekomenderar varmt vikings chipp

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#10
yoppe skrev:
XooT skrev:
yoppe skrev:

Ja strax över 200hk med enbart bränslechip och uppställt laddtryck (som måste göras manuellt) utan att byta något annat lägg till avgassystem och ett sportfilter så får du några kusar till.
Omlödning av chip är lite roligt att dom kallar det då chippet på volvo 900 sitter i en "brygga" med en liten bygel över alltså bort med bygeln dra bort det gamla chippet och sätt dit det nya tillbaka med bygeln klart.
chippen till dessa bilar fås billigt idag men jag hade ändå valt ett chip från en välkänd firma som ex viking chip,Autotech,Bsr mfl kolla runt vad folk rekomenderar jag hade ett från autotech i min gamla ltt men jag har hört mycket gott om viking med sök på forumet.
Själva processen är inte svår har du inte tummen mitt i handen fixar du både byte av chip och att ställa upp laddtrycket skruva wastegaten eller pys upp trycket.

Har 3"s avgassystem och uppställt ladd på 1 bar idag så att det är ju redan fixat o klart bara chippningen kvar sen är jag "nöjd" för den här sommaren så plannerar vi mer för nästa sommar. o nytt filter ska givetvis på!

Då kommer du inte vinna mycket på att byta chip för laddar du mycket mer än 1 bar på orginalturbon blåser den mest varmluft kör du på 1 bars ladd och avgas så ligger du nog nu runt 200kusar.
Fint exemplar av 945:a du har för övrigt.

han går fint bilen det gör han, men har svårt att tro att det ligger 200 hk under huven då det ända som är gjort ifrån mina 170 original är 3" avgasrör och uppställt ladd.
Man tackar för det smile

74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#11
turboforssen skrev:
yoppe skrev:
XooT skrev:

Har 3"s avgassystem och uppställt ladd på 1 bar idag så att det är ju redan fixat o klart bara chippningen kvar sen är jag "nöjd" för den här sommaren så plannerar vi mer för nästa sommar. o nytt filter ska givetvis på!

Då kommer du inte vinna mycket på att byta chip för laddar du mycket mer än 1 bar på orginalturbon blåser den mest varmluft kör du på 1 bars ladd och avgas så ligger du nog nu runt 200kusar.
Fint exemplar av 945:a du har för övrigt.

hade jag vart du hade jag skruvat ner laddet en bit tills du chippat den ..
med 1bar i ladd utan chipp så är risken stort att det spikar
rekomenderar varmt vikings chipp

Jag har faktist inte varit med om det än.
Bilen går faktist riktigt bra och aldrig haft några problem på så sätt med den och den laddar 1,1 på 5:an vilket jag inte har någon aning om varför det är så men...
Då blir det nog viking eller bsr då jag ska fixa bsr's sportluftfilter med värmesköld antagligen

388 Inlägg
4 maj 2011
#12
vad laddar FTT original 0.65bar?Man kan säga att en ökning på 0.1bar ger runt 5-10 hästar.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 maj 2011
#13
yoppe skrev:
vad laddar FTT original 0.65bar?Man kan säga att en ökning på 0.1bar ger runt 5-10 hästar.

0,56 laddar dom original

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

388 Inlägg
4 maj 2011
#14
XooT skrev:
turboforssen skrev:
yoppe skrev:

Då kommer du inte vinna mycket på att byta chip för laddar du mycket mer än 1 bar på orginalturbon blåser den mest varmluft kör du på 1 bars ladd och avgas så ligger du nog nu runt 200kusar.
Fint exemplar av 945:a du har för övrigt.

hade jag vart du hade jag skruvat ner laddet en bit tills du chippat den ..
med 1bar i ladd utan chipp så är risken stort att det spikar
rekomenderar varmt vikings chipp

Jag har faktist inte varit med om det än.
Bilen går faktist riktigt bra och aldrig haft några problem på så sätt med den och den laddar 1,1 på 5:an vilket jag inte har någon aning om varför det är så men...
Då blir det nog viking eller bsr då jag ska fixa bsr's sportluftfilter med värmesköld antagligen

Det är pga av att 900 serien har väldigt stora marginaler vad det gäller bränsle och tändning på en modernare bil får du troligtvis spikningar mycket tidigare.
Men som tidigare talare ligger du nära gränsen skulle jag tro så ett chip skulle göra gott för den delen.


388 Inlägg
4 maj 2011
#15
turboforssen skrev:
yoppe skrev:
vad laddar FTT original 0.65bar?Man kan säga att en ökning på 0.1bar ger runt 5-10 hästar.

0,56 laddar dom original

noterat wink


74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#16
yoppe skrev:
XooT skrev:
turboforssen skrev:

hade jag vart du hade jag skruvat ner laddet en bit tills du chippat den ..
med 1bar i ladd utan chipp så är risken stort att det spikar
rekomenderar varmt vikings chipp

Jag har faktist inte varit med om det än.
Bilen går faktist riktigt bra och aldrig haft några problem på så sätt med den och den laddar 1,1 på 5:an vilket jag inte har någon aning om varför det är så men...
Då blir det nog viking eller bsr då jag ska fixa bsr's sportluftfilter med värmesköld antagligen

Det är pga av att 900 serien har väldigt stora marginaler vad det gäller bränsle och tändning på en modernare bil får du troligtvis spikningar mycket tidigare.
Men som tidigare talare ligger du nära gränsen skulle jag tro så ett chip skulle göra gott för den delen.

Då är vi ju alla överens om att chippet ska dit iaf! smile med det är bränsle chipet vi pratar om nu som ska bytas i guldboxen ? :$

388 Inlägg
4 maj 2011
#17
XooT skrev:
yoppe skrev:
XooT skrev:

Jag har faktist inte varit med om det än.
Bilen går faktist riktigt bra och aldrig haft några problem på så sätt med den och den laddar 1,1 på 5:an vilket jag inte har någon aning om varför det är så men...
Då blir det nog viking eller bsr då jag ska fixa bsr's sportluftfilter med värmesköld antagligen

Det är pga av att 900 serien har väldigt stora marginaler vad det gäller bränsle och tändning på en modernare bil får du troligtvis spikningar mycket tidigare.
Men som tidigare talare ligger du nära gränsen skulle jag tro så ett chip skulle göra gott för den delen.

Då är vi ju alla överens om att chippet ska dit iaf! smile med det är bränsle chipet vi pratar om nu som ska bytas i guldboxen ? :$

Bränslebox=bränslechip
Guldbox (tändningsbox) tändningschip men långt ifrån alla har en guldbox utan bara en "vanlig" tändningsbox och då kan du ej byta TÄNDNINGSCHIPET.
Men skall du inte trimma mer så byter du bränsle chip och sänker avsevärt risken för spikningar tändningen hänger ändå med en bra bit till.


74 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#18
yoppe skrev:
XooT skrev:
yoppe skrev:

Det är pga av att 900 serien har väldigt stora marginaler vad det gäller bränsle och tändning på en modernare bil får du troligtvis spikningar mycket tidigare.
Men som tidigare talare ligger du nära gränsen skulle jag tro så ett chip skulle göra gott för den delen.

Då är vi ju alla överens om att chippet ska dit iaf! smile med det är bränsle chipet vi pratar om nu som ska bytas i guldboxen ? :$

Bränslebox=bränslechip
Guldbox (tändningsbox) tändningschip men långt ifrån alla har en guldbox utan bara en "vanlig" tändningsbox och då kan du ej byta TÄNDNINGSCHIPET.
Men skall du inte trimma mer så byter du bränsle chip och sänker avsevärt risken för spikningar tändningen hänger ändå med en bra bit till.

jodå det ska i mer kusar men inte för tillfället.

Tackar hjärtligt för eran tid och för dom tydliga svaren!
Mvh Erik


Sök