3114
Sök

745 all el är stendöd

24 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Tja!
Jag var ute och körde igår i regnet och så helt plötsligt när jag körde så bara glappade det till och så stendog all el (och då motorn också). Har kollat alla säkringar under stereon men alla var hela.
Och motorrumsbelysningen funkar men den går direkt från lampan till +/- dvs inte via nån säkring eller nåt annat tjaffs, radion samma där ..
Har ruskat om kablarna i motorrummet och har kopplat bort batteriet i nån minut sen kopplat dit igen men det händer ingenting.
Någon som nån aning om vad det kan vara ?

Smålänning
7 883 Inlägg
4 maj 2011
Kolla så inte huvudplussen släppt på startmotorn, det går fran batteriet och ner dit, sen därifrån till generatorn. Lossnar någon av dom så dör all el.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

24 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Okej tack så mycket ska gå ner och kolla!

Oj fan glömde skriva att det är en b230f -88

Smålänning
7 883 Inlägg
4 maj 2011
Sitter även en jordpunkt på varje sida på innerskärmarna fram, typ bakom blinkersen, en jordkabel mellan Batteri -> Kaross (All el dör även om den släpper) och så sitter en jordfläta mellan motor -> kaross.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

24 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Nä har kollat och allt verkar sitta som det ska hmm

Smålänning
7 883 Inlägg
4 maj 2011
MÄT!

Koppla väck minuspolen på batteriet och ohmmät mellan polen och karrossen.

Gör samma sak med de andra kablarna.

Dom KAN brinna av innanför isoleringen, även om det sällan händer.

Black Smoke Racer
73 Inlägg
4 maj 2011
glödtrådsvakten eller vad den heter ? sitter bland reläerna , brukar va gult eller grönt och runt , har för mig all el dör om de pajjar ?

Smålänning
7 883 Inlägg
4 maj 2011
Ekblom_ skrev:
glödtrådsvakten eller vad den heter ? sitter bland reläerna , brukar va gult eller grönt och runt , har för mig all el dör om de pajjar ?

Njao, delvis rätt... All belysning slocknar, men minns int eom motorn med gör det hmm

Black Smoke Racer
73 Inlägg
4 maj 2011
twin_cam skrev:
Ekblom_ skrev:

Njao, delvis rätt... All belysning slocknar, men minns int eom motorn med gör det hmm

okej , kmr inte ihåg riktigt tongue bara prova om inte annat tongue
Senast redigerat av Ekblom_ (4 maj 2011)

21 761 Inlägg
4 maj 2011
Det är ju bara belysningen som går via vakten. Jag kan inte tänka mig att motorn påverkas om vakten pajjar, låter ganska orimligt. smile

24 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Felet httat ett fäste hade gått av vid batteriet och låg därför och glappade tongue

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
6 maj 2011
Hehe, skön kontrast på det hittade felet gentemot felsökningstipsen smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Sök