3808
Sök

DLS Nordica 12" vs DLS RMW12"

1 581 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
Hallå!
Kikar efter bas och har väl 2 stycken att välja på. Nordica eller RMW från dls. Basen kommer drivas av ett DLS A6 och framsystemet är ett iridium 6.3i kit. Någon som vet någonstans man kan lyssna pa dessa eller någon som äger motsvarande? Vet inte om jag tycker att nordican kommer spela tillräckligt djupt för min smak? Är inte ute efter plåtskrammel men vill ju att låtar som går lågt ska spelas lågt.
Byggde från portad till sluten med mina Rockford Punch 10" och märkte att låtar som spelade djupt tidigare inte längre gick lika lågt naturligtvis och det känns som att man missar en del av låtens helhet då.
Senast redigerat av Fellow (4 maj 2011)

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Ingen som har synpunkt om man ser till portad vs sluten låda i detta fallet?

1 785 Inlägg
5 maj 2011
Fellow skrev:

Slutet ger oftast en flackare frekvensåtergivning men istället får du en konstruktion som har mycket bättre transienta egenskaper.

Fördelen med basreflexen är att de går djupare i frekvens, högre verkningsgrad. Nackdelen är att de tappar effekttålighet under portfrekvensen. Elementet tappar alltid effekttålighet direkt under elementets FS värde.

Nordica är lämpade för slutet och bör inte monteras i basreflex.

DLS RMW 12" kan du däremot montera i basreflex på ca  35Liter enligt DLS.

Vad lyssnar du mest på?

Rock och liknande röstar jag på slutet.

Hip hop och modernmusik med mycket lågfrekventa slingor kör basreflex.

Mvh Jonas

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Fellow skrev:

Slutet ger oftast en flackare frekvensåtergivning men istället får du en konstruktion som har mycket bättre transienta egenskaper.

Fördelen med basreflexen är att de går djupare i frekvens, högre verkningsgrad. Nackdelen är att de tappar effekttålighet under portfrekvensen. Elementet tappar alltid effekttålighet direkt under elementets FS värde.

Vad lyssnar du mest på?

Mvh Jonas

Okej, ja jag lyssnar mest på Hip-Hop, RnB, Reggea och allmän moderna hits typ. Inte så mycket för Rock men en del Metallica, Green Day, Blink osv kommer väl på ibland men.

Känns som att portat är det jag är ute efter egentligen. Bilen är ju en V40 så det är öppen kupé så ljudtryck kommer jag få vilket som. Men just att en sluten kanske inte kan spela låtarna som det är tänkt när det är låga slingor tycker jag är tråkigt. Men det blir förmodligen bättre surround och mer korrekt återgivning med sluten Nordica?

1 785 Inlägg
5 maj 2011
Fellow skrev:
dbjanoz skrev:
Fellow skrev:

Vad lyssnar du mest på?

Mvh Jonas

Okej, ja jag lyssnar mest på Hip-Hop, RnB, Reggea och allmän moderna hits typ. Inte så mycket för Rock men en del Metallica, Green Day, Blink osv kommer väl på ibland men.

Känns som att portat är det jag är ute efter egentligen. Bilen är ju en V40 så det är öppen kupé så ljudtryck kommer jag få vilket som. Men just att en sluten kanske inte kan spela låtarna som det är tänkt när det är låga slingor tycker jag är tråkigt. Men det blir förmodligen bättre surround och mer korrekt återgivning med sluten Nordica?

Det är helt klart lättare att få en djup återgivning med sluten låda i en öppen kupé. Väljer du nordican är du fast med sluten låda eftersom basen är byggd enbart för slutet.

Tycker du ska satsa på basreflex eftersom du inte uteslutande lyssnar på musik med rappa trumslag som t ex Arch Enemy. Baskaggarna och viveln kan lätt bli grötig med basreflex. De enda basarna som hanterar denna typen bra i basreflex är Digital Designs baselement.

http://www.youtube.com/watch?v=mZM-d2qD15E

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Mja sån där musik lyssnar jag ju uteslutande inte på:P haha!
Okej, ja alltså Nordican sägs ju vara det bäst DLS någonsin gjorts och hört att den basen spelar precis som en bas ska spela. Men just att säg Lil John - outta your mind
http://www.youtube.com/watch?v=BuzHnq_2vpQ

Inte för att jag lyssnar på sån musik till vardags men den bastonen går ju lågt och då antar jag att den försvinner i princip helt med en sluten Nordica vilket är riktigt tråkigt.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 maj 2011
jag kör slutet med  2 st mts roadthunder och jag tycker då  hiphop och  sådanna låtar spelar nog djupt  smile  fåt tillock med  vinrute torkarna att hoppa smile

1 785 Inlägg
5 maj 2011
Fellow skrev:
Mja sån där musik lyssnar jag ju uteslutande inte på:P haha!
Okej, ja alltså Nordican sägs ju vara det bäst DLS någonsin gjorts och hört att den basen spelar precis som en bas ska spela. Men just att säg Lil John - outta your mind
http://www.youtube.com/watch?v=BuzHnq_2vpQ

Inte för att jag lyssnar på sån musik till vardags men den bastonen går ju lågt och då antar jag att den försvinner i princip helt med en sluten Nordica vilket är riktigt tråkigt.

Den typen av musik gör sig klart bättre med basreflex.

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Ja av erfarenhet när jag körde mina rockford 10or i portad så gick basen riktigt djupt men jag var på samma gång toknöjd över den slutna lådan jag hade dem i.

Men någon som kan göra en avstämning på Nordican? Hur lågt kan den teoretiskt spela egentligen?
Fs  25,4 Hz 
Vas  75,8 liter
Qes  0,49
Qts  0,47

21 761 Inlägg
5 maj 2011
Kanske 40 liter netto med 1 st 4" port skulle funka, röret görs 38 cm och sedan trattar i båda ändar. smile

Förslaget är teoretiskt uträknat.

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kanske 40 liter netto med 1 st 4" port skulle funka, röret görs 38 cm och sedan trattar i båda ändar. smile

Förslaget är teoretiskt uträknat.

Nordican ska ju inte köras portad dock! RMW12 är den som gäller om jag ska köra portat och Nordican om jag kör slutet:)

21 761 Inlägg
5 maj 2011
Du frågade efter en avstämning till Nordican, det tolkade jag som ett förslag på basreflexlåda. smile

Nordican kan antagligen spela ordentligt djupt i rätt sluten låda, men att räkna ut hur långt ner den kan spela är dock svårt med tanke på att bilen förstärkar djupbasen ganska rejält.

1 581 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du frågade efter en avstämning till Nordican, det tolkade jag som ett förslag på basreflexlåda. smile

Nordican kan antagligen spela ordentligt djupt i rätt sluten låda, men att räkna ut hur långt ner den kan spela är dock svårt med tanke på att bilen förstärkar djupbasen ganska rejält.

Ber om ursäkt:P Ja förhoppningsvis så ska den väl göra det men man är ju inte säker! Finns ju ingenstans man kan provlyssna basarna:/

21 761 Inlägg
6 maj 2011
Manualen rekommenderar 33 liter slutet, den ser ut att kunna spela ganska djupt i teorin iaf. Man kan ju prova med 40 liter till att börja med och sedan minska volymen med klotsar om basen spelar alltför djupt eller låter lite okontrollerad. smile

1 785 Inlägg
6 maj 2011
Fellow skrev:
Drönirettab skrev:

Ber om ursäkt:P Ja förhoppningsvis så ska den väl göra det men man är ju inte säker! Finns ju ingenstans man kan provlyssna basarna:/

Var i sverige bor du?

1 581 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Fellow skrev:
Drönirettab skrev:

Var i sverige bor du?

Karlskoga bor jag i.

Drönirettab;
Jo det går ju att labba och försöka få den att spela ner till 30-35hz men frågan är ju hur de kommer låta ja:/
Mina rockfordbasar i slutet spelade inte mer än ner till runt 40hz.

21 761 Inlägg
6 maj 2011
Det kan ju hända att dina tidigare basar helt enkelt inte hade parametrar för att kunna spela ordentligt djupt i slutet. DLS Nordica är anpassad för slutet enligt manualen, ett reativt lågt Fs i kombination med aningen förhöjt Qts ger en fingervisning om att den även borde spela djupbas. smile

1 581 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det kan ju hända att dina tidigare basar helt enkelt inte hade parametrar för att kunna spela ordentligt djupt i slutet. DLS Nordica är anpassad för slutet enligt manualen, ett reativt lågt Fs i kombination med aningen förhöjt Qts ger en fingervisning om att den även borde spela djupbas. smile

Ja näe det är klart! Känns ju som att nordican kan spela sjukt jäkla bra så kan ju faktiskt vara värd ett försök! Men hoppas jag hinner provlyssna innan jag beställer!

1 581 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Mailade DLS i frågan och fick svaret;

Nordica 12 är den bästa basen om du vill ha bästa ljudkvaliten och det är också den som spelar lägst bas i sin slutna låda. Den portade lådan till RMW12 ger en rappare bas men går inte lika djupt. RMW12 är ett bra alternativ som passar all slags musik.

Med andra ord så är det Nordican som gäller och tror inte jag kommer bli missnöjd!
Senast redigerat av Fellow (9 maj 2011)

Sök