3667
Sök

Kreditköp med förbehåll om återtaganderätt

86 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har precis köpt en ny bil från en person som har en bilfirma, det var hans privata bil och den stod i hallen när jag köpte den. När jag nu fick hem ägarbeviset står det "Kreditköp med förbehåll om återtaganderätt". Jag har inte köpt den med krediter utan gjorde ett byte och betalade pengar emellan via överföring.

Vad har jag nu för rättigheter/ skyldigheter och hur gör jag för att nåt företag inte ska komma och säga att de ska ha bilen som jag betalat för?

Är det juridiskt hållbart om jag ber honom skriva  på ett papper där det står att jag betalat allt och att han mottagit alla pengar? eller är det bara ett papper i mängden?

Hur tar jag reda på vem skulden är skriven på i första taget och hur mkt pengar det rör sig om?
Det som oroar mig är att nybilspriset är drygt 1,2 milj.

Vore tacksam om någon kunde guida mig så att jag inte åker på en riktig bajsmacka.

mvh Klantarslet som inte kollade detta.

327 Inlägg
7 maj 2011
Skulden måste ju vara från den tidigare ägaren, han kommer få en sluträkning på skulden men bryr han sig inte om att betala så kommer de och tar "din" bil.

Du skulle naturligtvis sett till så att bilskulden blev betald av tidigare ägaren och fått ett underskrivet kvitto på det.
Senast redigerat av 08Sthlm (7 maj 2011)

Evildan
7 maj 2011
Prata med handlaren och be honom ta bort kreditspärren som han lagt hos transportstyrelsen.
Har handlaren enskild firma står alla hans objekt skrivna på honom, HB eller AB står på företaget.
Ligger det en spärr på bilen från ägaren före handlaren ska ägarebytet mig veterligen inte gå igenom.
Senast redigerat av Evildan (7 maj 2011)

1 160 Inlägg
7 maj 2011
kan vara han satte spärren på ren rutin fråga han

Evildan
7 maj 2011
horbybonnen skrev:
kan vara han satte spärren på ren rutin fråga han

precis min tanke, alla bilhandlare är inte onda varelser med profit och jävulsskap i tankarna wink

killercow
7 maj 2011
Kan vara rätt kört för dej du. detta är hämtat direkt från transportstyrelsen:

Avbetalningsköp
När en företagare säljer ett fordon på avbetalning (kreditköp med förbehåll om återtaganderätt) inom sin verksamhet, ska uppgifter om det registreras i samband med ägarbytet. Du som köper ett begagnat fordon har alltid ett ansvar att kontrollera fordonets bakgrund innan du genomför affären. Om den tidigare ägaren inte fullföljt sina kreditåtaganden, riskerar du att få betala fordonet två gånger.

86 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Vad bör jag göra?
Det är ett AB men bilen stod på hans namn. Så det är som att jag köpt den från privatperson rent juridiskt vad jag förstår?

Vad skulle jag ha för rättigheter om jag skulle vilja häva köpet?

killercow
7 maj 2011
har du köpt den av han och inte av firman så är det ett privat köp.

Om skulden ligger på bilen å inte på honom så följer skulden i detta fallet med bilen. Det är du som köpare som har skyldighet vi privat köp att kolla upp detta innan köpet.
Detta måste försäljaren ha vetat om så detta var nog ett bra sätt för honom att bli av med bilen, få pengar för den och slippa skulden. fult gjort? visst! men svårt att få honom fälld för detta då det är din skyldighet som köpare att kolla innan köpet att det inte ligger nån skuld på bilen

4 Inlägg
7 maj 2011
Kolla upp hur allt ligger till och att det va inte så bilan va till salu (kolla annons) sen är de första!! du hade ingen aning om att bilen inte va betald sen tidigare ägare och som du sa att hämtade den i hallen inne på företaget... och är det så att bilen inte har där att göra för den inte är betald så är det hans upp gifta att tala om det för dig!!! om inte så är det bedrägeri eller försök till de. Men det är din uppgift att kolla upp allt innan så du vet hur det ligger till.... ta reda på vem föra ägaren är.
blir det några problem så kontakta Polisen och sen kronofogden och be om hjälp......

Och funkar inte de så är det bara och få honom att förstå vad han ger sig in på sen ringer du bröderna och mig så får vi sätta oss ner och se vad vi kan hitta på ;E=  den åsnan wink=

86 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Tack för alla tips och svar, men det visade sig att det inte var ett problem.
Skulden är betald av handlaren och jag kommer snart att få hem ett nytt regbevis.

Skönt att man kan andas ut nu och njuta av den nya bilen smile

Tack än en gång

2 271 Inlägg
7 maj 2011
S4ORCE_TURBO skrev:
Skulden är betald av handlaren och jag kommer snart att få hem ett nytt regbevis.

Tack än en gång

Skönt att det löste sig! kan förstå att du måste känt dig lite.......lätt bajsnödig?tongue

86 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
lingua skrev:
S4ORCE_TURBO skrev:

Tack än en gång

Skönt att det löste sig! kan förstå att du måste känt dig lite.......lätt bajsnödig?tongue

skojar du, jag sket knäck tongue

Forummoderator
17 996 Inlägg
7 maj 2011
Återigen: Kolla bilen ni köper. Ta ett utdrag osv...

Tur att det löste sig!

Fast: Idag är det lördag och inga skulder regleras då. Antar att du pratat med handlaren ifråga som sagt detta?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (7 maj 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

86 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Återigen: Kolla bilen ni köper. Ta ett utdrag osv...

Tur att det löste sig!

Fast: Idag är det lördag och inga skulder regleras då. Antar att du pratat med handlaren ifråga som sagt detta?

Yes just därför. Han fick mina pengar i fredags först och skickade överföringen till de då. så det lär ta ett par bankdagar men det är grönt iaf.

Men det är ju klart....... it aint over untill the fat lady sings;)

Sök