3637
Sök

Frågor generellt om trimning + 740 TIC frågor

42 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#1
Tja
Satt och diskuterade trimning och motorteori med en kompis igår, och kom över några saker jag inte helt förstår..

- Kan en motor skära pga att den får för snål blandning, och i så fall varför? Den borde ju fortfarande få smörjning tack vare oljan på en fyrtakt...?

- När man pratar om trimning av sugmotorer så är ofta planing med i bilden för att öka kompet, och med turbo så pratas det om kompsänkning. Förstår sugmotor delen med högre komp = mer effekt, men varför är det en fördel med större förbränningsrum på en turbomotor?

- Är det möjligt vid turboras (specielt med turbos med keramik-inmat?) att inmaten i turbon går igenom ICn och inn i motorn? Finns det några exempel på att det har hänt? Alla jag pratat med har hittat delarna inni ICn och klarat sig från motorskäring.

- Vid högt turbotryck (över 1 bar) så rekommenderas ofta smidda H profilstakar har jag läst. Har till och med köpt sån själv in case of.. Men borde inte vevlagrena gå långt innan stakarna kröks? Har aldrig sett att någon förstärkt dessa..?

- Risken med att topp packningen går försvinner väl med skärkants stål eller komposit-packning, men har man inte då bara förskuvit problemet till nästa (och dyrare) svaga punkt?

- Varför behöver man bränslechip på en trimmad rödblockare med turbo? Om man kopplar in en linjär BTR och kopplar justeringen till wastegaten borde väl motorn få mer bränsle när den behöver det, dvs när laddet kommer?

- Vidare på BTR - om man justerar laddtrycket manuellt (fy fy har jag läst), kan man då få den att få rätt blandning genom en linjär BTR? Om jag har förstått det rätt; ökat laddtryck utan göra ngt annat = för snål blandning = död. Ökat laddtryck med ökat bränsletryck = mer bränsle jämnt över = mer oförbränd bensin på lägre varvtal = flyttar förbränning ut till grenrör / turbo = extrem värme = död för turbo och olja. Men det borde väl gå att kringgå med en BTR?


*och ett par mer praktiska frågor*

- Är det mycket effekt att hämta på en alu IC kontra en original? Tänkt på en B23ET.

- Hur mycket effekt behövs (cirka) för att kunna drifta på 3 växeln på en 740? M46 type P låda. All inredning från instrumentpanel och bakåt ska rivas ut för viktreducering, bara två rallystolar kvar.

- Hur mycket effekt pallar sprut och tändsystemet? Motronic systemet. Hoppas på runt 300 hästar efterhand. Ca 220 nu, smidd bottendel, nya lager och packningar, turbobanditen TB58 turbo, original 405 topp. 6 pucks sinter och svetsad diff. Tänkte eventuellt öppet luftfilter, Alu IC, 968 spridare, 3" lmm, viking special chip (om det finns till motronic?)



Tack på förhand
Ja, jag vet att det blev ett långt inlägg.. =/
Men om det e ngn tröst så ser ni mig nog på gatebil och kanske "club" klassen i drifting i Norge big_smile om allt blir färdigt i tid.


8 251 Inlägg
11 maj 2011
#2
En motor rasar lätt om den får för snål blandning (för lite bränsle), brukar bli spikningar och i vissa fall smälter kolvar och ventiler.

Inte alltid fördel med lägre kompression i en turbomotor, handlar med om att det är säkrare att ha låg grundkompression. Fullt möjligt att bygga en vass turbomotor med samma kompression som i en normal sugmotor. Ställer dock krav på bränsle, mappning och styrsystem.

Ska man skjuta gragment från turbon ändå in i motorn lär man ha en sanslös otur och en väldigt speciell rördragning.

Vad det gäller vevlager så varierar det mellan olika motorer. I vissa fall lär man skaffa bättre lager som är större, belagda eller hårdare. Smörjningen spelar in mycket för lagrens hållbarhet.

Jo, men en bättre packning så flyttas problemet till nästa svaga punkt. Man har alltid en sak som är svagast, och byter man ut den mot en starkare så är det någon annankomponent som blir klenast. Dock kan det faktiskt vara en fördel att h toppackningen som svagaste punkt då det kan rädda en från dyra ras.

För att chipet styra bränslei alla situaitioner. Och att bara ha en ställbar btr ger ju långt från den bästa precisionen. dEt kanske funkar på isbilen, men en seriös bil där man jagar effekt så är det helt förkastligt. Högt bränletryck är dessutom inget at eftersträva då det kan ge följdproblem.

Ställer du upp laddtrycklet så ökar ju även bränsletrycket eftersom btr är tryckstyrd. Så regulatorn kommer att öka på bränsletrycket för att övervinna det högre laddtrycket utan att du behöver göra något.

På frågan om ic'n beror det på om motorn är original. Är den i det närmaste original finns i princip inget att hämta, men har man börjat bygga om så finns det ju en del att hämta. Exakt hur mycket beror på en lång rad faktorer.

Den ska ju orka med sånt på originaleffekten.

Gamla motronic är väl ingen höjdare, men det finns ju folk som gett sig fasen på saken och kommit upp i runt 400hk.



Sök