2579
Sök

M50 Nyrenoverad men tickar - med bilder.

Konstruktör
1 053 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjo,

Jag har en E36 325 Cab från 95 som jag renoverat motorn på.
Bytt alla slitagedelar och alla packningar.


Vred om nyckeln nu för någon dag sedan och fick väl inte riktigt det ljudet ur motorn som jag hade tänkt mig.
Den tickar en hel del och det låter inte allt för trevligt faktiskt, låter mer som en diesel.

La upp en film på youtube,

http://www.youtube.com/watch?v=C6qIZXNEqQM




Vet att det är lite svårt att avgöra på en film.
Men tror ni att detta ljudet är normalt?
Bilen har bara gått varm en gång.. kanske måste hydraullyftarna fyllas ordentligt?

Eller tror ni att det är kammarna som kan stå fel?



http://www.n0.se/v/f57213_imag0170.jpg
http://www.n0.se/v/f09ced_imag0171.jpg
http://www.n0.se/v/f29815_imag0172.jpg
http://www.n0.se/v/fb245c_imag0173.jpg
http://www.n0.se/v/f55120_imag0174.jpg
http://www.n0.se/v/fd1dc1_imag0175.jpg


Som jag ser det så står allting rätt till.
För att vara någorlunda säker så stoppade jag i en förlängare till cylinder ett och vred runt.
Och förlängaren vänder precis vid strecket på bröstkåpan. Så det stämmer.
Hade tyvärr ingen mätklocka med lång mätpinne.


Det enda som jag ser kanske inte stämmer helt hundra är väl pilarna på kedjehjulet.
De pekar ju inte riktigt rakt upp.



Hjälp mig bli av med det jobbiga tickandet wink
Senast redigerat av NdL (14 maj 2011)


270 Inlägg
14 maj 2011
#2
Hur länge har den gått på tomgång sen du vred på nyckeln? Kan ju ta ett tag innan lyftarna fylls med olja

Konstruktör
1 053 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#3
Den har gått upp i temp enbart en gång, så säg runt 30minuter kanske totalt.


3 235 Inlägg
15 maj 2011
#4
Satte du ventillyftarna på samma respektive plats? Om man byter plats på dem kan motorn börja ticka, och det tar ett tag innan lyftarna "körs" in igen.
Har du bra oljetryck kan du försöka varva motorn försiktigt utan belastning. Sen är oljebyte att rekommendera, då efter att nya delarna slits in kan det hamna lite "glitter" i oljan.


Konstruktör
1 053 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#5
Lyftarna sitter nog garanterat inte på samma plats som innan.
Vid uppstart ligger trycket på 4bar och sjunker sen till strax under 2 när den kommit upp i temp.

Varvar man lite så ökar trycket till runt 4bar direkt.

Oljan i motorn är inte mer än några timmar gammal. Så den får nog gå ett tag till innan jag byter.
Jag har ändå planerat att göra ett oljebyte efter 100mil. och byta filter.


Men det kanske är som du säger. Att lyftarna inte sitter på samma ställe och måste slitas in.
För det för ju ett jävla oväsen ;P


337 Inlägg
15 maj 2011
#6
det är viktigt att allt hamnar på samma plats som de satt tex överfallen också, de borras ju i fabrik från ett håll och slits in som det ska. det blir som att du sätter på dig kalsongerna bakofram. ska man vara exakt så ska alla skruvar/bultar lossas bakvänt mot hur du drar åt dem också i topp/bottendel..


Konstruktör
1 053 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#7
Överfallen sitter på samma ställe.

Lyftarna sitter på rätt sida/rätt cylinder men kan nog ha skiftat plats med en ventil.


337 Inlägg
15 maj 2011
#8
de du kan prova är att lyfta på ventilkåpan och hälla olja över samtliga ventiler/lyftare så ska det bli tyst om oljespridningen inte är tillräcklig nu i början. funkar på min när den stått över vintern.
Senast redigerat av Mitsuhini (15 maj 2011)


Konstruktör
1 053 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#9
Fick svaret på PPF att mina kammar står rätt men att Vanosen stod fel.


Skruvade nu isär det mesta och vill nu inte skruva ihop något för ens jag vet att det verkligen sitter rätt.

Såhär står det första drevet.
http://www.n0.se/v/ff1dab_imag0188.jpg
http://www.n0.se/v/fc1497_imag0189.jpg

Bilden från Pelican;
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart … g/pic4.jpg

Enligt guiden på Pelican så ska hålet ligga så långt till vänster som det bara går i drevet.
Och kuggar jag över en gång till på kedjan så hamnar hålet lite, lite förbi drevet så det går inte få i någon skruv.
Antar att detta har o göra med att jag använder en 3.5mm packning?

Och såhär hade jag tänkt att sätta dit drevet över;
http://www.n0.se/v/f887d9_imag0192.jpg


och såhär ser det ut på Pelican;
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart … /pic15.jpg



Men vill som sagt inte skruva fast något nu innan jag verkligen får bekräftat att det sitter som det ska.


Och ska testa det som du skrev sen Mitsuhini



Sök