3909
Sök

Trim till volvo 142 , råd o tips!!

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#1
tja.
tänkte köpa en volvo 142a från 74a som är helt orginal. men tänkte satsa på en starkare motor med förgasare.
tänkte kolla om någon har koll på vad man kan göra för att plocka ur 150-200 hk ur motorn, sen hur mycket chassiet,låda o bromsar tål orginal?

tack för svar, // joncho!

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#2
Beror lite på hur du vill att motorn ska vara.. men du bör kolla lite på en vassare kam iaf.. samt plana toppen lite.. och kanske porta den åxå... och kanske du kan ha dubbla weber 45:er eller nåt sånt..  och ett extraktor rör och ett sportsystem.. .. redan där borde du kunna plocka ut bra många hästar.. fast det kostar ju en slant..

Orginal lådan tål ganska mycket så länge du inte ska ha 300+ hästar.. chassiet.. jadu.. vad ska man säga.. tål väl hur mycket som helst om du kör med lite vett.. för 200 hästar behöver du inte tänka på nåt ang låda och chassie iaf..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#3
Danne_1977 skrev:
Beror lite på hur du vill att motorn ska vara.. men du bör kolla lite på en vassare kam iaf.. samt plana toppen lite.. och kanske porta den åxå... och kanske du kan ha dubbla weber 45:er eller nåt sånt..  och ett extraktor rör och ett sportsystem.. .. redan där borde du kunna plocka ut bra många hästar.. fast det kostar ju en slant..

Orginal lådan tål ganska mycket så länge du inte ska ha 300+ hästar.. chassiet.. jadu.. vad ska man säga.. tål väl hur mycket som helst om du kör med lite vett.. för 200 hästar behöver du inte tänka på nåt ang låda och chassie iaf..

okej tack så mycket. funderade på weber som sagt, vet du var man kan få tag på förgasare o kam o extraktorgrenrör o avgas ?

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#4
Du kan kolla på blocket.. brukar finnas en del grejer där till ganska bra priser.. bara att hålla koll.. om du ska trimma så förutsätter ju det åxå såklart att motorn är i bra skick.. om inte är det kanske lika bra att byta lager och ringar.. samt hona ur loppen på samma gång..  och köra väldigt försiktigt under inkörningen tills allt har slitit in sig lite.. kanske kolla lite på en hårdare koppling åxå.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

4 Inlägg
18 maj 2011
#5
kg har kam o extraktor å avgas


3 292 Inlägg
18 maj 2011
#6
Begagnat kan i många fall vara avsevärt mycket billigare ..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

4 Inlägg
18 maj 2011
#7
jo sant men de kan vara mycke skräp me


3 292 Inlägg
18 maj 2011
#8
Amazon68 skrev:
jo sant men de kan vara mycke skräp me

Jodå.. det har du rätt i.. men man kan ju se till att få tag på grejer i bra skick.. man vill ju inte köpa förgasare som är glapp precis överallt heller.. eller en kam som är totalt nersliten.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

4 Inlägg
18 maj 2011
#9
aa förgasare kan man ju köpa begagnat de e riktigt dyrt nytt men kam brukar vara i vettigt pris nytt


joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#10
Amazon68 skrev:
kg har kam o extraktor å avgas

kg? smile

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#11
Amazon68 skrev:
aa förgasare kan man ju köpa begagnat de e riktigt dyrt nytt men kam brukar vara i vettigt pris nytt

annars passar väl b23 rakt över? om de är mer värt kanske att hitta en motor med lågt miltal o trimma den?

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#12
joncho skrev:
Amazon68 skrev:
aa förgasare kan man ju köpa begagnat de e riktigt dyrt nytt men kam brukar vara i vettigt pris nytt

annars passar väl b23 rakt över? om de är mer värt kanske att hitta en motor med lågt miltal o trimma den?

Vad menar du passar rakt över från B23 till B20 ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

415 Inlägg
18 maj 2011
#13
joncho skrev:
Amazon68 skrev:
kg har kam o extraktor å avgas

kg? smile

kg trimning. De har mycket kul till volvo.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#14
Danne_1977 skrev:
joncho skrev:
Amazon68 skrev:
aa förgasare kan man ju köpa begagnat de e riktigt dyrt nytt men kam brukar vara i vettigt pris nytt

annars passar väl b23 rakt över? om de är mer värt kanske att hitta en motor med lågt miltal o trimma den?

Vad menar du passar rakt över från B23 till B20 ?

ja att byta motor från b20 till b23 o kanske bara byta till ett extraktorgrenrör o 2,5 avgas o annan kam?

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#15
Ja inget är ju omöjligt.. klart det går att byta motor.. blir ju en del jobb osv osv.. men klart det går..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#16
Super40 skrev:
joncho skrev:
Amazon68 skrev:
kg har kam o extraktor å avgas

kg? smile

kg trimning. De har mycket kul till volvo.

tackar, ska kolla direkt,..men vad kan det ge i hästkrafter med annan kam,extraktorrör o 2,5 avgas? från orginal 81 hk,..runt 110 kanske?!

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#17
Danne_1977 skrev:
Ja inget är ju omöjligt.. klart det går att byta motor.. blir ju en del jobb osv osv.. men klart det går..

ja eller så köer ja bara på o byta till ett extraktorrör o 2,5 avgas o annan kma så länge, borde ju ge lite mer effekt! smile men förgasare är sjukt underbart ljud..

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#18
B23A har väl runt 112 hästar orginal nånting.. lite beroende på årgång..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

joncho
18 maj 2011
Trådstartare
#19
Danne_1977 skrev:
B23A har väl runt 112 hästar orginal nånting.. lite beroende på årgång..

kör med b20 motorn som sitter i nu,..K std i B20E från och med 1974 10.8 111°  277°  ? k kam alltså ? tongue

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#20
Nu förstår jag inte mycket.. ?  skulle du köpa B20 eller byta till B23 ?  eller  ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök