3517
Sök

Flera fel på min nyinköpta Audi 100 -92 AAR-motor. Hilfe bitte!

111 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#1
Motortemp och Oljetemp-mätarna ger inga utslag i instrumentpanelen. Why?


/Dave
Senast redigerat av daspunner (20 maj 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2011
#2
Inga utslag alls? Hur är det med oljetrycket, ger den utslag?

Funkar hastighetsmätaren som den ska?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

111 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#3
Yes alla de andra instrumenten går. Får för mej att det är just de givarna som e slut.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2011
#4
daspunner skrev:
Yes alla de andra instrumenten går. Får för mej att det är just de givarna som e slut.

Det är kanske en dum fråga, men är du säker på att instrumentet hör hemma i bilen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

111 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
daspunner skrev:
Yes alla de andra instrumenten går. Får för mej att det är just de givarna som e slut.

Det är kanske en dum fråga, men är du säker på att instrumentet hör hemma i bilen?

Sitter i bilen just nu och det står 4A0 190 i mätartavlan. Kanske nån som bättre kan svara på din fråga. Själv vet jag inte.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2011
#6
daspunner skrev:
it_mutt skrev:
daspunner skrev:
Yes alla de andra instrumenten går. Får för mej att det är just de givarna som e slut.

Det är kanske en dum fråga, men är du säker på att instrumentet hör hemma i bilen?

Sitter i bilen just nu och det står 4A0 190 i mätartavlan. Kanske nån som bättre kan svara på din fråga. Själv vet jag inte.

Anledningen till att jag undrar är;

Det går ju alldeles utmärkt att byta till det "stora instrumentet" (med oljetryck osv osv) även om det inte sitter original. Så, problemet är då att "allt fungerar" utom de tre extramätarna (volt o vad det nu är). Volt-biten är ju lätt att koppla in, de andra två GÅR, men det är ju ett betydligt större projekt.

Så, det var mest en tanke om att det kanske var som så att det bytts från det "lilla" instrumentet till detta stora, och således har inte allt blivit inkopplat.

Bara en tanke som sagt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2011
#7
Voltmätaren behöver ingen inkoppling utan det fungerar via belysningen.

Men hade det varit så att det är bytt till den större så borde kylvätsketempmätaren fungera ändå.

Min gissning är att givaren för oljetempmätaren är trasig/kabeln av och  kylvätsktempmätaren behöver en åtdragning av de små muttrarna på baksidan av kretskortet.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2011
#8
te_wik skrev:
Voltmätaren behöver ingen inkoppling utan det fungerar via belysningen.

Men hade det varit så att det är bytt till den större så borde kylvätsketempmätaren fungera ändå.

Min gissning är att givaren för oljetempmätaren är trasig/kabeln av och  kylvätsktempmätaren behöver en åtdragning av de små muttrarna på baksidan av kretskortet.



Mvh Tommy

Nope, stämmer då verkligen inte, den går INTE på belysningen, det är jag fullkomligt halvt övertygad om.

Dom tre mätarna har ingen inkoppling av sig själva ALLS, utan måste kopplas in separat. Det är jag iaf HELT säker på gällande 2 av de 3 (har gjort bytet själv i två bilar nämligen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2011
#9
Jag har bytt i betydligt fler bilar än så och voltmätaren eller klockan har aldrig behövt någon extra inkoppling!
Kanske inte via belysningen men någon annanstans tar det spänning.

Oljetryck och tempmätare däremot kräver inkoppling.




Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 maj 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

111 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#10
te_wik skrev:
Jag har bytt i betydligt fler bilar än så och voltmätaren eller klockan har aldrig behövt någon extra inkoppling!
Kanske inte via belysningen men någon annanstans tar det spänning.

Oljetryck och tempmätare däremot kräver inkoppling.




Mvh Tommy

Var sitter vattentempgivare på motorn? Slang/rör nånstans eller vadå?
Och så undrar jag var oljetempgivare sitter. Finns det några bilder o titta på?



/Dave
Senast redigerat av daspunner (19 maj 2011)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2011
#11
daspunner skrev:
te_wik skrev:
Jag har bytt i betydligt fler bilar än så och voltmätaren eller klockan har aldrig behövt någon extra inkoppling!
Kanske inte via belysningen men någon annanstans tar det spänning.

Oljetryck och tempmätare däremot kräver inkoppling.




Mvh Tommy

Var sitter vattentempgivare på motorn? Slang/rör nånstans eller vadå?
Och så undrar jag var oljetempgivare sitter. Finns det några bilder o titta på?



/Dave

Den sitter i anslutningen där övre kylarslangen går in, vid toppen. Men det är ingen separat givare till vattentempen utan det är en multitempgivare, trepolig brun sak.

Givaren till oljetemp sitter nog på vänster sida (höger sett  framifrån) på motorblocket i framkant, men det är jag inte helt säker på.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2011
#12
te_wik skrev:
Jag har bytt i betydligt fler bilar än så och voltmätaren eller klockan har aldrig behövt någon extra inkoppling!
Kanske inte via belysningen men någon annanstans tar det spänning.

Oljetryck och tempmätare däremot kräver inkoppling.




Mvh Tommy

Nope, voltmätaren behöver ingen inkoppling, mest för att där inte är någon wink


dom tre extramätarna är; klocka, oljetryck och oljetemp

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2011
#13
it_mutt skrev:
te_wik skrev:
Jag har bytt i betydligt fler bilar än så och voltmätaren eller klockan har aldrig behövt någon extra inkoppling!
Kanske inte via belysningen men någon annanstans tar det spänning.

Oljetryck och tempmätare däremot kräver inkoppling.




Mvh Tommy

Nope, voltmätaren behöver ingen inkoppling, mest för att där inte är någon wink


dom tre extramätarna är; klocka, oljetryck och oljetemp

Alltså ta reda på saker innan du börjar skriva. Det finns den varianten som har Volt, Oljetemp och oljetryck. Sen finns det dom som har Klocka (analog), oljetryck och oljetemp!

Behöver du bildbevis?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

111 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#14
Play nice now!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2011
#15
te_wik skrev:
it_mutt skrev:
te_wik skrev:
Jag har bytt i betydligt fler bilar än så och voltmätaren eller klockan har aldrig behövt någon extra inkoppling!
Kanske inte via belysningen men någon annanstans tar det spänning.

Oljetryck och tempmätare däremot kräver inkoppling.




Mvh Tommy

Nope, voltmätaren behöver ingen inkoppling, mest för att där inte är någon wink


dom tre extramätarna är; klocka, oljetryck och oljetemp

Alltså ta reda på saker innan du börjar skriva. Det finns den varianten som har Volt, Oljetemp och oljetryck. Sen finns det dom som har Klocka (analog), oljetryck och oljetemp!

Behöver du bildbevis?



Mvh Tommy

Ja, jag säger inte att det inte finns, men den tillhör inte vanligheten (ENLIGT MIG), av låt säga kanske 100 bilar som jag sett med extramätarna, har jag sett voltmätare i kanske 5.

Sen kan jag då tillägga att jag sett med både klocka och voltmätare (säger dock inte ett litet knyst ens om huruvida det är standard eller egensnickrat)

Nu är det ju iofs inte det som är saken, utan huruvida kombiinstrumentet han har är original eller inte, och huruvida klocka/voltmätaren fungerar är inte heller det problemet.

Men, då kan vi väl säga såhär, att vattentemp-mätaren inte fungerar är väl ett, enligt min erfarenhet, ganska vanligt fel däremot. Sen kan det givetvis handla om givaren, och instrumentet i sig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 maj 2011
#16
till olje temp ocholje tryck behöver man bara dra2 kablar om man moterar givaren. voltmätaren som visst finns  behöver ingen inkoppling alls då den  mäter spänningen från nå kablage in i kretskotet

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 maj 2011
#17
it_mutt skrev:
te_wik skrev:
it_mutt skrev:

Nope, voltmätaren behöver ingen inkoppling, mest för att där inte är någon wink


dom tre extramätarna är; klocka, oljetryck och oljetemp

Alltså ta reda på saker innan du börjar skriva. Det finns den varianten som har Volt, Oljetemp och oljetryck. Sen finns det dom som har Klocka (analog), oljetryck och oljetemp!

Behöver du bildbevis?



Mvh Tommy

Ja, jag säger inte att det inte finns, men den tillhör inte vanligheten (ENLIGT MIG), av låt säga kanske 100 bilar som jag sett med extramätarna, har jag sett voltmätare i kanske 5.

Sen kan jag då tillägga att jag sett med både klocka och voltmätare (säger dock inte ett litet knyst ens om huruvida det är standard eller egensnickrat)

Nu är det ju iofs inte det som är saken, utan huruvida kombiinstrumentet han har är original eller inte, och huruvida klocka/voltmätaren fungerar är inte heller det problemet.

Men, då kan vi väl säga såhär, att vattentemp-mätaren inte fungerar är väl ett, enligt min erfarenhet, ganska vanligt fel däremot. Sen kan det givetvis handla om givaren, och instrumentet i sig

Eftersom han skriver att oljetrycksmätaren fungerar så är det nog inte utbytt kombiinstrument eller så har någon kopplat in den efteråt. Men vi lämnar det.

Ja, att tempmätaren krånglar är allt annat än ovanligt. Oftast brukar dom visa fel, men att den är stendöd är nog mera ovanligt?

Har trådskaparen acc i sin bil kan han få fram kylvätsketempen på displayen, fungerar det där så är det inte givaren som är trasig iaf, ett lätt sätt att kolla det.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2011
#18
te_wik skrev:
daspunner skrev:
te_wik skrev:
Jag har bytt i betydligt fler bilar än så och voltmätaren eller klockan har aldrig behövt någon extra inkoppling!
Kanske inte via belysningen men någon annanstans tar det spänning.

Oljetryck och tempmätare däremot kräver inkoppling.




Mvh Tommy

Var sitter vattentempgivare på motorn? Slang/rör nånstans eller vadå?
Och så undrar jag var oljetempgivare sitter. Finns det några bilder o titta på?



/Dave

Den sitter i anslutningen där övre kylarslangen går in, vid toppen. Men det är ingen separat givare till vattentempen utan det är en multitempgivare, trepolig brun sak.

Givaren till oljetemp sitter nog på vänster sida (höger sett  framifrån) på motorblocket i framkant, men det är jag inte helt säker på.



Mvh Tommy

Backar upp dig gällande oljetempgivaren...vänster sida av blocket, nere vid oljepumpen om jag inte missminner mig, men där är jag inte helt säker, o orkar inte logga in på vagcat (som jag f.ö. kan tipsa om)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2011
#19
te_wik skrev:
it_mutt skrev:
te_wik skrev:
Alltså ta reda på saker innan du börjar skriva. Det finns den varianten som har Volt, Oljetemp och oljetryck. Sen finns det dom som har Klocka (analog), oljetryck och oljetemp!

Behöver du bildbevis?



Mvh Tommy

Ja, jag säger inte att det inte finns, men den tillhör inte vanligheten (ENLIGT MIG), av låt säga kanske 100 bilar som jag sett med extramätarna, har jag sett voltmätare i kanske 5.

Sen kan jag då tillägga att jag sett med både klocka och voltmätare (säger dock inte ett litet knyst ens om huruvida det är standard eller egensnickrat)

Nu är det ju iofs inte det som är saken, utan huruvida kombiinstrumentet han har är original eller inte, och huruvida klocka/voltmätaren fungerar är inte heller det problemet.

Men, då kan vi väl säga såhär, att vattentemp-mätaren inte fungerar är väl ett, enligt min erfarenhet, ganska vanligt fel däremot. Sen kan det givetvis handla om givaren, och instrumentet i sig

Eftersom han skriver att oljetrycksmätaren fungerar så är det nog inte utbytt kombiinstrument eller så har någon kopplat in den efteråt. Men vi lämnar det.

Ja, att tempmätaren krånglar är allt annat än ovanligt. Oftast brukar dom visa fel, men att den är stendöd är nog mera ovanligt?

Har trådskaparen acc i sin bil kan han få fram kylvätsketempen på displayen, fungerar det där så är det inte givaren som är trasig iaf, ett lätt sätt att kolla det.



Mvh Tommy

Ja, hur det är på det stora hela med tempen vet jag fakitskt inte, i 2 av 4 C4:or har det varit heldött, i den 3e fungerade den när det kände för det, och i den 4e, så visade den då, som du säger, fel.

Kan ju då tipsa om tyska ebay för en ny (priset ligger betydligt lägre där, vilket kanske inte heller är en nyhet)

-- Edit--

sorry för DP
Senast redigerat av it_mutt (19 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 maj 2011
#20
Öljetrycks mätarn ger fullt utslag fast den inte är ikopplat till nån givarea


Sök