2369
Sök

Volvo 240 -84 b230a går ojämnt och är svag

24 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjena!
har problem med en 240 den är svårstartad när den är varm och startar bara om man tar bort luftfiltret och lyfter man "kolven" längst ut mot luftfiltret i förgasarn så startar den.
Den går ojämnt och man kan stampa fullt med friläge i och hålla ner gasen i säkert 6-7 sek innan den är uppe i typ 4-5000 rpm.


Nån som vet nåt ? SVARA SNABBT GÄRNA!

2 914 Inlägg
19 maj 2011
#2
gammal modell av 240?? isf kolla om hur kondensatorn på fördelarn hur den ser ut?? ser den gammal och sliten ut så prova byta den.

2 914 Inlägg
19 maj 2011
#3
gammal modell av 240?? isf kolla om hur kondensatorn på fördelarn hur den ser ut?? ser den gammal och sliten ut så prova byta den.

24 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#4
den är bytt

2 914 Inlägg
19 maj 2011
#5
då är det "strumpan" i förgasaren?? (skruva upp 3 små bultar på förgasaren (brukar vara ett h''''tte)) och när du lyfter upp "kåpan" så ser du en gummi "strumpa" och är det torrsprickor i den så har du felet där. ganska säker på det är det som är felet

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 maj 2011
#6
Det så kallade "förgasarmembranet" välkänt problem på alla bilar med förgasare av märkena Zenith, Stromberg & Solex av modell 175CD. Men på B230A -85 har man den nyare "Pierburg" förgasaren och den har inte samma problem, det betyder inte att den är fri från problem, det är bara långt mycket ovanligare. Om du har den nyare frögasaren så har du troligen också brytarlöst tändsystem. Om så är fallet så kan det vara värt att ta en titt på kamremmen, om den kuggat över så får du sådana bekymmer.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

24 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#7
Ja membranet,förgasaroljan,tändstift,fördelarlock,tändkablar,rotor osv. är bytta så jag börjar också tro att det är kamremmen, det är min polares bil så hjälper bara honom lite


Sök