3083
Sök

Får man byta en sliten vindruta på försäkringen?

260 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Min Opel 89:a har en ganska dålig framruta. Ett litet stenskott, som inte stör alltför mycket, men värre är att den är så himla blästrad och repig. Små, små gropar överallt. Jag kan inte köra bilen i motljus när solen ligger lågt. Har fått stanna vid vägkanten för att sikten varit så dålig. Även regn är ett mindre problem, men det går an. Vid normala ljus och väderförhållanden är den okej, men det är jobbigt att planera sina resor utifrån väderleksrapporterna, klockan och solens upp- och nedgång. wink

Frågan lyder: kan man få ut en ny ruta från försäkringen eller måste den vara spräckt för att det ska godkännas?

97 Inlägg
22 maj 2011
Jobbigt sånt där men så vitt jag vet så skall rutan vara skadad av ett stenskott elr värre mitt i synfältet så det är trafikfara att köra bilen. Det är det ju självklart i ditt fall också men det beror ju på att rutan blivit sliten med tiden och då brukar det inte gå på försäkring.
Jag hade likadant med en gammal vinterbil för några år sedan och hjälpte naturen lite på traven genom att ta en körnare och en hammare mitt i synfältet lagom hårt och vips så hade jag ett gött "stenskott" som det inte var några problem att byta rutan för. smile

Forummoderator
26 339 Inlägg
22 maj 2011
Ja, du får byta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 893 Inlägg
22 maj 2011
Lättast är att åka till glasmästarn, han/hon vet vad som gäller och hjälper dig gärna. De lever ju på det! wink

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
22 maj 2011
Det borde ju vara billigare i längden för FB att låta sådana rutor bli bytta än att det ska hända olyckor på grund av dålig vindruta. Men prova och åk till glasmästaren. Det kostar inget att fråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Smålänning
7 883 Inlägg
22 maj 2011
Ring ditt f-bolag och fråga. Jag hade en bil jag fick anmärkning på sliten ruta i bes, men hade itne glasförsäkring då, så kom aldrig mig för att fråga... hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
22 maj 2011
När jag skulle lämna in bilen för byte av vindrutan (ganska sliten och blästrad, inte stenskott) på min 240 så kollade jag vilken skillnad det var mellan att ta det på försäkring och inte försäkring, men det blev bara någon hundring dyrare att inte utnyttja försäkringen så jag tyckte inte det var värt att "hjälpa naturen" med ett stenskott. smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
22 maj 2011
stjärnmejsel hammare bang och klart

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 883 Inlägg
22 maj 2011
Growe skrev:

7§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

Sist jag kollade va försäkringsbedrägeri ett brott wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

260 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När jag skulle lämna in bilen för byte av vindrutan (ganska sliten och blästrad, inte stenskott) på min 240 så kollade jag vilken skillnad det var mellan att ta det på försäkring och inte försäkring, men det blev bara någon hundring dyrare att inte utnyttja försäkringen så jag tyckte inte det var värt att "hjälpa naturen" med ett stenskott. smile

Men visst kostar det typ 5000:- om man inte tar det på försäkringen? hmm

Att det ska vara så dyrt...

Tack för svaren, övriga! Jag får verkligen fundera på ett byte. Vill inte vara en trafikfara.

1 758 Inlägg
22 maj 2011
Får du ett stenskott eller liknande som sabbar rutan så kan du ta det via försäkringen, om du har glastillägg. Väderblästring och repor räknas dock som normalt slitage och det täcker inte försäkringen. Samma sak som att däcken blir slitna...

14 122 Inlägg
22 maj 2011
twin_cam skrev:
Growe skrev:

7§ Uppmaning till brott
Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)

okej då..ta en stenjävel istället..och det är klart stenskott som stenskott..jag kan kasta mig själv oxå

om du åker med en sliten ruta och frågar så kommer dom helt enkelt slå en stjärna i fönstret

Smålänning
7 883 Inlägg
22 maj 2011
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Growe skrev:

7§ Uppmaning till brott

okej då..ta en stenjävel istället..och det är klart stenskott som stenskott..jag kan kasta mig själv oxå

om du åker med en sliten ruta och frågar så kommer dom helt enkelt slå en stjärna i fönstret

Jo jag vet wink Missade du smilein? wink

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
22 maj 2011
ja har du ett stenskott så får du byta vindrutan på förs. (glasmästare) wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

14 122 Inlägg
22 maj 2011
twin_cam skrev:
Growe skrev:
twin_cam skrev:

7§ Uppmaning till brott

Jo jag vet wink Missade du smilein? wink

näe då..vad jag vet i övrigt inte om det räknas som fb då man har glasförskring så är glaset försäkrat mot alla skador råkar man sätta en hammare rakt i rutan eller en unge hoppar jämfota på den så borde det gå på glasförsäkringen smile

frågar man är man totalrökt oavsätt

2 182 Inlägg
22 maj 2011
Om rutan är så dålig så det kan räknas som farlig att åka med så går det nog ta på försäkringen.

Kosta 3500:- när jag bytte på försäkringen på min DeVille

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

338 Inlägg
22 maj 2011
annars slå sönder den så tar de garanterat via försäkring

Audi S4 SuperCharged

Sök