3452
Sök

Turbo till 740?

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#21
AirOne skrev:
Eh..har du inte sprängt topplockspackningen då..?

hmm jadu, men då lär de väl inte bli fel på turbon om topplockspacningen har skjutit?
Senast redigerat av joncho (22 maj 2011)

Forummoderator
26 385 Inlägg
22 maj 2011
#22
joncho skrev:
AirOne skrev:
Eh..har du inte sprängt topplockspackningen då..?

hmm jadu, men då lär de väl inte bli fel på turbon?

den går ryckigt vid låga varv o lite ryckigt vid höga varv
fått olja i kylarburken
bluddrar
tickar

dvs

glykol i motorn

Detta tycker i alla fall jag låter som symptomen till topplockspackningen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#23
AirOne skrev:
joncho skrev:
AirOne skrev:
Eh..har du inte sprängt topplockspackningen då..?

hmm jadu, men då lär de väl inte bli fel på turbon?

den går ryckigt vid låga varv o lite ryckigt vid höga varv
fått olja i kylarburken
bluddrar
tickar

dvs

glykol i motorn

Detta tycker i alla fall jag låter som symptomen till topplockspackningen..

jo men går de vidare till turbon då?

Forummoderator
26 385 Inlägg
22 maj 2011
#24
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:

hmm jadu, men då lär de väl inte bli fel på turbon?

den går ryckigt vid låga varv o lite ryckigt vid höga varv
fått olja i kylarburken
bluddrar
tickar

dvs

glykol i motorn

Detta tycker i alla fall jag låter som symptomen till topplockspackningen..

jo men går de vidare till turbon då?

Topplockspackningen tål inte hur mycket laddtryck som helst..
En person jag en gång kände, vred upp laddtrycket och vips så hade inte han någon toppackning, den sopan - även fast jag varnade honom för det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 938 Inlägg
22 maj 2011
#25
Renovera dendär grunkan du har och kör vidare?

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#26
AirOne skrev:
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:
hmm jadu, men då lär de väl inte bli fel på turbon?


Detta tycker i alla fall jag låter som symptomen till topplockspackningen..

jo men går de vidare till turbon då?

Topplockspackningen tål inte hur mycket laddtryck som helst..
En person jag en gång kände, vred upp laddtrycket och vips så hade inte han någon toppackning, den sopan - även fast jag varnade honom för det.

då kan de va den anledningen den har skjutit..jag ställde uppladdtrycket till 0,7-1 bar men topplocksningar orginal?

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#27
Glesmark skrev:
Renovera dendär grunkan du har och kör vidare?

renovera?

Forummoderator
26 385 Inlägg
22 maj 2011
#28
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:

jo men går de vidare till turbon då?

Topplockspackningen tål inte hur mycket laddtryck som helst..
En person jag en gång kände, vred upp laddtrycket och vips så hade inte han någon toppackning, den sopan - även fast jag varnade honom för det.

då kan de va den anledningen den har skjutit..jag ställde uppladdtrycket till 0,7-1 bar men topplocksningar orginal?

Kan mycket väl vara därför ja.
Men folk idag är ju så laddtryckskåta så det är inte så konstigt att sådant händer..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#29
AirOne skrev:
joncho skrev:
AirOne skrev:

Topplockspackningen tål inte hur mycket laddtryck som helst..
En person jag en gång kände, vred upp laddtrycket och vips så hade inte han någon toppackning, den sopan - även fast jag varnade honom för det.

då kan de va den anledningen den har skjutit..jag ställde uppladdtrycket till 0,7-1 bar men topplocksningar orginal?

Kan mycket väl vara därför ja.
Men folk idag är ju så laddtryckskåta så det är inte så konstigt att sådant händer..

jag visste inte så mycket, han som sålde den sa att man kunde köra på de laddtrycket och att allt var lungt och dum nog så gick jag på det.... vet inte vilket som är bäst...byta motor eller renovera den ja har..

Forummoderator
26 385 Inlägg
22 maj 2011
#30
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:

då kan de va den anledningen den har skjutit..jag ställde uppladdtrycket till 0,7-1 bar men topplocksningar orginal?

Kan mycket väl vara därför ja.
Men folk idag är ju så laddtryckskåta så det är inte så konstigt att sådant händer..

jag visste inte så mycket, han som sålde den sa att man kunde köra på de laddtrycket och att allt var lungt och dum nog så gick jag på det.... vet inte vilket som är bäst...byta motor eller renovera den ja har..

Det brukar vara så.
Jag hade lyft toppen och bytt toppackning. Sen fått toppen planad så den är rak.
Sedan skruvat NER laddtrycket och hållt mig inom lagoma mängder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#31
AirOne skrev:
joncho skrev:
AirOne skrev:

Kan mycket väl vara därför ja.
Men folk idag är ju så laddtryckskåta så det är inte så konstigt att sådant händer..

jag visste inte så mycket, han som sålde den sa att man kunde köra på de laddtrycket och att allt var lungt och dum nog så gick jag på det.... vet inte vilket som är bäst...byta motor eller renovera den ja har..

Det brukar vara så.
Jag hade lyft toppen och bytt toppackning. Sen fått toppen planad så den är rak.
Sedan skruvat NER laddtrycket och hållt mig inom lagoma mängder.

sant, hur mycket planad? köra med org pckning?

1 938 Inlägg
22 maj 2011
#32
Fick uppfattningen att din turbo rasat, så då är det väl renovering som gäller antod jag?
Men nu verkar andra spekulationer flyta omkring.

Forummoderator
26 385 Inlägg
22 maj 2011
#33
joncho skrev:
AirOne skrev:
joncho skrev:

jag visste inte så mycket, han som sålde den sa att man kunde köra på de laddtrycket och att allt var lungt och dum nog så gick jag på det.... vet inte vilket som är bäst...byta motor eller renovera den ja har..

Det brukar vara så.
Jag hade lyft toppen och bytt toppackning. Sen fått toppen planad så den är rak.
Sedan skruvat NER laddtrycket och hållt mig inom lagoma mängder.

sant, hur mycket planad? köra med org pckning?

Det där lämnar jag till nån annan att svara på för jag har bara pysslat med sugmotor tidigare.
Visste bara att man inte skulle skruva upp laddtrycket för mycket när jag hade 240 turbo, och varnade nästa ägare för det..men det lyssnade inte han på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#34
Glesmark skrev:
Fick uppfattningen att din turbo rasat, så då är det väl renovering som gäller antod jag?
Men nu verkar andra spekulationer flyta omkring.

det är lite allt möjligt...körde lite hårt igår..ställde upp laddtrycket 0,7-1 bar sedan ställde ner det efter stund till 0,6.


de första jag märkte var att han tickade, sen att efter stund började han bluddra och gå ojämnt vid låga varv( ryckigt ) fast vid högre varv gick han bättre o inget ojämnt knappt, kollade sedan att dumpventilen tryckte ur olja, och att de var olja kylarburken.

lösning?

vad andra skrivit så förstår jag med att topplocksningen har gått, kollade med en mekaniker igår och han sa att anledningen till dumpen trycks ur sig olja o olja kylarburken är att lagrerna i turbon har gått ?

så jag undrar hur jag ska göra,...

byta topplockspackning o plana toppen?
byt turbo?
byta tätningar till oljerören?
byta grenrörspackning?
byta olja o filter?
byta glykol
byta kopparbrickor till oljerören? ( tätningar )
byta dämpgummi så han sluta ticka?

eller rent av byta motor?
Senast redigerat av joncho (22 maj 2011)

1 938 Inlägg
22 maj 2011
#35
joncho skrev:
Glesmark skrev:
Fick uppfattningen att din turbo rasat, så då är det väl renovering som gäller antod jag?
Men nu verkar andra spekulationer flyta omkring.

det är lite allt möjligt...körde lite hårt igår..ställde upp laddtrycket 0,7-1 bar sedan ställde ner det efter stund till 0,6.


de första jag märkte var att han tickade, sen att efter stund började han bluddra och gå ojämnt vid låga varv( ryckigt ) fast vid högre varv gick han bättre o inget ojämnt knappt, kollade sedan att dumpventilen tryckte ur olja, och att de var olja kylarburken.

lösning?

vad andra skrivit så förstår jag med att topplocksningen har gått, kollade med en mekaniker igår och han sa att anledningen till dumpen trycks ur sig olja o olja kylarburken är att lagrerna i turbon har gått ?

Allt pekar på topppacknings-ras så som att kylarvätska och olja blandats.
Om du inte är säker på att din turbo havererat, kolla i tryckslangen från turbon om det är onormalt mycket olja i tryckslangen.

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#36
Glesmark skrev:
joncho skrev:
Glesmark skrev:
Fick uppfattningen att din turbo rasat, så då är det väl renovering som gäller antod jag?
Men nu verkar andra spekulationer flyta omkring.

det är lite allt möjligt...körde lite hårt igår..ställde upp laddtrycket 0,7-1 bar sedan ställde ner det efter stund till 0,6.


de första jag märkte var att han tickade, sen att efter stund började han bluddra och gå ojämnt vid låga varv( ryckigt ) fast vid högre varv gick han bättre o inget ojämnt knappt, kollade sedan att dumpventilen tryckte ur olja, och att de var olja kylarburken.

lösning?

vad andra skrivit så förstår jag med att topplocksningen har gått, kollade med en mekaniker igår och han sa att anledningen till dumpen trycks ur sig olja o olja kylarburken är att lagrerna i turbon har gått ?

Allt pekar på topppacknings-ras så som att kylarvätska och olja blandats.
Om du inte är säker på att din turbo havererat, kolla i tryckslangen från turbon om det är onormalt mycket olja i tryckslangen.

går de att köra på orginal topplocksning trots att den är trimmad?
var går slangen till från turbon?
Senast redigerat av joncho (22 maj 2011)

1 938 Inlägg
22 maj 2011
#37
Mellan turbo och laddluftkylet, du kan ju även passa på att pilla bort slangen mellan luftburk och turbo och känna efter glapp i axeln.
Tror inte din turbo är problemet över huvud taget i detta fall, mer än den bidragande orsaken genom för högt laddtryck.

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#38
Glesmark skrev:
Mellan turbo och laddluftkylet, du kan ju även passa på att pilla bort slangen mellan luftburk och turbo och känna efter glapp i axeln.
Tror inte din turbo är problemet över huvud taget i detta fall, mer än den bidragande orsaken genom för högt laddtryck.

så om jag har tur så behöver jag bara byta topplocksning o olja o filter? och kanske byta turbo sen funkar allt? o dämpgummit till ventilerna?
Senast redigerat av joncho (22 maj 2011)

1 938 Inlägg
22 maj 2011
#39
joncho skrev:
Glesmark skrev:
Mellan turbo och laddluftkylet, du kan ju även passa på att pilla bort slangen mellan luftburk och turbo och känna efter glapp i axeln.
Tror inte din turbo är problemet över huvud taget i detta fall, mer än den bidragande orsaken genom för högt laddtryck.

så om jag har tur så behöver jag bara byta topplocksning o olja o filter? och kanske byta turbo sen funkar allt? o dämpgummit till ventilerna?

Bytt topp-packningen inkl sotsats så får du med det mesta till toppen, plana toppen, byt olja och kylvätska så skall det nog klara sig.
Vad menar du med dämpgummi till ventilerna?

joncho
22 maj 2011
Trådstartare
#40
Glesmark skrev:
joncho skrev:
Glesmark skrev:
Mellan turbo och laddluftkylet, du kan ju även passa på att pilla bort slangen mellan luftburk och turbo och känna efter glapp i axeln.
Tror inte din turbo är problemet över huvud taget i detta fall, mer än den bidragande orsaken genom för högt laddtryck.

så om jag har tur så behöver jag bara byta topplocksning o olja o filter? och kanske byta turbo sen funkar allt? o dämpgummit till ventilerna?

Bytt topp-packningen inkl sotsats så får du med det mesta till toppen, plana toppen, byt olja och kylvätska så skall det nog klara sig.
Vad menar du med dämpgummi till ventilerna?

att om jag byter dämpgummit så slutar han ticka? de mesta till toppen? köra med orginal topplockspackning?
Senast redigerat av joncho (22 maj 2011)


Sök