3605
Sök

Kan de vara min LMM som är trasig?.. audi a4 96:a 1,8t

106 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
#1
tror att min lmm inte vill vara me längre på min audi a4 96:a.. bilen går dåligt på tomgång och ibland går ner så lånkt att den dör.. ja visligen ett öppet sportfilter med olja på så de kan nog vara den som har spökat till de..  visst borde de vara lmm så är kass då?

är de nån som vet vad en ny kostar? skulle vara kul att veta..
///hansson

*Filade till rubriken lite.....jonTe/moderator*


1 268 Inlägg
7 augusti 2006
#2
hansson_1985 skrev:
tror att min lmm inte vill vara me längre på min audi a4 96:a.. bilen går dåligt på tomgång och ibland går ner så lånkt att den dör.. ja visligen ett öppet sportfilter med olja på så de kan nog vara den som har spökat till de..  visst borde de vara lmm så är kass då?

är de nån som vet vad en ny kostar? skulle vara kul att veta..
///hansson

testat hälla i STP ??

kan kanske hjälpa eller så... men det är kanske LMM som du gissar på...

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
7 augusti 2006
#3
De kan mycket väl va LMMn som e kass.
Ryck ur kontakten till LMMn och kolla i fall bilen går lika kasst. Gör den de så har du troligtvis hittat "en" felkälla.
Utbytes LMM ligger på ca 1200kr hos VAG.
FastOne.se tar från 695kr+ beroende på motorkod.


Lycka till!

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

550 Inlägg
7 augusti 2006
#4
Gasspjällen brukar strula. Prova med att göra rent gasspjället på insidan


106 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#5
Turbo_A4 skrev:
De kan mycket väl va LMMn som e kass.
Ryck ur kontakten till LMMn och kolla i fall bilen går lika kasst. Gör den de så har du troligtvis hittat "en" felkälla.
Utbytes LMM ligger på ca 1200kr hos VAG.
FastOne.se tar från 695kr+ beroende på motorkod.


Lycka till!

har provat att dra ur LMM och den och de hände inget.. så får ta och åka till VAG och mäta upp den me deras dator..

tack för alla svar


95 Inlägg
8 augusti 2006
#6
Vad är det för dump du har?? Jag har ju GFB Hybrid-dump på min bil och när jag monterade den va den för löst ställd och då betedde sig bilen precis som du beskriver. Taskig tomgång, ibland så att den dog. Men jag skruva åt dumpen lite så blev det bra. Kan även va hål på vaccum-slangen till dumpen, då händer samma sak me tomgången. Så kolla den me, men sprack vid anslutningen till dumpen nämligen. Byt gärna ut den slangen för på en 10 år gammal bil är den så pass torr så den spricker väldigt lätt.

// Jon


106 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
#7
JonHultgren skrev:
Vad är det för dump du har?? Jag har ju GFB Hybrid-dump på min bil och när jag monterade den va den för löst ställd och då betedde sig bilen precis som du beskriver. Taskig tomgång, ibland så att den dog. Men jag skruva åt dumpen lite så blev det bra. Kan även va hål på vaccum-slangen till dumpen, då händer samma sak me tomgången. Så kolla den me, men sprack vid anslutningen till dumpen nämligen. Byt gärna ut den slangen för på en 10 år gammal bil är den så pass torr så den spricker väldigt lätt.

// Jon

okej.. de ska ja se över.. är ju inte värt att slänga utt 2500 på en ny LMM om de inte är den.
jag har en öppen dump kommer inte ihåg märket.. men ska skaffa en återcirkularende dump till bilen för de är visst inte bra me öppen.. ja ja.. men tack för hjälpen..


95 Inlägg
8 augusti 2006
#8
hansson_1985 skrev:
JonHultgren skrev:
Vad är det för dump du har?? Jag har ju GFB Hybrid-dump på min bil och när jag monterade den va den för löst ställd och då betedde sig bilen precis som du beskriver. Taskig tomgång, ibland så att den dog. Men jag skruva åt dumpen lite så blev det bra. Kan även va hål på vaccum-slangen till dumpen, då händer samma sak me tomgången. Så kolla den me, men sprack vid anslutningen till dumpen nämligen. Byt gärna ut den slangen för på en 10 år gammal bil är den så pass torr så den spricker väldigt lätt.

// Jon

okej.. de ska ja se över.. är ju inte värt att slänga utt 2500 på en ny LMM om de inte är den.
jag har en öppen dump kommer inte ihåg märket.. men ska skaffa en återcirkularende dump till bilen för de är visst inte bra me öppen.. ja ja.. men tack för hjälpen..

Ja, kolla upp det innan du köper ny LMM iaf. Har du köpt med öppen dump kan det mycket väl va LMM som pajjat. Jag kör ju med en hybrid-dump på min Audi, den är både öppen och återcirkulerande, då förstörs ju inte LMM men man får fortfarande det sköna dump-ljudet. Det kanske vore något att köpa istället då?!


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
9 augusti 2006
#9
om du inte märkte någon skillnad med urdragen lmm så kolla dessa saker: gasspjället kan vara skitigt alt. potentiometern kass = nytt gasspjäll. kolla även avluftningen till bränsletanken så att det inte blir baksug vilket i sin tur ger bilen för lite soppa vilket i sin tur gör att bilen blir slö alt. dör helt pga bränslebrist. kolla även så att ingen vakumslang hoppat av eller ruttnat (torkat alltså), då särskilt den till bränsletrycksregulatorn som behöver vakum för att släppa fram bränsle då motorn går på tomgång.
lycka till!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

106 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
#10
JonHultgren skrev:
hansson_1985 skrev:
JonHultgren skrev:
Vad är det för dump du har?? Jag har ju GFB Hybrid-dump på min bil och när jag monterade den va den för löst ställd och då betedde sig bilen precis som du beskriver. Taskig tomgång, ibland så att den dog. Men jag skruva åt dumpen lite så blev det bra. Kan även va hål på vaccum-slangen till dumpen, då händer samma sak me tomgången. Så kolla den me, men sprack vid anslutningen till dumpen nämligen. Byt gärna ut den slangen för på en 10 år gammal bil är den så pass torr så den spricker väldigt lätt.

// Jon

okej.. de ska ja se över.. är ju inte värt att slänga utt 2500 på en ny LMM om de inte är den.
jag har en öppen dump kommer inte ihåg märket.. men ska skaffa en återcirkularende dump till bilen för de är visst inte bra me öppen.. ja ja.. men tack för hjälpen..

Ja, kolla upp det innan du köper ny LMM iaf. Har du köpt med öppen dump kan det mycket väl va LMM som pajjat. Jag kör ju med en hybrid-dump på min Audi, den är både öppen och återcirkulerande, då förstörs ju inte LMM men man får fortfarande det sköna dump-ljudet. Det kanske vore något att köpa istället då?!

vart ska slangen som går tillbaka fårn dumpen ta vägen? va inte ja som satt på min dump så ja vet inte hur de ser ut orginal. vart kan man få tag på en återcirkulerande dump. kör med öppet filter så de låter mycker endå.. får ju ett skönade ljud me öppet filter..

tack för alla svar..
kan vara till bra hjälp nu när ja ska ut och se va de kan vara för fel på min lilla vän..

///hansson


2 652 Inlägg
9 augusti 2006
#11
finns att köpa orginal återcirkulerande på VAG .

den slangen går tillbaka till turbo eller någon slang som leder till turbo . om jag förståd frågan rätt

677 Inlägg
9 augusti 2006
#12
Har du en vettig LMM så kan du använda en spayflaska med bensin i och spraya trådarna inuti. Då rensas oljan från filtret bort!

Du kan använda samma metod på gasspjället.

106 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
#13
BoraV6 skrev:
Har du en vettig LMM så kan du använda en spayflaska med bensin i och spraya trådarna inuti. Då rensas oljan från filtret bort!

Du kan använda samma metod på gasspjället.

jo jag har funderat på de men viste inte om de va LMM en så känndes dumt att riskera att den ska gåsönder. dom är ju rätt så känsliga.. men ska nog prova de..


Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
10 augusti 2006
#14
TS_quattro skrev:
om du inte märkte någon skillnad med urdragen lmm så kolla dessa saker: gasspjället kan vara skitigt alt. potentiometern kass = nytt gasspjäll. kolla även avluftningen till bränsletanken så att det inte blir baksug vilket i sin tur ger bilen för lite soppa vilket i sin tur gör att bilen blir slö alt. dör helt pga bränslebrist. kolla även så att ingen vakumslang hoppat av eller ruttnat (torkat alltså), då särskilt den till bränsletrycksregulatorn som behöver vakum för att släppa fram bränsle då motorn går på tomgång.
lycka till!

Okej nu ska vi inte krångla till de för hansson_1985. Om man inte märker någon skillnad på bilens gång med LMM:n ur dragen ja då betyder detta att LMM:n e trasig. För hade man ryckt ur LMM:n om den va hel ja då hade den gått sämre. precis så som han beskrev i sitt första inlägg. Sen gör sig inte en öppen dump speciellt bra på dessa bilarna heller, men de märker man inte speciellt mycke av då bilen står på tomgång, utan endast då man bygger turbo tryck. Rätta mig om jag har fel men vad som händer när man har en öppen dump är att den uppmätta luften försvinner ur systemet när man dumpar. Jag hade bytt LMM:n och dumpen. Åk till VAG och låna en LMM, vissa brukar gå med på detta.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

2 652 Inlägg
10 augusti 2006
#15
precis man dumpar ut uppmätt luft som igentligen skulle kolla till insuget = bilens bränsle\luftblandning blir inte som den ska vara

677 Inlägg
11 augusti 2006
#16
hansson_1985 skrev:
BoraV6 skrev:
Har du en vettig LMM så kan du använda en spayflaska med bensin i och spraya trådarna inuti. Då rensas oljan från filtret bort!

Du kan använda samma metod på gasspjället.

jo jag har funderat på de men viste inte om de va LMM en så känndes dumt att riskera att den ska gåsönder. dom är ju rätt så känsliga.. men ska nog prova de..

Du ska ha väldigt våldsam bensin om nått ska gå sönder av att du sprayar wink

Men åk och kolla felkoder! Eftersom det inte blir nån skillnad när du drar ur den så verkar den ju helt död.

106 Inlägg
11 augusti 2006
Trådstartare
#17
Turbo_A4 skrev:
TS_quattro skrev:
om du inte märkte någon skillnad med urdragen lmm så kolla dessa saker: gasspjället kan vara skitigt alt. potentiometern kass = nytt gasspjäll. kolla även avluftningen till bränsletanken så att det inte blir baksug vilket i sin tur ger bilen för lite soppa vilket i sin tur gör att bilen blir slö alt. dör helt pga bränslebrist. kolla även så att ingen vakumslang hoppat av eller ruttnat (torkat alltså), då särskilt den till bränsletrycksregulatorn som behöver vakum för att släppa fram bränsle då motorn går på tomgång.
lycka till!

Okej nu ska vi inte krångla till de för hansson_1985. Om man inte märker någon skillnad på bilens gång med LMM:n ur dragen ja då betyder detta att LMM:n e trasig. För hade man ryckt ur LMM:n om den va hel ja då hade den gått sämre. precis så som han beskrev i sitt första inlägg. Sen gör sig inte en öppen dump speciellt bra på dessa bilarna heller, men de märker man inte speciellt mycke av då bilen står på tomgång, utan endast då man bygger turbo tryck. Rätta mig om jag har fel men vad som händer när man har en öppen dump är att den uppmätta luften försvinner ur systemet när man dumpar. Jag hade bytt LMM:n och dumpen. Åk till VAG och låna en LMM, vissa brukar gå med på detta.

låna.. ja de kanske man kan göra.. ska höra me dom. brukar vara sjyssta där inne på VAG. tack tack..


177 Inlägg
11 augusti 2006
#18
Turbo_A4 skrev:
Rätta mig om jag har fel men vad som händer när man har en öppen dump är att den uppmätta luften försvinner ur systemet när man dumpar. Jag hade bytt LMM:n och dumpen. Åk till VAG och låna en LMM, vissa brukar gå med på detta.

Jag tror det är mer än LMM som blir förvirrad.
Lambdan blir väl också fundersam på vad som händer?
Kör man med en öppen dump på en bil med LMM så får motorn alldeles för mycket brännsle under den perioden dumpen öppnar, Vilket resulterar att det som inte motorn vill bränna upp hamnar i katalysatorn och i sin tur går sönder. Och en katalysator är inte gratis.

Over and out!

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
11 augusti 2006
#19
granada75 skrev:
Turbo_A4 skrev:
Rätta mig om jag har fel men vad som händer när man har en öppen dump är att den uppmätta luften försvinner ur systemet när man dumpar. Jag hade bytt LMM:n och dumpen. Åk till VAG och låna en LMM, vissa brukar gå med på detta.

Jag tror det är mer än LMM som blir förvirrad.
Lambdan blir väl också fundersam på vad som händer?
Kör man med en öppen dump på en bil med LMM så får motorn alldeles för mycket brännsle under den perioden dumpen öppnar, Vilket resulterar att det som inte motorn vill bränna upp hamnar i katalysatorn och i sin tur går sönder. Och en katalysator är inte gratis.

Ja de e klart att även lambdan får sig ett spel. De gör la inget om Katen brinner upp? Då skapas ju ett jätte bra tillfälle för att köpa en 3" Downpipe med sport kat eller racekat wink

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

106 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
#20
Turbo_A4 skrev:
granada75 skrev:
Turbo_A4 skrev:
Rätta mig om jag har fel men vad som händer när man har en öppen dump är att den uppmätta luften försvinner ur systemet när man dumpar. Jag hade bytt LMM:n och dumpen. Åk till VAG och låna en LMM, vissa brukar gå med på detta.

Jag tror det är mer än LMM som blir förvirrad.
Lambdan blir väl också fundersam på vad som händer?
Kör man med en öppen dump på en bil med LMM så får motorn alldeles för mycket brännsle under den perioden dumpen öppnar, Vilket resulterar att det som inte motorn vill bränna upp hamnar i katalysatorn och i sin tur går sönder. Och en katalysator är inte gratis.

Ja de e klart att även lambdan får sig ett spel. De gör la inget om Katen brinner upp? Då skapas ju ett jätte bra tillfälle för att köpa en 3" Downpipe med sport kat eller racekat wink

ja eller hur.. har haft planer på att köpa 3" fram men ingen direkt sug på att lägga ut 4-5000 på de. men måste ju om den är paj.
va inne på vad och körde felkåder för min ABS är också cp.. men dom såg inget om att min LMM är trasig då.. kanske kan fungera med att tvätta av den med bensin som nån sa innan här..



Sök