OBS, Projektet på 9-3 "Aero" Cabrioleten börjar i 54e inlägget på sida 3, OBS
Hallå!
Som vanligt råkade jag snubbla över en Saab 9000 så nu står jag här igen, ingen mening med att göra en ny tråd för det
Till denna bilen kommer jag plocka mkt delar från den silvriga 9000 jag har ståendes sedan tidigare här i tråden.
Bilen i fråga denna gången är en Saab 9000 a50 2,0t -97 som gått strax under 21000 mil. Karossmässigt är den rätt sliten, men inredningen är helt okej. Besiktningen har gått ut så måste fixa handbromsen (där wiren förmodligen gått av) samt ett ABS fel (ytläst att givare vänster bak saknas signal). Inte bestämt mig än om jag ska försöka pilla bort givaren i ett stycke från reservdelsbilen, byta hela bakaxeln eller helt enkelt köpa en ny (dock billigaste jag hittat går på 1300kr)
Hoppas någon ser nöje även i detta projekt.
OBS, Projektet på 9-3 "Aero" Cabrioleten börjar i 54e inlägget på sida 3, OBS
Bilen i fråga är en Saab 9000 CDE 2,3T -1995. Det unika med denna är att det såldes relativt få av CD modellen (med nya fronten). Talar man sedan om dem som är fullutrustade som denna så är man nere på extremt få!
Taklucka, 2,3 liters 200hk fulltryckare, 45 låda osv osv!
Förra ägaren har även monterat i Aero stolar i den, bytt allt på remsidan, bränslepump, koppling med mera.
Bilen hämtades uppe i Blekinge av Bollman som på plats hjälpte mig att byta skivor och belägg runtom! Det blev sportskivor fram och standard bak.
Detta var ett par dagar innan Knutstorp ring med STCS.
På denna korta tid fick jag på aero fälgar en ordentligt tvätt och lite annat småfix.
Sedan dess har det blivit en polering, ett bytt bromsrör och en besiktning! Det är nu det roliga börjar
Har även fått hem en beställning från Umeå bilfärg med lack till sprutan! Nån gång under nästa vecka kommer det väll bilder på framskärmen som ska hitta sin rätta plats på bilen!
Så, vad har jag nu tänkt med denna bilen? Det är såklart inget jag vet säkert i nuläget, men här åtminstone några planer att börja sikta mot!
Aero kjolpaket
Steg 3 program (Cirka 270hk/440Nm)
3" JT avgassystem med 2 dämpare
16" Super aero alternativt Aero16 fälgar (17" fälgar liknande Ace Monaco kanske även är av intresse)
Omlackering av båda framskärmarna + baklucka
Montera MDS Fanatic FGP700 6*9or + 10" baslåda och slutsteg
Ovan nämnda grejer är det som prioriteras först, planerna kommer att ändras om jag kommer över en aero eller 19T snurra till bra pris! Roliga dämpare med fjädrar är också något man suktar efter!
Så just nu ska jag göra allt för att komma en bra bit mot en fräsch 9000 innan det är dax för kinnekulle ring! Dax att jobba!
Hallå!
Som vanligt råkade jag snubbla över en Saab 9000 så nu står jag här igen, ingen mening med att göra en ny tråd för det
Till denna bilen kommer jag plocka mkt delar från den silvriga 9000 jag har ståendes sedan tidigare här i tråden.
Bilen i fråga denna gången är en Saab 9000 a50 2,0t -97 som gått strax under 21000 mil. Karossmässigt är den rätt sliten, men inredningen är helt okej. Besiktningen har gått ut så måste fixa handbromsen (där wiren förmodligen gått av) samt ett ABS fel (ytläst att givare vänster bak saknas signal). Inte bestämt mig än om jag ska försöka pilla bort givaren i ett stycke från reservdelsbilen, byta hela bakaxeln eller helt enkelt köpa en ny (dock billigaste jag hittat går på 1300kr)
Hoppas någon ser nöje även i detta projekt.
OBS, Projektet på 9-3 "Aero" Cabrioleten börjar i 54e inlägget på sida 3, OBS
Bilen i fråga är en Saab 9000 CDE 2,3T -1995. Det unika med denna är att det såldes relativt få av CD modellen (med nya fronten). Talar man sedan om dem som är fullutrustade som denna så är man nere på extremt få!
Taklucka, 2,3 liters 200hk fulltryckare, 45 låda osv osv!
Förra ägaren har även monterat i Aero stolar i den, bytt allt på remsidan, bränslepump, koppling med mera.
Bilen hämtades uppe i Blekinge av Bollman som på plats hjälpte mig att byta skivor och belägg runtom! Det blev sportskivor fram och standard bak.
Detta var ett par dagar innan Knutstorp ring med STCS.
På denna korta tid fick jag på aero fälgar en ordentligt tvätt och lite annat småfix.
Sedan dess har det blivit en polering, ett bytt bromsrör och en besiktning! Det är nu det roliga börjar
Har även fått hem en beställning från Umeå bilfärg med lack till sprutan! Nån gång under nästa vecka kommer det väll bilder på framskärmen som ska hitta sin rätta plats på bilen!
Så, vad har jag nu tänkt med denna bilen? Det är såklart inget jag vet säkert i nuläget, men här åtminstone några planer att börja sikta mot!
Aero kjolpaket
Steg 3 program (Cirka 270hk/440Nm)
3" JT avgassystem med 2 dämpare
16" Super aero alternativt Aero16 fälgar (17" fälgar liknande Ace Monaco kanske även är av intresse)
Omlackering av båda framskärmarna + baklucka
Montera MDS Fanatic FGP700 6*9or + 10" baslåda och slutsteg
Ovan nämnda grejer är det som prioriteras först, planerna kommer att ändras om jag kommer över en aero eller 19T snurra till bra pris! Roliga dämpare med fjädrar är också något man suktar efter!
Så just nu ska jag göra allt för att komma en bra bit mot en fräsch 9000 innan det är dax för kinnekulle ring! Dax att jobba!
Senast redigerat av Owla (25 oktober 2014)
0
0
0
0