Hallå alla! Va det någon som sa snabbprojekt?
Som vanligt när sommaren börjar lida mot sitt slut och man har lite tid över så ska det trilla in någon trevlig Saab på blocket man har lust att snygga till! Sagt och gjort släpade jag med farsan ett par mil norrut och hamnade i denna bilen. En Saab 9000 2,0t A50 Jubileum från 1997 med runt 26k mil mätaren, trevligt!
Då jag uppenbarligen är extrem tidsoptimist blev det ett jäkla hallå för att få ihop grejerna, resultatet av detta? Se själva.
Här ser den ändå rätt trevlig ut? Klart rätt vinkel om man skulle lagt in annons i detta skick!
Inte lika rolig syn MEN framskärmen är åtminstone rostfri!
Hyfsad skada i huven, hur lyckas man?
Tillhörande bulor, skoj!
Lagom taskig bakifrån
Slitna dekaler, underbart snyggt!?
Skratta eller gråta? Original 2,0t med 150hk
Trevlig svart jubileumsinredning! Riktigt trevlig/lyxig känsla med träinslag
Sunkigt beige tygarmstöd? Nejtack!
Förra ägaren tröttnade på fellarmningar. Dock drog den fortfarande igång blinkers osv vilket slutade i dött batteri
Bränslemätaren i topp? Synd bara att den stannade där
Klassiker! Måste ha läckt ett tag, rätt mycket sörja hade den lämnat!
Fresch? Njaa
ABS lampa som tändes lite när det (inte) passade
Relativt tydligt mönster i fellarmningarna!
ABS lampa och glädjemätare!
Hade en armatur med pump liggandes från 9000n som skrotades!
Jaha? Känns säkert i en bensintank!
Nya sulor till cabben!
Billiga däck, men efter ett par veckor med dem nu inkl tur på gelleråsen motorstadion är jag mycket nöjd!
Inget pilmönster eller annat skärp här inte!
Hämtat reservdelar från bilen jag hade ståendes. Felindikering i piktogrammet i instrumenthuset som visar vilka dörrar som är öppna. Förardörr och höger bakdörr står alltid som stängda.
Där har vi den jäkeln! Microbrytare som sitter fast i låskistan, lättare och byta hela kistan.
Hittade en finare huv på skroten, taget!
Lite fler delar som jag fick med mig hem (utom luftfiltret, fick bli ett nytt såklart
)
Gula reläet som styr fördröjning/tändning av innerbelysning när dörr öppnas. Är kopplade till gummituttarna som sitter i dörröppningarna. När någon av dessa "öppnas" så tänder reläet innerbelysning och skickar samtidigt en signal till larmboxen att dörr har öppnats. Endast förardörrens microbrytare i låskistorna som är kopplad till larmenheten.
Uppmätning av dörrkontakter
Hmm, in med resten av luftburken och ett nytt filter! Rätt ska va rätt!
Några snabbt tagna bilder innan jag lämnade bilen för att återgå till studierna
Dagen bilderna togs låg jag även i lervällingen (tidigare gräsmatta) och bytta oljefilter, olja, luftfilter, stift samt ventilkåpspackning tillsammans med en välbehövlig motortvätt!
Fick även tillbaka framskärmen som varit på lack, vilket blev ett grymt lyft att montera!
Dock pga ett gnisslande lager från AC kompressorn och att isolermaterialet på kablarna till kylfläkten vittrat bort så fick bilen stanna kvar i stugan. Detta lovade en god vän till mig att fixa, när bilen skulle transporteras dit så startade den självklart inte längre.
Efter mycket om och men visade det sig vara tändkassetten som var problemet (han hade råkat testa ytterligare en kass tändkassett).
Med bytt tändkassett och bytt ac kompressor rulade sedan bilen tillbaka till stugan där den står för stunden. Nu är det bara att se om någon nappar på annonsen som ligger ute eller om man ska fortsätta pilla nästa sommar, den som lever får se!
Over and out!
/Owla