3246
Sök

Montera Startkrans Buick 455

29 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
Kan man montera startkransen fel på en v8?
Isåfall skall balanstyngderna vara imot motorn eller imot växelådan?
Mvh kenny

9 Inlägg
6 juni 2011
Bra fråga, har samma fundering för det låter fan efter att jag bytt startkrans. Den slår i något (kanske startmotorn) och jag funderar på hur länge det nya hjulet kommer att hålla.

Jag monterade med balanstyngd mot motorn för jag tror att det gamla hjulet satt så. Jag har inte shimsat hjulet och undrar om det skulle gå bra att göra det?
Ska hissa upp och kolla vad det är som tar i, är det startmotorn kanske det är lättare att shimsa den i bakkant istället. Då blir vinkeln lite annan men jag tror att det skulle funka iaf.

Jag har problemet på Cheva van G20 bensin.

/En annan kenny
Senast redigerat av kenny_diesel (6 juni 2011)

9 Inlägg
11 juni 2011
Hade lyckats med konsten att montera startkransen felaktigt. Resultatet blev en vind startkrans som tog i någonstans, troligen i startmotorblocket. Köpte en ny startkrans (igen), tog ner den gamla och såg att det faktiskt är inristat på den nya åt vilket håll den ska sitta. På sidan med balansvikten står det Engine side. Monterade nya startkransen och vips så blev allt bra. Spelet till turbin var inom tolerans så inget schims behövdes. (Vid förra monteringen när jag lyckats böja startkransen fick jag även schimsa 1 cm.)

Tips till er som letar startkrans är att de på vissa lager bara heter svänghjul automat. (Bildemo hade lite problem att hitta det först men min envishet lönade sig...)

Sök