2761
Sök

Flygande besiktning

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
TurboJonte81 skrev:
Nmkj83 skrev:
TurboJonte81 skrev:
Suck vad tröttsamt! Hoppas det ordnar sig relativt smärtfritt!

Kan man lungt säga

Det som dom skrev på pappret va:

6,1,5,2 Sidoruta fram båda sidor försed med färgat skit/film
4,7,1,2 Parkeringsbroms rörelse ??? kort
50,2,1  Motor, föreskriven utrustning ändrad (öppen dumpventil)

Bara att hoppas att det där är det enda du behöver åtgärda och att du slipper byta turbo/grenrör mm. också.

Det hoppas jag oxå får se vad dom säger i veckan

223 Inlägg
29 maj 2011
Har inte Volvo sådana däringa plastkåpor som täcker hela motorutrymmet?
Gubbarna på besiktningen får inte hålla på att skruva av saker för att kontrollera vad som finns under, är i alla fall vad dem själva sagt till mig.
En registreringsbesiktning funkar väl ungefär som en vanlig besiktning, fast med lite fler kontrollpunkter?

Åkte på en själv en gång, bytte det som inte var original, besiktigade och gick igenom.

Det går att gå igenom en besiktning med saker som inte är original, så länge det inte syns tydligt.
Du kan gå igenom med uppgraderade turbos, så länge du kör en besiktningsmapp, där det inte märks.

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
slowSwede skrev:
Har inte Volvo sådana däringa plastkåpor som täcker hela motorutrymmet?
Gubbarna på besiktningen får inte hålla på att skruva av saker för att kontrollera vad som finns under, är i alla fall vad dem själva sagt till mig.
En registreringsbesiktning funkar väl ungefär som en vanlig besiktning, fast med lite fler kontrollpunkter?

Åkte på en själv en gång, bytte det som inte var original, besiktigade och gick igenom.

Det går att gå igenom en besiktning med saker som inte är original, så länge det inte syns tydligt.
Du kan gå igenom med uppgraderade turbos, så länge du kör en besiktningsmapp, där det inte märks.

Har aldrig råkat ut för nått sånt här någongång det är första gången
Skall fixa det som jag fick på o åka ut te besiktingen o hoppas på det bästa

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 maj 2011
Jag tycker det låter som om du fick "2:or" på dom sakerna som skrevs upp.
Jag har fått det med på tex min gamla V40, rutor, däck osv...fick bara åka in och visa att dom sakerna var fixade.
Dom kollade inte på något annat.

Autotech

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 maj 2011
Kompisen åkte ju på regbesiktning pga att han plockat sista dämparen på sin 245 -90.

Det gick inte att överklaga osv utan han fick snällt betala ca 1000kr (han slapp vägning) och montera originaldämparen igen...

Men de kollade bara avgaset då. Inget annat så det kan ju va lika för dig att de räcker med att fixa de sakerna som du fick bes på.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Jag tycker det låter som om du fick "2:or" på dom sakerna som skrevs upp.
Jag har fått det med på tex min gamla V40, rutor, däck osv...fick bara åka in och visa att dom sakerna var fixade.
Dom kollade inte på något annat.

Kollar man på pappret så står det bedöming (2) på rutorna o parkeringsbromsen och ett (-)sträck på öppna dumpen

Det var bara det han kollade vad jag såg men är lite osäker men det står bara det med dumpen med det motormassiga

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Boostrider skrev:
Kompisen åkte ju på regbesiktning pga att han plockat sista dämparen på sin 245 -90.

Det gick inte att överklaga osv utan han fick snällt betala ca 1000kr (han slapp vägning) och montera originaldämparen igen...

Men de kollade bara avgaset då. Inget annat så det kan ju va lika för dig att de räcker med att fixa de sakerna som du fick bes på.

okej säger bara det suck suck
Får byta det som är knas så får vi se vad besiktingen säger

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 maj 2011
Om bilen är helbilsgodkänd så står det i regpapperna. Det är en kod som finns om den är det, kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det står. Men det borde gå att googla om du är intresserad.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Om bilen är helbilsgodkänd så står det i regpapperna. Det är en kod som finns om den är det, kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det står. Men det borde gå att googla om du är intresserad.

Okej får kolla på det tack för svaret

261 Inlägg
29 maj 2011
Vad exakt står det på ditt FLE-papper i resultatrutan?
Står det att den ska genomgå en registreringsbesiktning eller står det att den ska gemongå en registreringsbesiktning alt. återställande.
Det är en enorm skillnad på vad Polisen skrivit för resultat.
Kan du skriva exakt vad Polisen skrivit?

Ang. parkeringsbromsens rörelsereserv ska du ha ca 1/3 kvar av hela slaget när du uppnår full bromskraft.Detta är reserven som avses.

Ska den genomgå en registreringsbesiktning är det mycket mer krångligt!

Tycker det låter konstigt att Polisen bara underkänt på ventilen.Jag tror dom såg att bilen var ändrad på fler sätt än så.Och det är av mindre betydelse om bilen är helfordonsgodkänd eller inte i detta fall.
Senast redigerat av Peppes Bodega (29 maj 2011)

595 Inlägg
29 maj 2011
Usch, sånt är såå tråkigt! Hoppas det går bra smile

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Peppes Bodega skrev:
Vad exakt står det på ditt FLE-papper i resultatrutan?
Står det att den ska genomgå en registreringsbesiktning eller står det att den ska gemongå en registreringsbesiktning alt. återställande.
Det är en enorm skillnad på vad Polisen skrivit för resultat.
Kan du skriva exakt vad Polisen skrivit?

Ang. parkeringsbromsens rörelsereserv ska du ha ca 1/3 kvar av hela slaget när du uppnår full bromskraft.Detta är reserven som avses.

Ska den genomgå en registreringsbesiktning är det mycket mer krångligt!

Tycker det låter konstigt att Polisen bara underkänt på ventilen.Jag tror dom såg att bilen var ändrad på fler sätt än så.Och det är av mindre betydelse om bilen är helfordonsgodkänd eller inte i detta fall.

Det dom har fyllt i på pappret är som följande:
Registreringsbesiktning senast den* 20110628
Kontrollbesikning (2009/40/EG) senast den* 20110628

sidoruta fram båda sidor försed med färgat skikt/film
Parkeringsbroms rörelsereserv kort
Motor, föreskriven utrustning ändrad (öppen dumpventil)
Det är vad dom har skrivit på lappen jag fick

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
eacan skrev:
Usch, sånt är såå tråkigt! Hoppas det går bra smile

Det kan man säga
Får hoppas på det

261 Inlägg
29 maj 2011
Ok,då är det nog så illa att du måste registrera bilen alltså.Och ev.skaffa intyg från tillverkaren ,i detta fall Volvo.

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Peppes Bodega skrev:
Ok,då är det nog så illa att du måste registrera bilen alltså.Och ev.skaffa intyg från tillverkaren ,i detta fall Volvo.

Okej då får vi se hur det går i veckan

Saabmuppen
29 maj 2011
Får man fråga hur märkte han att du hade dump? Varva han bilen eller kika han under huven? Jag menar kika han under huven borde han sett tryckrören mm. Hoppas det går bra för dig i alla fall

153 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Biffen79 skrev:
Får man fråga hur märkte han att du hade dump? Varva han bilen eller kika han under huven? Jag menar kika han under huven borde han sett tryckrören mm. Hoppas det går bra för dig i alla fall

Vet inte om jag skall vara ärlig???
Nä det gjorde han inte men han fläckte upp huven jäkligt fort när han hade dragit i handtaget te huvlåsen
Såg att han tittade på allt men skrev bara öppen dumpventil på rapporten
Får hoppas på det

KHRacing
29 maj 2011
Haniball_s skrev:
vad är det för årsmodell på den ? från 97 är bilarna helbilsgodkända pratade med en besiktnings gubbe om det på Fredagen! finns säkert undan tag men det verkar gälla för volvo åtminstone
jävligt tråkigt men får hoppas det löser sig så smidigt som möjligt!

Dumt att kommentera när man EJ vet fakta.

Helfordonsgodkännandet kom 1994, Audi var först ut.
Sedan finns den fordon som är tillverkade efter år 2002 som INTE är Helfordonsgodkända.

Allt detta är vad tillverkaren/importören själv väljer att ta med vid typandet utav den specefika
modellen i Sverige, inget annat,

KHRacing
29 maj 2011
var det verkligen en flygande besiktning ?

Enligt gällande regler i Trafikförordningen så måste det finnas SKÄLIG ANLEDNING till att en
Flygande besiktning skall få utföras.

Det fungerar alltså INTE så att du kommer körande emot poliserna på plats & de säger : han tar vi.

Been there done that : Att ha koll på gällande regler gör att man väldigt sällan får böter.

455 Inlägg
29 maj 2011
KHRacing skrev:
Haniball_s skrev:
vad är det för årsmodell på den ? från 97 är bilarna helbilsgodkända pratade med en besiktnings gubbe om det på Fredagen! finns säkert undan tag men det verkar gälla för volvo åtminstone
jävligt tråkigt men får hoppas det löser sig så smidigt som möjligt!

Dumt att kommentera när man EJ vet fakta.

Helfordonsgodkännandet kom 1994, Audi var först ut.
Sedan finns den fordon som är tillverkade efter år 2002 som INTE är Helfordonsgodkända.

Allt detta är vad tillverkaren/importören själv väljer att ta med vid typandet utav den specefika
modellen i Sverige, inget annat,

faktan kommer från bilprovningen! pratade personligen med dom om detta! vi diskuterad en av mina bilar! ! så dom på bilprovning  vet inte fakta då eller vad menar du?
Senast redigerat av Haniball_s (29 maj 2011)

>syns man inte finns man inte<

Sök