3584
Sök

Bilverkstad tabbade sig vid turbobyte, behöver hjälp

88 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#1
För att fatta en lång historia lite kort.
Köpte en Passat TDI -04 på firma i vintras. Märkte att det droppade olja under bilen, bad verkstaden kolla upp det och de sa att turbon läckte. De bytte den, och först efteråt fick jag höra att det var en begagnad turbo. Jaja, inget att hänga upp sig på.
Nu 1000mil senare var det dax för 16000mila service. Den gjorde jag hos "min" verkstad där jag alltid gör service. Han ser då att det är väldigt oljigt runt turbon och märker att det är olja i rören till intercolern.
Han säger att när man byter turbo måste man alltid rengöra slangar, byta luftfilter och byta olja i motorn, gärna två ggr.
Jag som är helt grön på bilar lyssnar och blir upprörd på den stora VW återförsäljaren som fixat bytet.
Han på min verkstad tkr absolut jag ska ta kontakt med dem jag köpte bilen av och fråga hur bytet gick till. Det är ca 3 månader sen köpet och jag tkr de ska göra rent slangarna mm.
Vad ska jag säga till dem, och hur ska jag lägga fram det?
Har de gjort fel?
SNÄLLA HJÄLP!!!

1 854 Inlägg
30 maj 2011
#2
Vad står det på kvittot? Garanti? Vad byttes?

35 Inlägg
18 juli 2011
#3
Med all respekt för ditt problem som jag inte har nåt bra svar på, hur mkt betalade du för turbobytet?

SAAB 9-3 2,0T -00
I bra skick med vissa småsaker som måste fixas. Så därför är jag här!

Supraman
2 300 Inlägg
19 juli 2011
#4
Det är garanti på verkstadsjobb och beg delar.
Åk till verkstaden och säg att det fortfarande droppar olja och att du inte är nöjd med resultatet och att du förväntar dig att dom ska åtgärda det utan kostnad.
Trilskas dom så e de bara att säga att du redan fått resultatet bedömt av en annan verkstad som dömde ut arbetet.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök