3460
Sök

Bmw 525i e34 - Går ej rent

1 534 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har precis fått ihop min 525i från motorrenoveringen

setup:
m20b25 motor

strokad till 2,8liter
284schrick kam + fjädrar
535lmm  med 525kretskort
535spridare
Racing dynamics extraktor grenrör
matchportat insug

Först startade bilen inte ens, vi kollade stiften och dem var plaskvåta så vi rengjorde dem och vi satte dit 525lmm och då efter ett bra tag gick bilen igång men gick skit, den rök svart och avgassmällde hela tiden, tomgången var väl runt 1300-1400rpm. Bilen var svårstartad med.
Vi stängde av och kollade stiften igen, de var kolsvarta, så jag åkte in och köpte ny v-power + spridarrengöring och hällde i + monterade 535lmm igen + skuvade ut co skruven.
Då gick bilen igång aslätt och gick betydligt renare, men imellan 1500rpm till runt 3500rpm så avgassmäller den och bluddrar, tändstiften är fortfarande svarta. Tomgången är runt 1500rpm.

Drar man ur kontakten till luftmassemätaren går bilen fortfarande, tomgången är 1000rpm den går betydligt jämnare, men när man gasar så reagerar den väldigt dåligt.

Vi har även mätt lambda sonden och den verkar fungera som den ska.
Vad kan det vara för fel? någon som har några värden man kan utgå efter för haynes boken suger ju.

Blir trött på det här jag vill ju att bilen ska fungera.


46 Inlägg
31 maj 2011
#2
kan kanske kolla upp värdena i skolan imörra smile

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
31 maj 2011
#3
Låter som tändning fel inställd...


1 482 Inlägg
1 juni 2011
#4
Att den fortfarande går när du rycker LMM är ju jävla konstigt. Min tvärdör m20 dör direkt.

Jag antar att du har ett anpassat chip för din setup? Om du inte har det så kan problemet ligga där med stor sannolikhet.

Kolla annars tempgivaren för insprutningen. Kan orsaka skumma problem.
Kolla slangen under throttlebodyn till kolkanistern om du har kvar den med backventilen. Strular den kan man få skitkonstiga sympton.

BLT Service
Theracords Music Label

1 534 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#5
Grabber skrev:
Låter som tändning fel inställd...

Tändningen går väl inte ställa på den motorn jag har?



Noxxer skrev:
Att den fortfarande går när du rycker LMM är ju jävla konstigt. Min tvärdör m20 dör direkt.

Jag antar att du har ett anpassat chip för din setup? Om du inte har det så kan problemet ligga där med stor sannolikhet.

Kolla annars tempgivaren för insprutningen. Kan orsaka skumma problem.
Kolla slangen under throttlebodyn till kolkanistern om du har kvar den med backventilen. Strular den kan man få skitkonstiga sympton.

Nej jag har inget anpassat chip för min setup.
Slangen till kolkanistern är pluggad, men backventilen och kontakten sitter kvar.

Idag köpte jag en 525i lmm på skroten och mätte och kopplade in, den har ungefär samma värden som 535lmm och bytte fram och tillbaka imellan dem mätte och testade lite.
Nu vill den knappt gå alls igen, svårstartad och tjurig gång, och den har ingen tomgång.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 juni 2011
#6
Är det M20 eller M50?


1 534 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#7
Grabber skrev:
Är det M20 eller M50?

m20b25


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 juni 2011
#8
Iam2fast4U skrev:
Grabber skrev:
Låter som tändning fel inställd...

Tändningen går väl inte ställa på den motorn jag har?

Det bör gå att ställa in tändningen! Kolla över alla kablar o slangar.

Jag gjorde ett liknande ingrep men lite enklare en gång i tiden o vet att mjukvaran o tändningen var det lite bestyr med.
Senast redigerat av Grabber (2 juni 2011)


1 534 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#9
Så har mätt lite nu, luftmängsmätaren, tps givaren verkar fungera som det ska
men lambda sonden visar konstant 4volt och det låter enligt mej väldigt konstigt.
Någon som vet vad värdena ska vara på lambdan?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 juni 2011
#10
0,1 till 1 volt beroende på varvtal men den "funkar inte" förrann det värmts upp till 320 grader.


1 534 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#11
Grabber skrev:
0,1 till 1 volt beroende på varvtal men den "funkar inte" förrann det värmts upp till 320 grader.

om den visar 4volt hela tiden oavsett varvtal eller temperatur vad kan vara fel då?
lambdasonden urkass eller?
Senast redigerat av Iam2fast4U (2 juni 2011)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 juni 2011
#12
Det ska tydligen finnas ett relä också men vilken av dom vet jag inte...


1 534 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#13
Grabber skrev:
Det ska tydligen finnas ett relä också men vilken av dom vet jag inte...

Jag har kollat relät till lambdan och det fungerar som det ska, det är väl till uppvärmningen av lambdasonden?
Men att det visar konstant 4volt måste ju betyda att den är trasig, och på så sätt säger till motorn att det är för mycke syre i avgasröret som då tror att motorn går för snålt och fettar på med bränsle.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 juni 2011
#14
Men den bör inte påverka så mycket så att bilen går knapp köra...


1 534 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#15
Så har kört bilen nu, den har ingen tomgång alls om man inte "hänger" gasvajern då ligger tomgången runt 1200rpm.
Bilen fungerar och köra men avgassmäller från 1500rpm-3000rpm och småhugger och rycker lite.
Efter 3000rpm då kommer bilen, men den känns lite slö iallafall, kan kanske bero på att jag inte har något chipp till min setup.
Vi kopplade upp bilen mot en dator och vi fick fram en felkod och det är avbrott i lambdasonden.
Så jag har beställt nya tändstift och en ny lambdasond på bmw som kommer på tisdag, så då får vi se vad som är fel.


1 534 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#16
Så nu har jag bytt lambdasond och tändstift, bilen går precis likadant som innan.
Avgassmäller och rycker från 1500-3000/3500rpm.
Hur beter sig en bil med felinställd kamaxel? någon som vet hur man ska ställa kamen till en 284graders shrick?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 juni 2011
#17
Är alla markeringar på rätt plats så borde det inte vara några problem med en annan axel.


1 534 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#18
Grabber skrev:
Är alla markeringar på rätt plats så borde det inte vara några problem med en annan axel.

Allt är precis som det var innan, men jag tänkte om kamen är försent ställd/för tidigt ställd blir inte tändingen automatiskt för sent/för tidigt den med?
Och isåfall borde det inte påverka hur den går isåfall?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 juni 2011
#19
På den jag gjorde liknade "trimning" var det bara lite problem med tändningen o chipen.
Tändningen behövdes ställa om 5 grader (åt nåt håll - kommer inte ihåg) o programmera mjukvaran därefter.
Det var ännu vassare kam på denna bil - 300 nåt... o motor var också m20B25.


1 534 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#20
Så det löste sig, det var kamaxeln som stod fel tack vare graderingen på indikator klockan, vi hade ställt in kamaxeln till 1,9mm på 6:ans insugs ventil i ÖD, trodde vi.
Det var 0,19mm vi hade ställt den, nu står den på 1,9mm och bilfan fungerar klockrent, dock ingen tomgång, läste lite om kamen och den ska stå på 2,2mm så vi försökte justera det men remmen står 1kugg fel så det blir och fixa det i veckan eller till helgen.
Sen ett/en chip/mapp på det så lär allt lira perfekt;D



Sök