3637
Sök

Volvo 740 1988 Bensinmätare/varvräknare

48 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Hejsan jag har en Volvo 740 som jag nyss blivit ägare till.
Har hört att 740s bensinmätare kan leva sitt egna liv och det gör min

Någon som vet hur man skall ta sig till att fixa den ?
Fick en annan panel som jag skulle testa men den var till en -83a
så kontaktstyckerna passade inte fanns 2 kablar över som inte gick att använda någonstans?

Ink varvräknaren har lagt av den går inte över 1000Rpm och åker ner på noll när bilen är avstängd

Första gången jag äger en volvo 740 så tips och tricks uppskattas

Mvh F.R

Volvo 740 Blackline b23f:cool:

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
1 juni 2011
Inte "mätaren" som är kass, det är givaren i tanken som är dålig.

Men att hitta en begagnad sådan som fungerar är svårt, lättaste är att köpa en ny om det ens går? :S tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
1 juni 2011
LINGSTROM skrev:
Inte "mätaren" som är kass, det är givaren i tanken som är dålig.

Men att hitta en begagnad sådan som fungerar är svårt, lättaste är att köpa en ny om det ens går? :S tongue

Det kan man inte säga bara så.
Jag tror på instrumentet.

trasiga instrumenthus är en 740-sjuka. Tankmätaren pajar av gubbtankning (lite då och då istället för full-tom). Skulle kolla till om det är oxid bakpå instrumentet, och jorden.

Rör sig tankmätaren om du vrider snabbt fram och tillbaka på ljusvredet?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

48 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Tankmätaren rör sig om man vrider snabbt på ljusvredet.

Dolk
146 Inlägg
1 juni 2011
Skulle också kolla oxiden först o främst, ofta det som är felet, fixat det på 2/4 740s jag ägt än så länge smile

48 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Måste bara ställa en jävligt dum fråga då. Vad är oxiden då ? =S  Man lär sig något nytt varje dag men det ordet har jag inte lärt mej en. ^^

Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
2 juni 2011
Du får kolla om det inte har Oxiderat (rostat) på någon av kontakterna till instrumentet

Sök