Tack för era svar. Men jag har nog själv kommit på vad det säkert är. Jag har ju inte jordat stereon, jag har använta jorden (som hör till lågnivån) till remote, så jag har inte dragit någon egen jord.
Jag tittade bakom min stereo och det var ingen särskild jordingång i alla fall, vart ska man sätta den på lämpligaste ställe (bakom stereron pratar jag alltså om). Är det bara dra den från chassit på stereon och sedan jorda bak på hjulhuset någon stans där jag jordat stegen? Eller är det "inbyggd" jord i stereron?
Tror att många nybörjare gör det felet som jag har gjort, använder lågnivåns jord till remote (för det är väl jordkabel?)
"Dolkis" vad grundar ditt subtila påhopp på?
Monosteget jag använder är Kicker 1250.1 och det tvåkanaliga är Kicker 850.2 vad har du själv?
Ah juste, jag har två frågor till jag undrar över.
1: Jag fick med en liten dosa till mina slutsteg där jag kan ställa basen, men jag hittar fan ingen ingång som passar till den kabeln. Kabel ser ut som en "liten nätverkskabel" (ursäkta okunskapen) men ingångarna i stegen är i kalibern större, nämligen så stor som en nätverkskabelingång är. Baspotentiometerns ändar är alltså för små för hålet?
2: Ska jag ha remote till båda slutstegen eller räcker det med en remote till det steget som ligger först i serie efter stereon?
3: Remoteanslutningarna är alltså i kalibern "nätverkskabel" (Kat5 va?), går det dra en nätverkskabel helt enkelt?
Hehe, jag är ingen höjdare på detta, hoppas på bra svar!
Tackar ödmjukast på förhand
Edit: Har nog hittat svar på en fråga själv i alla fall. Verkar som att den smala kabeln som går med lågnivån skall användas som remote ändå? Man jordar alltså genom att t.ex sätta en högtalarkabel bakpå stereron (i dess chassi) sedan så sätter andra änden runt ytterhöljet på rca kontakten, alltså i det "rudna höljer som omfamnar pinnen" (som i sin tur går in i steroen). Spelar det ingen roll om man jordar på plus eller minus (på rcan?)
Frågan längst upp i mitt inlägg är alltså besvarat (bara någon kan intyga att det är rätt?)
Fråga 1,2,3 återstår dock
Edit2: Fan vad dålig man är på att söka på google, eller handlar det om girighet?
En remote från stereon till steg1, sedan är det bara att koppla vidare i serie till steg2. Är det rätt?
Finns det någon fördel att koppla remoten med kat5, eller spelar det ingen som helst roll?
Fråga 1 och 3 är fortfarande obesvarade, dessa hittar jag inget svar på.
Nu blev det rörigt, hoppas ni kan läsa!
Mvh