2813
Sök

Gemensam jordpunkt till slutstegen?

71 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Som topicen lyder.

Föredras det att ha samma jordpunkt till mina två steg som jag har i skuffen?
Jag upplever ett litet brus i mina diskanter, kan det bero på att jag inte har samma jordpunkt på båda stegen?

Har googlat en del, ganska tunnt med information angående det här, men generellt sett verkar det som att samma jordpunkt är att föredra, vad finns det för "risker" eller helt sonika, varför ska man använda samma jordpunkt? (om det nu är nödvändigt)

Annars så vet jag att man kan kolla remotekabeln (fast vad är det man ska kolla med den egentligen, är det så att den inte jordar på något ställe?), se till så att kablarna till stegen är skärmad och att de inte påverkas av något magnetfält (jag har strömkabeln på motsatt sida av bilen så det bör inte vara mitt bekymmer).

Vad finns det mer man kan kontrollera?

mvh

102 Inlägg
1 juni 2011
Generellt sätt så säger man väl att man ska använda sig utav en jordpunkt, varför låter jag någon mer kunnig svara på.

Har du olika jordpunkter och diskanterna sitter kopplade på ett utav stegen och det har en dålig jordpunkt så har du problemet där.
Annars kan det vara så att du har din gain onödigt högt ställd, testa att ställa ner den som se om det försvinner.

Men först och främst tycker jag att du bör se över dina jordpunkter och enbart använda dig utav en, ett porwerblock underlättar en hel del om man vill jorda flera saker på en och samma punkt.

Dolk
146 Inlägg
1 juni 2011
Samma jordpunkt what? Man kan aldrig jorda för mycket smile

Bättre att överdimensionera jorden, för lite jord är farligt för grejerna man har.

102 Inlägg
1 juni 2011
Dolkis skrev:
Samma jordpunkt what? Man kan aldrig jorda för mycket smile

Bättre att överdimensionera jorden, för lite jord är farligt för grejerna man har.

Sant att man aldrig kan jorda för mkt, men vad jag har förstått så är det bättre att ha en riktigt rejäl jordpunkt jämfört med flera "mindre".

Dolk
146 Inlägg
1 juni 2011
Självklart, bättre men en rejäl än 3 små dåliga. Själv kör jag i bagage utrymmet på min V70, har slipat bort lite färg så dom ska jorda ännu bättre. (som man alltid bör göra)

71 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Dolkis skrev:
Självklart, bättre men en rejäl än 3 små dåliga. Själv kör jag i bagage utrymmet på min V70, har slipat bort lite färg så dom ska jorda ännu bättre. (som man alltid bör göra)

Det är precis det jag har gjort. Jag har slipat bort färg och gjordat i hjulhuset? Tror det är hjulhuset i alla fall, he he.

Vad förstod du inte? JAg har två slutsteg och jag frågade om man skulle jorda i samma punkt eller om jag skulle jorda dem var för sig.

Dolk
146 Inlägg
1 juni 2011
Du verkar inte köra med några bra grejer direkt så du kan nog köra med samma jordpunkt. Bruset är sällan pga. jordpunkten, generator vin kan det däremot vara.

6 851 Inlägg
1 juni 2011
Dolkis skrev:
Du verkar inte köra med några bra grejer direkt så du kan nog köra med samma jordpunkt. Bruset är sällan pga. jordpunkten, generator vin kan det däremot vara.

öhh..gör du det då? Är det inte upp till var och en att bestämma själv vad han/hon tycker är bra grejer?

148 Inlägg
1 juni 2011
Dolkis skrev:

Forumet  är till för att hjälpa folk inte försöka skryta om sina sina saker och hacka på andras. Läs inlägget du skrev och tänk att nån skrev det till dig hur skulle du reagera. :S tillbaks till TOPIC angående en lr flera jorpunkter så tror jag inte det spelar någon större roll så länge du jordat på lämpligt ställe. Jag kör flera punkter pga att det blir för många kabelskor för en punkt, men det borde inte skapa missljud i diskanten om du kör dom på samma.

Dolk
146 Inlägg
1 juni 2011
Hackar inte eller skryter inte om mina grejer, har själv ett slutsteg som jag gärna byter ut...

Antar att han inte har några super grejer, jorden är ändå viktig...

Det viktiga som många nybörjare gör (många av mina polare har gjort så) är och koppla samma storlek på minus kabel från steg 1, till steg 2, för att brygga det därifrån till jorden.

21 761 Inlägg
1 juni 2011
Det där med en eller flera jordpunkter kan behöva förklaras lite noggrannare för att minska eventuella missförstånd.

Man rekommenderar ofta att endast använda en jordpunkt, bla för att minska risken att de olika komponenterna i systemet ska "känna av" olika minuspotential och ge upphov till störningar. Grejen är att man inte bör ansluta samtliga kabelskor på samma anslutningspunkt (dvs "stapla på varandra i samma bult") eftersom risken för glappkontakt ökar.

Därför kan man tex använda "en gemensam kraftig plåtyta" i karossen (typ en yta på 5x5 cm eller så) och sätta kabelskorna hyfsat tätt bredvid varandra, alternativt dra en grov kabel från en bältesbult till ett kopplingsblock och sedan ansluta alla jordkablar i varsitt uttag. smile

71 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Tack för era svar. Men jag har nog själv kommit på vad det säkert är. Jag har ju inte jordat stereon, jag har använta jorden (som hör till lågnivån) till remote, så jag har inte dragit någon egen jord.

Jag tittade bakom min stereo och det var ingen särskild jordingång i alla fall, vart ska man sätta den på lämpligaste ställe (bakom stereron pratar jag alltså om). Är det bara dra den från chassit på stereon och sedan jorda bak på hjulhuset någon stans där jag jordat stegen? Eller är det "inbyggd" jord i stereron?

Tror att många nybörjare gör det felet som jag har gjort, använder lågnivåns jord till remote (för det är väl jordkabel?)

"Dolkis" vad grundar ditt subtila påhopp på?

Monosteget jag använder är Kicker 1250.1 och det tvåkanaliga är Kicker 850.2 vad har du själv?

Ah juste, jag har två frågor till jag undrar över.

1: Jag fick med en liten dosa till mina slutsteg där jag kan ställa basen, men jag hittar fan ingen ingång som passar till den kabeln. Kabel ser ut som en "liten nätverkskabel" (ursäkta okunskapen) men ingångarna i stegen är i kalibern större, nämligen så stor som en nätverkskabelingång är. Baspotentiometerns ändar är alltså för små för hålet?

2: Ska jag ha remote till båda slutstegen eller räcker det med en remote till det steget som ligger först i serie efter stereon?

3: Remoteanslutningarna är alltså i kalibern "nätverkskabel" (Kat5 va?), går det dra en nätverkskabel helt enkelt?

Hehe, jag är ingen höjdare på detta, hoppas på bra svar! smile

Tackar ödmjukast på förhand

Edit: Har nog hittat svar på en fråga själv i alla fall. Verkar som att den smala kabeln som går med lågnivån skall användas som remote ändå? Man jordar alltså genom att t.ex sätta en högtalarkabel bakpå stereron (i dess chassi) sedan så sätter andra änden runt ytterhöljet på rca kontakten, alltså i det "rudna höljer som omfamnar pinnen" (som i sin tur går in i steroen). Spelar det ingen roll om man jordar på plus eller minus (på rcan?)

Frågan längst upp i mitt inlägg är alltså besvarat (bara någon kan intyga att det är rätt?)

Fråga 1,2,3 återstår dock smile

Edit2: Fan vad dålig man är på att söka på google, eller handlar det om girighet? smile
En remote från stereon till steg1, sedan är det bara att koppla vidare i serie till steg2. Är det rätt?
Finns det någon fördel att koppla remoten med kat5, eller spelar det ingen som helst roll?

Fråga 1 och 3 är fortfarande obesvarade, dessa hittar jag inget svar på.

Nu blev det rörigt, hoppas ni kan läsa!

Mvh
Senast redigerat av Jimpaa (1 juni 2011)

Dolk
146 Inlägg
1 juni 2011
1, mina 2 monosteg jag haft har det vart Telefon kontakter på båda ändar, om det går och använda detta kan jag inte svara på men fick du inte med kabel till detta?

Remoten är bara en signal kabel, du kan seriekoppla den från steg 1 till steg 2 om du vill det.

Anledningen till att jag skrev så var att folk som inte byggt ljud förr inte brukar ha så saftiga grejer. Har själv SPL grejer som dunkar på tillräckligt bra.

6 851 Inlägg
1 juni 2011
Jimpaa skrev:
Tack för era svar. Men jag har nog själv kommit på vad det säkert är. Jag har ju inte jordat stereon, jag har använta jorden (som hör till lågnivån) till remote, så jag har inte dragit någon egen jord.

Jag tittade bakom min stereo och det var ingen särskild jordingång i alla fall, vart ska man sätta den på lämpligaste ställe (bakom stereron pratar jag alltså om). Är det bara dra den från chassit på stereon och sedan jorda bak på hjulhuset någon stans där jag jordat stegen? Eller är det "inbyggd" jord i stereron?

Tror att många nybörjare gör det felet som jag har gjort, använder lågnivåns jord till remote (för det är väl jordkabel?)

"Dolkis" vad grundar ditt subtila påhopp på?

Monosteget jag använder är Kicker 1250.1 och det tvåkanaliga är Kicker 850.2 vad har du själv?

Ah juste, jag har två frågor till jag undrar över.

1: Jag fick med en liten dosa till mina slutsteg där jag kan ställa basen, men jag hittar fan ingen ingång som passar till den kabeln. Kabel ser ut som en "liten nätverkskabel" (ursäkta okunskapen) men ingångarna i stegen är i kalibern större, nämligen så stor som en nätverkskabelingång är. Baspotentiometerns ändar är alltså för små för hålet?

2: Ska jag ha remote till båda slutstegen eller räcker det med en remote till det steget som ligger först i serie efter stereon?

3: Remoteanslutningarna är alltså i kalibern "nätverkskabel" (Kat5 va?), går det dra en nätverkskabel helt enkelt?

Hehe, jag är ingen höjdare på detta, hoppas på bra svar! smile

Tackar ödmjukast på förhand

Edit: Har nog hittat svar på en fråga själv i alla fall. Verkar som att den smala kabeln som går med lågnivån skall användas som remote ändå? Man jordar alltså genom att t.ex sätta en högtalarkabel bakpå stereron (i dess chassi) sedan så sätter andra änden runt ytterhöljet på rca kontakten, alltså i det "rudna höljer som omfamnar pinnen" (som i sin tur går in i steroen). Spelar det ingen roll om man jordar på plus eller minus (på rcan?)

Frågan längst upp i mitt inlägg är alltså besvarat (bara någon kan intyga att det är rätt?)

Fråga 1,2,3 återstår dock smile

Edit2: Fan vad dålig man är på att söka på google, eller handlar det om girighet? smile
En remote från stereon till steg1, sedan är det bara att koppla vidare i serie till steg2. Är det rätt?
Finns det någon fördel att koppla remoten med kat5, eller spelar det ingen som helst roll?

Fråga 1 och 3 är fortfarande obesvarade, dessa hittar jag inget svar på.

Nu blev det rörigt, hoppas ni kan läsa!

Mvh

Dina saker är ju av ganska bra kaliber och förstår inte dolkis påhopp..? Du verka ha "bättre" saker en talaren själv wink

Någon extra jord? Har du inte jord i org. kablaget till din CD spelare, den bör funka till det du ska ha det till.
Vad har du för CD spelare? Den extra remoten till substyrningen brukar man ej behöva om man har eftermarknads CD med en sub utgång.Då kan man sköta sub nivån på den (oftast iaf.)

71 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Mvh
Dina saker är ju av ganska bra kaliber och förstår inte dolkis påhopp..? Du verka ha "bättre" saker en talaren själv wink

Någon extra jord? Har du inte jord i org. kablaget till din CD spelare, den bör funka till det du ska ha det till.
Vad har du för CD spelare? Den extra remoten till substyrningen brukar man ej behöva om man har eftermarknads CD med en sub utgång.Då kan man sköta sub nivån på den (oftast iaf.)

Tack för svaret.

http://www.jvc.se/product.php?id=KW-XG7 … tid=100055

Jag vet faktist inte om jag har jord, det sitter ju en stor stiftkontakt som går in i stereon, med 15 kablar eller liknande, ingen grön-gul sladd i alla fall. Men som du säger, det sitter säkert någon jord där bland alla kablar.
Jag tänkte i alla fall prova att jorda RCA-kabeln med den metod jag nämnde i föregående post, det kan ju inte bli sämre, slipper ju oroa sig om man har jord eller inte också.

Det brusar ju som sagt i diskanten när jag ställt volymkontrollen på >0. På volym 0 låter det inget, på ett och uppåt låter det alltså och det ökar i takt med att jag varvar, så det är säkert någon "potentialskillnad" (heter det så?) således ska jag först och främst dra åt alla skruvar en extra gång, sedan ska jag jorda rca kontakten samt sätta stegs två jord närmare jordpunkten där jag satt stegs ett jord, just nu sitter de en halvmeter ifrån varandra.

Då är ju slutstegens jord klar, stereons jord, jordad (möjligtvis dubbeljordad). Strömkabeln ligger på motsatt sida av alla andra kablar, fick inte plats med något mer på "strömkabelsidan" har en 50^2 hehe.

Inte så mycket mer jag kan göra sen vad jag kan komma på, brusljudet bör ju vara åtgärdat om jag gör så här.

Du pratar om "subutgång" på stereon, jag har bara 1 lågnivå sedan en "y-koppling", så jag kommer inte kunna styra basen från stereon såvida jag inte drar en till rca-kabel va? Det blir ju lite extrajobb, samma jobb som att dra en sladd för "subpotentiometern" men jag har ju ingen ingång till den på monosteget, går det bra att dra en nätverkskabel om man vill?

Mycket text, hoppas det inte blöder i dina ögon smile

mvh

21 761 Inlägg
1 juni 2011
Jimpaa skrev:
Jag har ju inte jordat stereon, jag har använta jorden (som hör till lågnivån) till remote, så jag har inte dragit någon egen jord.

Den tunna kabeln som brukar sitta i mitten på lågnivåkabeln används numera ofta till remotekabel. Det fungerar, men en separat kabel är att föredra.

Gammalt tillbaka, på "gramofontiden", så användes den tunna kabeln som jordpotential mellan gramofonen och förstärkare men då gällde det hemmastereo. Till bilstereo ska den inte användas som jordkabel, den är på tok för klen till detta. smile

Din bilstereo borde ha en jordkabel i kabelstammen ut från stereon, är det ingen sån så brukar det dock finnas något gängat hål i stereons chassi (ofta i mitten på bakstycket/kylflänsen) som kan utnyttjas till jordkabelfäste.

Jimpaa skrev:

Om det följde med en kontrolldosa så ska den ju rimligtvis passa till något av stegen, kolla om den verkligen hör till Kickers steg. Jag vet inte om kontakten är en vanlig nätverkskontakt.

Jimpaa skrev:

Nja, det där är en annan sak och har inte med stereons jordning att göra. Det du beskriver är en "tillfälig lösning" när man har bränd signaljord inuti stereon och att det är en massa störningar i systemet, orsaken till den brända signaljorden är ofta dålig jordkontakt till slutsteget. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 juni 2011)

6 851 Inlägg
1 juni 2011
kan vara så att det är just din CD spelare som skickar bruset svagt i signalkabeln, sedan förstärks detta av steget. Då kan man inte göra så mycke mer en att testa en annan CD. Sedan har du även splittat den, vilket gör att den signalen blir svagare in i steget, som till följd gör att du måste gaina mera och då blir det mera brus..du hängde med va?

PS: Den CDn du länka tilll hade iaf. två lågnivåutgångar. Den har även styrning för sub. så dra en till lågnivå och koppla in en till var steg. Detta KANSKE kan hjälpa då du troligen kan minska gain?!
Senast redigerat av TT-Avant (1 juni 2011)

71 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jimpaa skrev:
Jag har ju inte jordat stereon, jag har använta jorden (som hör till lågnivån) till remote, så jag har inte dragit någon egen jord.

Den tunna kabeln som brukar sitta i mitten på lågnivåkabeln används numera ofta till remotekabel. Det fungerar, men en separat kabel är att föredra.

Gammalt tillbaka, på "gramofontiden", så användes den tunna kabeln som jordpotential mellan gramofonen och förstärkare men då gällde det hemmastereo. Till bilstereo ska den inte användas som jordkabel, den är på tok för klen till detta. smile

Din bilstereo borde ha en jordkabel i kabelstammen ut från stereon, är det ingen sån så brukar det dock finnas något gängat hål i stereons chassi (ofta i mitten på bakstycket/kylflänsen) som kan utnyttjas till jordkabelfäste.

Jimpaa skrev:

Om det följde med en kontrolldosa så ska den ju rimligtvis passa till något av stegen, kolla om den verkligen hör till Kickers steg. Jag vet inte om kontakten är en vanlig nätverkskontakt.

Jimpaa skrev:

Nja, det där är en annan sak och har inte med stereons jordning att göra. Det du beskriver är en "tillfälig lösning" när man har bräns signaljord inuti stereon och att det är en massa störningar i systemet, orsaken till den brända signaljorden är ofta dplig jordkontakt till slutsteget. smile

Stort tack att du tar dig tid.

Ah men jag har ju problem med det. Jag har ett brus i diskanterna som ökar i takt med att jag varvar, brusar dock inte på volym 0. Ska försöka få bukt på det genom att jorda som som jag nyss beskrev, blir det bättre så är signaljorden bränd antar jag, då blire nog ett nytt köp av stereo.

Har du andra spontana tips på om ljuder i diskanterna beter sig som jag nyss beskrev?

Ska dra åt kablarna en extra gång, kolla jordningarna etc.

Jag har en svag aning om (har inte tillgång till bilen just nu) att jag har dragit en högtalarkabel bredvid min 50^2, då är det inte konstigt att det blir störningar va? De "vänstra högtalarnas" högtalarkabel vet jag är draget på motsatt sida, men om den "högra sidans" högtalarkablar ligger tillsammans med strömkabeln så ger det störning i hela systemet va? Jag menar, om höger högtalarkabel ligger tillsammans med 50^2 strömkabel så blir det inte enbart störningar i "högers sida" högtalare va?

Lågnivåkabeln vet jag ligger på motsatt sida relativt 50^2 i alla fall smile

mvh

21 761 Inlägg
1 juni 2011
Jimpaa skrev:
Ah men jag har ju problem med det. Jag har ett brus i diskanterna som ökar i takt med att jag varvar, brusar dock inte på volym 0. Ska försöka få bukt på det genom att jorda som som jag nyss beskrev, blir det bättre så är signaljorden bränd antar jag, då blire nog ett nytt köp av stereo.

Har du andra spontana tips på om ljuder i diskanterna beter sig som jag nyss beskrev?

När man gör den tillfälliga jordningen på RCA-kontakten så är det höljet man jordar i, eftersom den är signaljorden.

Annars har ju TT-avant skrivit ett förslag, dvs att stegets gainkontroll är "för mycket" uppvriden så att den även förstärker eventuella småstörningar som egentligen inte skulle ha varit speciellt märkbara.

Jimpaa skrev:
Jag har en svag aning om (har inte tillgång till bilen just nu) att jag har dragit en högtalarkabel bredvid min 50^2, då är det inte konstigt att det blir störningar va? De "vänstra högtalarnas" högtalarkabel vet jag är draget på motsatt sida, men om den "högra sidans" högtalarkablar ligger tillsammans med strömkabeln så ger det störning i hela systemet va? Jag menar, om höger högtalarkabel ligger tillsammans med 50^2 strömkabel så blir det inte enbart störningar i "högers sida" högtalare va?

I högtalarkablarna är det ju en ganska hög signalnivå och då borde inte störningarna bli märkbara där, dock brukar inte högtalarkablar vara skärmade och på så sätt finns ändå möjligheten att störningar kan leta sig in dit. smile

Jag har själv inte dragit högtalarkablar bredvid strömkablar så jag kan ju inte säga med 100% säkerhet om störningar kan uppstå i högtalarkablarna.

6 851 Inlägg
1 juni 2011
Drönirettab skrev:
[
Jag har själv inte dragit högtalarkablar bredvid strömkablar så jag kan ju inte säga med 100% säkerhet om störningar kan uppstå i högtalarkablarna.

Nej men det har jag *konstigt va wink * och jag har då inte märkt av att jag fått konstiga ljud pga. av detta i vanliga högtalarkablar. Har väldigt svårt att tro att det tar upp så mycke störningar via dem att det skulle påverka ljudet märkbart.
Om man kollar org. kablage i bilar, hur är de dragna? oavsett om man har org. steg eller ej så brukar man inte ha problem med störande ljud, även om ljudet i sig inte är helt jätte bra org. Men störningar är det sällan iaf big_smile

Sök