kan man ha vilken lampa som helst som varningslampa när generatorn inte laddar eller måste det va en viss watt??? går det att ha en 12v diod istället för en vanlig lampa
Grejen är ju att batterilampan både fungerar som "förmagnetiserare" till generatorn och som laddfelsvarnare, då går det inte att använda vilken resistans som helst enligt vad jag har förstått.
i en uträkning lite högre upp kom han fram till 72 Ohm?
fan så trött man är xD . nån som vet om det funkar att ha lite större motstånd? tänkte i så fall sätta en diod + ett motstånd, och eftersom det värkar va svårt att räkna ut ohmet på en diod så kan det ju bli lite större
Ett 5W motstånd på cirka 70-75ohm lägg sedan dioden parallellt. Testa genom att slå på tändningen, om den inte lyser så sitter den åt fel håll. Tommy P.S Har inte provat, men det bör fungera.
Fast det funkar inte att mäta resistansen hos lampan, när den är kall så kommer det bara att visa några Ohm.
Men förhoppningsvis hinner den väl knappt bli varm om motorn startar ordentligt och generatorn laddar.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Ett 5W motstånd på cirka 70-75ohm lägg sedan dioden parallellt. Testa genom att slå på tändningen, om den inte lyser så sitter den åt fel håll. Tommy P.S Har inte provat, men det bör fungera.