3804
Sök

Citroen picasso - bromsar tar inte efter att oken varit borttagna

killercow
1 juni 2011
Trådstartare
#1
Har tyvärr inte för mycket info om bilen i nuläget. Men handlar om en citroen picasso -05

Är min farbrors bil, å han bytte broms skivor bak på den. Efter bytet så tar inte bromsen på varken fram eller bak hjulen. Pedalen går ner i bott utan motstånd och tar noll.
Alla bromsar är luftade ordentligt och det kommer ingen luft längre utan enbart bromsvätska.

Mina funderingar går till huvud-cylindern men lite små skeptisk till detta då bilen dels bara är 5år och problemet fanns inte innan bytet.

Tacksam för mer tips på vad det kan bero på
Senast redigerat av killercow (5 juni 2011)

2 924 Inlägg
1 juni 2011
#2
Låter ju onekligen som huvudbromscylindern läcker eller så är det helt enkelt luft kvar systemet ändå.

Hur luftade ni bromsarna?
Varför byttes bromsoken?

~ Life is short, have FUN! ~

killercow
2 juni 2011
Trådstartare
#3
peegee skrev:
Låter ju onekligen som huvudbromscylindern läcker eller så är det helt enkelt luft kvar systemet ändå.

Hur luftade ni bromsarna?
Varför byttes bromsoken?

Vart lite fel informerad oken är inte bytta utan skivorna. blockade bort oken helt för att göra bytet lättare utan att oken skulle vara ivägen. systemet är luftat först med hjälp av sån där flaska å sen på tradiotinellt sätt med en som pumpar å en stänger.

Jag är oxå tyvärr väldigt inne på det med cylindern, men ändå lite tveksam till detta då man borde fått en viss indikation innan på att den började ge sig. å inte gå från att ta bra till inget. Skivorna byttes pga att dom var lite rostiga å min farbror är på gränsen till pedant smile

Obs inget läcker någonstans

killercow
5 juni 2011
Trådstartare
#4
huvudbromscylindern är nu bytt och systemet är noggrant luftat igen efter alla konstens regler.

Behöver mer tips på vad problemet kan vara då detta är min fasters brukis å hon inte gärna vill köra runt i min farbrors veteranare smile

2 924 Inlägg
5 juni 2011
#5
Jag vet inte hur relevant det är på denna bilen men en del bilar så kan luftfickor bilas i ABS-enheten och att man måste lufta den på något vis.
Motorn ska även vara igång under luftning.

~ Life is short, have FUN! ~

* Voff voff *
10 702 Inlägg
5 juni 2011
#6
Och ni har trampat ut kolvarna ordentligt efter bytet? Är ju annars en klassiker att glömma det och köra in i valfritt objekt när man backar av lyften efter bromsbyte...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 749 Inlägg
5 juni 2011
#7
Går det att sätta oken på fel sida på bilen? DVS höger ok på vänster och tvärtom?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 924 Inlägg
5 juni 2011
#8
patrikke skrev:
Går det att sätta oken på fel sida på bilen? DVS höger ok på vänster och tvärtom?

Bör inte gå då de brukar vara spegelvända men om det skulle gå, så skulle det ändå fungera att bromsa för bromsok fungerar bara på ett sätt, oavsett var de sitter smile

~ Life is short, have FUN! ~

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
5 juni 2011
#9
peegee skrev:
patrikke skrev:
Går det att sätta oken på fel sida på bilen? DVS höger ok på vänster och tvärtom?

Bör inte gå då de brukar vara spegelvända men om det skulle gå, så skulle det ändå fungera att bromsa för bromsok bara fungerar på ett sätt, oavsett var de sitter smile

det är faktist ett standard fel på 240 när pedalen går i botten efter ok byte smile
då hamnar luftnippeln i nederkanten och blir omöjliga istort sätt att lufta vet flera som gjort det felet så dom passar utmärkt på felsida iallfall på volvosar smile

Kör fort så hinner inget hända...

killercow
5 juni 2011
Trådstartare
#10
oken sitter på rätt sida.

min farbror har renoverat ett större antal äldre bilar från grunden genom åren. så alla nybörjar fel går att utesluta

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
5 juni 2011
#11
fast att demontera hela oken för att byta skivor låter som ett nybörjar misstag..men ett tips kolla att dom är rätt monterade min sambos morfar monterade nya belägg och fick monteringsatsen fel och han hade liknande problem dock hade han tryck efter 2pumpningar men så fort han släppte pedalen så gick kolven tillbaka

Kör fort så hinner inget hända...

killercow
5 juni 2011
Trådstartare
#12
vad jag vet så plockades oken bort för att komma åt bättre utan att ha dessa ivägen.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juni 2011
#13
Givetvis måste oken "bort" vid byte av skivor, men man brukar nöja sig med att skruva loss de utan att demontera bromsslangen, räcker gott att hänga upp de så de inte är i vägen. Min gissning är att det har begåtts något fel vid monteringen av de nya skivorna, eller att de nya skivorna är av fel typ (tex o-ventillerade istället för ventilerade)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

killercow
5 juni 2011
Trådstartare
#14
dawwe skrev:
Givetvis måste oken "bort" vid byte av skivor, men man brukar nöja sig med att skruva loss de utan att demontera bromsslangen, räcker gott att hänga upp de så de inte är i vägen. Min gissning är att det har begåtts något fel vid monteringen av de nya skivorna, eller att de nya skivorna är av fel typ (tex o-ventillerade istället för ventilerade)

Fel vid montering vågar jag inte svara på. dock är det rätt skivor.

Fick nyss veta den ska in på citroen verkstad. återkommer med lösningen då de borde kunna lösa problemet

2 924 Inlägg
6 juni 2011
#15
Jag var lite slarvig en gång å råkade få in en liten "smutsbit" i mellan bromsslang/rörnippeln och bromsokets anslutning och det täppte till såpass att det blev detta fenomen men lite väl otroligt om han råkat göra det på båda bromoken... roll

~ Life is short, have FUN! ~

killercow
6 juni 2011
Trådstartare
#16
peegee skrev:
Jag var lite slarvig en gång å råkade få in en liten "smutsbit" i mellan bromsslang/rörnippeln och bromsokets anslutning och det täppte till såpass att det blev detta fenomen men lite väl otroligt om han råkat göra det på båda bromoken... roll

Problemet är ju lite att det kommer ju ingen luft utan bara vätska vid luftning. cylindern är bytt. man ändå sjunker pedalen i bott sen. helt enkelt noll i broms. tycker det skulle finnas lite broms ändå.

Men får se om citroen löser detta nu smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2011
#17
Har ni avluftat bromsarna med tryck på bakaxeln eller var den upphissad? På min förra bil, en peugeot så var man tvungen att ha mkt tryck på bakaxeln för att kunna avlufta ordentligt då det sitter en lastavkännarventil som ställer till det.


killercow
6 juni 2011
Trådstartare
#18
Problemet löst utan citroen verkstad.

1 Vid luftningen första gången så hade cylindern gett sig. Där av att bromsen inte funkade.

2 Efter cylinder bytet så "missades" att bilen måste vara igång vid luftningen. Där av att bromsen inte funkade även efter cylinder bytet.

Nu efter luftningen med motorn igång så funkar bromsen.

Tack för alla snabba svar

2 924 Inlägg
6 juni 2011
#19
Härligt att det löste sig och med facit i hand, så innehöll denna tråd tips om just dessa saker smile

~ Life is short, have FUN! ~

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 juni 2011
#20
Jag måste bara fråga, testade ni att avlufta bromssystemet med endast tändningen igång innan ni avluftade med motorn igång?

Det finns många som säger att det räcker med att tändningen är på, medans vissa hävdar att även motorn måste vara igång.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök