3465
Sök

Bmw E34 Slammed Turbo!

463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#1
Tänkte lägga upp massa bilder om projektet på min bil och vad jag gjort osv. så bara fråga på ifall det är någon som undrar något! wink och det är en 520i m50b50(150hk) förövrigt big_smile detta är en "hur man konverterar en bmw e34 520i till turbo" tråd wink
Senast redigerat av Freddriiik (10 november 2011)


1 271 Inlägg
2 juni 2011
#2
kommer de bilder ska de följas

463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-a7b901fe66472dc142944675051f9f3e.jpg
börjar med att lägga upp en bild på turbon big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-883687f0f230e9e6fabd85582affa77c.jpg
2,5" in och T3 fläns

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-90f76dffe76daebf553bea6dafae3941.jpg
Storleks koll....Check!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-b79f6706e284f6c5d52ceb4552a43cc7.jpg
Wastegaten S2 Och dess fjädrar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-0eb034e5f29a529a6703c2f97a21a8b2.jpg
jag tänkte prova på den högra fjädern och se vart den leder mig big_smile


463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#4
-stoffe- skrev:
kommer de bilder ska de följas

tålamod wink


463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-e665d2515ec8284c5b008f46237d3d41.jpg
det självklara valet var ju då att köpa ett turbo grenrör och då blev det XS power från kl racing, ja va rädd att det skulle vara downmount när jag fick det och som jag trodde så var det så... och jag tänkte ha topmount för då blir det mycket mindre tryckrör som behövs sen så är det mkt snyggare! big_smile så bara sätta kapen i den efter som den var ungefär 1cm ifrån motorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-fe6bbfa840c6ad91fa7537e478912d2c.jpg
här syns det hur nära det var.. tänk det med fläns på..


463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-d65b67981e5cd1365de90118efb3ed1f.jpg
kapade flänsen rakt av! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-6f8afae74b9e1c5aa84c73f9ba50174b.jpg
kapade till ett 3" 90 graders böj sedan såg det ut såhär! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-6d64da82752a4b788e206ff9a17aedcb.jpg
inpassning

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-5f594f110ad3416e66923f2bb3fe7bcc.jpg
fick vinkla flänsen ännu mer så inte huven skulle ta i men efter flera timmars finjustering så perfekt! på bilden är det bara punktat. helsvets incomming! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-db4f78108de48c622f82a7da04886058.jpg
punktat bara men så ska det sitta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-6e159a95f73112df5973672ae38dea01.jpg
mmmh!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-60d101a711398a53ce260cb48e3066bb.jpg
mmm helsvets! inga fel smile så blev slut resultatet på flänsen iaf men sen ska wastegaten sitta på oxå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-d41e7b9ef2d1824abb6dc8497327dd51.jpg
en bild på intercooler monteringen! och det ända som felar nu är lite inpassning av silikon grejerna, oljeledningar och downpipefläns!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-333f2220055a85daa3e07c251fb1b945.jpg
man måste även fixa vakuum till tomgången så jag borrade ett hål och stoppa i en nippel, helsvets på G här med snart!


463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-b2a7bf4a3cc204ce00c95fa15a3eaad8.jpg
OCH som dom flesta undrar så tas oljetrycket här ifrån på min! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-9e6293151c4c098b6356bf099cc1f6bc.jpg
närbild så ni verkligen ska se! ska tillverka ett t-kors så jag kan ta olja ur oljetrycks kontakten smile


463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#8
kommentera gärna och kom med egna tips och förslag om ni har något att tycka till om! big_smile


18 Inlägg
2 juni 2011
#9
Ser ju riktigt bra ut, hur mycket har du tänk ladda ? tongue

463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#10
kitkote skrev:
Ser ju riktigt bra ut, hur mycket har du tänk ladda ? tongue

tackartackar, tänkte bara ladda 0,5 eftersom motorn är helt orginal och oöppnad sedan sälja den så jag kan köpa den bilen jag igentligen ville ha big_smile


1 271 Inlägg
2 juni 2011
#11
oljetrycket gjorde jag exakt så på min e30 som du tänkt gör funkar utmärkt smile sen så lär du kappa i grenröret mellan 3 och 4ans cylinder så det inte slår sig när det blir varmt
Senast redigerat av -stoffe- (2 juni 2011)

463 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#12
-stoffe- skrev:
oljetrycket gjorde jag exakt så på min e30 som du tänkt gör funkar utmärkt smile sen så lär du kappa i grenröret mellan 3 och 4ans cylinder så det inte slår sig när det blir varmt

jaha va skönt att höra! big_smile vart drog du returen?smile är du säker? för jag tänkte prova såhär sen ifall det läcker får jag väl kapa


463 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-9ad2a8c071c85dfd49af2ad4d6f2326e.jpg
jag kör returen under olje nivån har läst på och det verkar funka, va precis iväg till däckson och dom fixa en special anslutning där olje urtömmningsskruven satt...(kmr bil på den senare) smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-bd0f8d3d65315325f032fda17aafd98f.jpg
Close up!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-b2f647144dadfd718c7101a2f88dca07.jpg
har borrat ett hål i grenröret där jag hade förlängt det så nu väntar bara helsvets på det oxå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-f7b48ffe1f2f00c4d47a2345548f3b32.jpg
ännu en dag ännu ett rör! fortsätt kolla! beräknas vara klar nästa vecka på tisdag eller onsdag, blir inte mycket mek i helgen utan tar det på tisdag ist! keep watching!


463 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#14
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-53069713bd9535e2372a43d3e4c2fdfc.jpg
Special!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98002/98002-dbab6ccb38f8085910e8b6d21ab950ee.jpg
däckson verkar kunna något iaf för passa det gjorde den iaf smile


463 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#15
Grejer som är kvar:
*retur slang stålomspunnen
*olje tillförsel slang ståloms..
*t-koppling mellan oljetryckskontakten
*fläns till downpipen
*fläns till wastegaten
*svetsa avgasrör
*längre tryckslangar 2st 2,5"

sen ska det väl inte vara något mer, slut spurten nu då big_smile


1 271 Inlägg
3 juni 2011
#16
Freddriiik skrev:
-stoffe- skrev:
oljetrycket gjorde jag exakt så på min e30 som du tänkt gör funkar utmärkt smile sen så lär du kappa i grenröret mellan 3 och 4ans cylinder så det inte slår sig när det blir varmt

jaha va skönt att höra! big_smile vart drog du returen?smile är du säker? för jag tänkte prova såhär sen ifall det läcker får jag väl kapa

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=2607 borrade å gängade i en nippel i tråget

63 Inlägg
5 juni 2011
#18
Ut och skruva nu fredde så tyrbo bygget blir klart wink


463 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#19
jaarvinen skrev:
Ut och skruva nu fredde så tyrbo bygget blir klart wink

finns inte så mkt skruva kvar, ska lämna in wastegate röret på helsvets sen så göra en fläns till den sen hade pappa olje ledningar på jobbet och anslutningar så det ända jag kan göra är att åka till däckson och fixa en olje tillförsel adapter typ mellan oljetrycks sensorn smile


Pimplaren
28 Inlägg
6 juni 2011
#20
Dendär oljereturen kommer nog inte fungera! lätt att du pajar turbon med förliten retur.

Försök att skaffa 16mm inv oljeretur.



Sök