3306
Sök

Ingen gnista efter renovering an volvo 850 t5

24 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
hej
skulle prov starta t5an idag men ingen gnista
allt under huven är istortsett bytt alla tändelar är nya
gick igenom alla kontakter och el , kollade även felkoder fick inte upp några felkoder

den får sopa fram till spridarna så det är inte felet, går ström fram till tändspolen

tacksam för svar börjar bli gråhårig av bilen snart

12 Inlägg
3 juni 2011
blir det någon gnista på stiftet om du lägger det löst i kabeln mot tex ventilkåpan? har du hafft ur motorn?

24 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
ja motorn har vart utanför bilen nej inte ett liv fast jag lägger stiftet på bra jord.s

12 Inlägg
3 juni 2011
står kammarna rätt? e lite skumt med dom för ena ska ligga ur centrum uppåt å andra ur centrum nedåt kommer inte ihåg nu vilken som e vilken. för står kammarna galet så kan den ge gnista när rotorn inte e inärheten av stiftet i fördelaren. kolla om du får gnist direkt från spolen. sen sitter ju vevaxelgivaren lite utsatt när man river kolla så den inte fått sig en smäll tex. har motorn jord?

24 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
vevaxelgivaren bytte jag idag till helt ny
kammarna står rätt motorrenoverings firman som  gjort allt jobb med botendelen och topp var och kolla på kammarna dom stor som dom skulle

får ingen gnista direkt från spolen även den är bytt till en helt ny, motorn har jord

12 Inlägg
3 juni 2011
låter skumt vilken årsmodell på bilen? startspärr? kan ha tappat "minnet" om bilen stått länge utan batteri?

har du använt tex starthjälp från en batteriladdare? det kan slå ut styrboxen

svårt me felsökning så här men spånar lite bara

152 Inlägg
3 juni 2011
Ett tips: kolla så att du har monterat plattan som rotorn sitter på åt rätt håll.

24 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
finns ingen start spärr, start hjälp har vi använt en booster

börjat bli gasnaka le på bilen nu blir åka till garaget igen och gå igenom elen igen

12 Inlägg
3 juni 2011
där har du nästan garranterat felet styrboxen klarar inte booster starthjälp för det är så många ampere så dom går sönder sad

kolla vilket nr du har på styrboxen så kan jag kolla om jag har någon liggandes.

12 Inlägg
3 juni 2011
R-efined skrev:
Ett tips: kolla så att du har monterat plattan som rotorn sitter på åt rätt håll.

den är ur centrum så den går bara montera år ett håll om du inte tvingar in den med skruven

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 juni 2011
första tanken är relät som sitter vid elfläkten..sitter 2st relä en till elfläkten och en med en 4kantig kontakt om den inte är inkopplad så är bilen död

Kör fort så hinner inget hända...

248 Inlägg
3 juni 2011
Kan ju vara kamaxelgivaren som spökar.

24 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
relät som sitter vi fläcken klickar och fungerar fint

ska prova med en helt original styrbox som jag har liggande ikväll, kört med booster för och det har inte vart några problem :S

546 Inlägg
3 juni 2011
kolla så att ALLT är rätt med kamaxelgivaren/den som läser av svänghjulet gjorde själv fel där förra sommaren och hade då 0 gnista

24 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
okej ska bytta den idag

12 Inlägg
4 juni 2011
Volvo850-turbo skrev:
relät som sitter vi fläcken klickar och fungerar fint

ska prova med en helt original styrbox som jag har liggande ikväll, kört med booster för och det har inte vart några problem :S

då har du hafft tur tänk på hur små ledningarna i komponenterna i styrboxen e å så skicka på med 400ampere det är inte snällt mmen visst har man tur så går det

24 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
har inte gjort nå mer på bilen har inte haft nån större lust men imorgon ska jag åka till garaget och pröva starta med en annan styrbox

44 Inlägg
3 maj 2012
har sj samma problem och får inte igång min volvo 855 t5 94a har bytt rotor fördelare kablar stift box mm.mm har startspärr i min men vet inte hut man får ur den det kommer soppa men bilen borde ju bryta flödet till soppan väll soppa får den iaf men ingen gnista hur får man ur den har provat att ta ev minus satt på den låst låst upp satt i nyckeln och vridit om men inte startar sen startat efter ett tag men det funkar inte någon som vet hur man kopplar ur startspärren.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 maj 2012
även med aktiverad startspärr ska bilen starta..
även om den dör direkt efter start så startar den alltid

Kör fort så hinner inget hända...

Optimist
145 Inlägg
21 mars 2013
Förlåt att jag drar upp en gammal tråd men var det styboxen som spöka? För det låter som problemet med min...och jag har testat starthjälp..

Här kan man skriva något vettigt

Sök