3512
Sök

Volvo 740 GL/T startar inte helt -PROBLEM LÖST

V O L V O
401 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#1
HEJ!

Min 740 GL/T från 1990 har stått ute och har inte kört med den på cirka 14 dagar.
Skulle ut och provstarta när den inte hoppade igång...

Problemet:

Motorn går runt, har bytt stift och rengjort både rotor och fördelarlock som var ingrodda med oljerester.
De gamla stiften var slitna och gamla.
När jag bytt stift provade jag igen starta några gånger med några minuters mellanrum.
Ingen bensin på stiften (borde ha blivit sur) så det verkar som det inte kommer soppa fram...

Har lyssnat efter att bränslepumpen startar vid tändningen påslagen men verkar inte låta något.
Det är väl den under förarsätet som ska låta? hmm

Kan det vara bränslepumpen som är skrot?
Spridarna?

Vill ha hjälp genast, då jag ska ut på service den 26:e...

/En deprimerad Mike_87 sad
Senast redigerat av Mike_87 (17 juni 2011)

V O L V O 7 4 0
_____________________________

467 Inlägg
3 juni 2011
#2
Samma sak hände mig, då var det bränslepumpen & bränslereläet.

Du borde höra om bränslepumpen går, den sitter under förardörren.

Lycka till!

V O L V O
401 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#3
marcussomfan skrev:
Samma sak hände mig, då var det bränslepumpen & bränslereläet.

Du borde höra om bränslepumpen går, den sitter under förardörren.

Lycka till!

Har kollat den och den låter inte något. Ska ju in på Service den 26:e så jag får bogsera den dit och be dem byta dem sakerna så är det 100% ok igen smile

TACK FÖR SVARET!

V O L V O 7 4 0
_____________________________

562 Inlägg
3 juni 2011
#4
Mike_87 skrev:
HEJ!

Min 740 GL/T från 1990 har stått ute och har inte kört med den på cirka 14 dagar.
Skulle ut och provstarta när den inte hoppade igång...

Problemet:

Motorn går runt, har bytt stift och rengjort både rotor och fördelarlock som var ingrodda med oljerester.
De gamla stiften var slitna och gamla.
När jag bytt stift provade jag igen starta några gånger med några minuters mellanrum.
Ingen bensin på stiften (borde ha blivit sur) så det verkar som det inte kommer soppa fram...

Har lyssnat efter att bränslepumpen startar vid tändningen påslagen men verkar inte låta något.
Det är väl den under förarsätet som ska låta? hmm

Kan det vara bränslepumpen som är skrot?
Spridarna?

Vill ha hjälp genast, då jag ska ut på service den 26:e...

/En deprimerad Mike_87 sad

Om du byglar stift 30 och 87/2 på relähållaren med borttaget bränslepumpsrelä så kan du tvångsköra bränslepumparna. Testa det och lyssna om pumparna går/koppla loss en bränsleslang och se om det kommer bränsle. Kommer det bränsle så kan du ringa in problemet till ett trasigt bränslepumpsrelä.

Ett annat vanligt fel är avstörningsrelät till spridarna som sitter vid expansionskärlet. (du kan ha fler relän där beroende på utrustning). Men ett enkelt sätt att testa om relät funkar är att mäta om du har 12V fram till spridarna vid påslagen tändning.

Ett tips är dock att kolla om du har tändning också... för om vevaxelgivaren strular så har du varken tändning eller bränsle. Styrenheten får helt enkelt ingen information om att motorn snurrar.
Senast redigerat av micke-opel (3 juni 2011)

9-5 Aero Sedan -05

V O L V O
401 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#5
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:
HEJ!

Min 740 GL/T från 1990 har stått ute och har inte kört med den på cirka 14 dagar.
Skulle ut och provstarta när den inte hoppade igång...

Problemet:

Motorn går runt, har bytt stift och rengjort både rotor och fördelarlock som var ingrodda med oljerester.
De gamla stiften var slitna och gamla.
När jag bytt stift provade jag igen starta några gånger med några minuters mellanrum.
Ingen bensin på stiften (borde ha blivit sur) så det verkar som det inte kommer soppa fram...

Har lyssnat efter att bränslepumpen startar vid tändningen påslagen men verkar inte låta något.
Det är väl den under förarsätet som ska låta? hmm

Kan det vara bränslepumpen som är skrot?
Spridarna?

Vill ha hjälp genast, då jag ska ut på service den 26:e...

/En deprimerad Mike_87 sad

Om du byglar stift 30 och 87/2 på relähållaren med borttaget bränslepumpsrelä så kan du tvångsköra bränslepumparna. Testa det och lyssna om pumparna går/koppla loss en bränsleslang och se om det kommer bränsle. Kommer det bränsle så kan du ringa in problemet till ett trasigt bränslepumpsrelä.

Ett annat vanligt fel är avstörningsrelät till spridarna som sitter vid expansionskärlet. (du kan ha fler relän där beroende på utrustning). Men ett enkelt sätt att testa om relät funkar är att mäta om du har 12V fram till spridarna vid påslagen tändning.

Ett tips är dock att kolla om du har tändning också... för om vevaxelgivaren strular så har du varken tändning eller bränsle. Styrenheten får helt enkelt ingen information om att motorn snurrar.

Vevaxelgivaren, var sitter den? Är det bakom rotorn eller är det hallgivaren?
Det är ju så skumt - för 12 dagar sedan gick bilen klockrent hmm
TILLÄGG: Har kollat relät vid expansionskärlet. Det klickar när jag slår på tändningen så det borde vara helt.
Senast redigerat av Mike_87 (3 juni 2011)

V O L V O 7 4 0
_____________________________

165 Inlägg
3 juni 2011
#6
vicka på bensin relätt och se om de hoppar igång eller byt till ett annat om de inte händer något! De har gett sig två gånger för mig!


562 Inlägg
4 juni 2011
#7
Mike_87 skrev:
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:
HEJ!

Min 740 GL/T från 1990 har stått ute och har inte kört med den på cirka 14 dagar.
Skulle ut och provstarta när den inte hoppade igång...

Problemet:

Motorn går runt, har bytt stift och rengjort både rotor och fördelarlock som var ingrodda med oljerester.
De gamla stiften var slitna och gamla.
När jag bytt stift provade jag igen starta några gånger med några minuters mellanrum.
Ingen bensin på stiften (borde ha blivit sur) så det verkar som det inte kommer soppa fram...

Har lyssnat efter att bränslepumpen startar vid tändningen påslagen men verkar inte låta något.
Det är väl den under förarsätet som ska låta? hmm

Kan det vara bränslepumpen som är skrot?
Spridarna?

Vill ha hjälp genast, då jag ska ut på service den 26:e...

/En deprimerad Mike_87 sad

Om du byglar stift 30 och 87/2 på relähållaren med borttaget bränslepumpsrelä så kan du tvångsköra bränslepumparna. Testa det och lyssna om pumparna går/koppla loss en bränsleslang och se om det kommer bränsle. Kommer det bränsle så kan du ringa in problemet till ett trasigt bränslepumpsrelä.

Ett annat vanligt fel är avstörningsrelät till spridarna som sitter vid expansionskärlet. (du kan ha fler relän där beroende på utrustning). Men ett enkelt sätt att testa om relät funkar är att mäta om du har 12V fram till spridarna vid påslagen tändning.

Ett tips är dock att kolla om du har tändning också... för om vevaxelgivaren strular så har du varken tändning eller bränsle. Styrenheten får helt enkelt ingen information om att motorn snurrar.

Vevaxelgivaren, var sitter den? Är det bakom rotorn eller är det hallgivaren?
Det är ju så skumt - för 12 dagar sedan gick bilen klockrent hmm
TILLÄGG: Har kollat relät vid expansionskärlet. Det klickar när jag slår på tändningen så det borde vara helt.

Vevaxelgivaren sitter bakpå motorn vid svänghjulet iom att du har LH 2.4, du har alltså ingen hallgivare bakom fördelaren (sitter på LH 2.2 upp till 88A). Kolla om du har gnista också, för att vara helt säker på vart du ska gå vidare i felsökningen.

Du kan ju även testa att kolla felkoder och se om det finns något.

9-5 Aero Sedan -05

V O L V O
401 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#8
TeamVolvoVGL skrev:
vicka på bensin relätt och se om de hoppar igång eller byt till ett annat om de inte händer något! De har gett sig två gånger för mig!

Vart sitter det? Är det inuti i centralen? Har relät något nummer?

V O L V O 7 4 0
_____________________________

165 Inlägg
4 juni 2011
#9
Relät är troligtvis vit och sitter längst till vänster längst fram bakom askkåpan i instrument brädan.


1 938 Inlägg
4 juni 2011
#10
Fram me startgasen, startar den då så har du soppatrubbel, enklare än att hålla på med relän och vela.

V O L V O
401 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#11
Glesmark skrev:
Fram me startgasen, startar den då så har du soppatrubbel, enklare än att hålla på med relän och vela.

Jag har provat med startgas men det hjälper inte sad

V O L V O 7 4 0
_____________________________

V O L V O
401 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#12
TeamVolvoVGL skrev:
Relät är troligtvis vit och sitter längst till vänster längst fram bakom askkåpan i instrument brädan.

Är det vanligt att det ger sig utan vidare. Bilen gick ju toppen för 12 dagar sedan hmm

V O L V O 7 4 0
_____________________________

562 Inlägg
4 juni 2011
#13
Mike_87 skrev:
Glesmark skrev:
Fram me startgasen, startar den då så har du soppatrubbel, enklare än att hålla på med relän och vela.

Jag har provat med startgas men det hjälper inte sad

Då kanske det är vevaxelgivaren som strular... Kolla om du har gnista också..

9-5 Aero Sedan -05

V O L V O
401 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#14
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:
Glesmark skrev:
Fram me startgasen, startar den då så har du soppatrubbel, enklare än att hålla på med relän och vela.

Jag har provat med startgas men det hjälper inte sad

Då kanske det är vevaxelgivaren som strular... Kolla om du har gnista också..

gnsita kan jag kolla inom närmaste tiden.
Hur kollar jag vevaxelgivaren och hur får man bort den?

V O L V O 7 4 0
_____________________________

562 Inlägg
4 juni 2011
#15
Mike_87 skrev:
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:

Jag har provat med startgas men det hjälper inte sad

Då kanske det är vevaxelgivaren som strular... Kolla om du har gnista också..

gnsita kan jag kolla inom närmaste tiden.
Hur kollar jag vevaxelgivaren och hur får man bort den?

(taget från svenska volvo 7/900 klubbens forum) Svänghjulsgivare/Impulsgivare/Vevaxelgivare (kärt barn har många namn) sitter uppe på kåpan mellan motor och växelåda.
Mät resistansen (ohm) mellan stift 1 & 2 i kontakten mot givaren.
Ska vara ca 170 ohm (upp till 350 ohm varm).
Växelspänningen ska gå upp mot 500mV. (0,5 volt) då motorn körd runt med startmotorn.

Den sitter bara med en skruv och kan vara lite bökig om den har kärvat fast (fästet är i aliminium) och går det sönder så är det lossa på låda som gäller, så det gäller att vara försiktig.

9-5 Aero Sedan -05

V O L V O
401 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#16
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:
micke-opel skrev:

Då kanske det är vevaxelgivaren som strular... Kolla om du har gnista också..

gnsita kan jag kolla inom närmaste tiden.
Hur kollar jag vevaxelgivaren och hur får man bort den?

(taget från svenska volvo 7/900 klubbens forum) Svänghjulsgivare/Impulsgivare/Vevaxelgivare (kärt barn har många namn) sitter uppe på kåpan mellan motor och växelåda.
Mät resistansen (ohm) mellan stift 1 & 2 i kontakten mot givaren.
Ska vara ca 170 ohm (upp till 350 ohm varm).
Växelspänningen ska gå upp mot 500mV. (0,5 volt) då motorn körd runt med startmotorn.

Den sitter bara med en skruv och kan vara lite bökig om den har kärvat fast (fästet är i aliminium) och går det sönder så är det lossa på låda som gäller, så det gäller att vara försiktig.

HEJ!
Var ute och tryckte i relä vid askoppen och den startade men gick som ett tröskverk. Förmodligen fel satta tänddelar eller lite soppa till spridarna. Ska ut och kika på det igen smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________

562 Inlägg
4 juni 2011
#17
Mike_87 skrev:
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:

gnsita kan jag kolla inom närmaste tiden.
Hur kollar jag vevaxelgivaren och hur får man bort den?

(taget från svenska volvo 7/900 klubbens forum) Svänghjulsgivare/Impulsgivare/Vevaxelgivare (kärt barn har många namn) sitter uppe på kåpan mellan motor och växelåda.
Mät resistansen (ohm) mellan stift 1 & 2 i kontakten mot givaren.
Ska vara ca 170 ohm (upp till 350 ohm varm).
Växelspänningen ska gå upp mot 500mV. (0,5 volt) då motorn körd runt med startmotorn.

Den sitter bara med en skruv och kan vara lite bökig om den har kärvat fast (fästet är i aliminium) och går det sönder så är det lossa på låda som gäller, så det gäller att vara försiktig.

HEJ!
Var ute och tryckte i relä vid askoppen och den startade men gick som ett tröskverk. Förmodligen fel satta tänddelar eller lite soppa till spridarna. Ska ut och kika på det igen smile

Härligt och hoppas den börjar gå rent också smile

9-5 Aero Sedan -05

V O L V O
401 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#18
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:
micke-opel skrev:

(taget från svenska volvo 7/900 klubbens forum) Svänghjulsgivare/Impulsgivare/Vevaxelgivare (kärt barn har många namn) sitter uppe på kåpan mellan motor och växelåda.
Mät resistansen (ohm) mellan stift 1 & 2 i kontakten mot givaren.
Ska vara ca 170 ohm (upp till 350 ohm varm).
Växelspänningen ska gå upp mot 500mV. (0,5 volt) då motorn körd runt med startmotorn.

Den sitter bara med en skruv och kan vara lite bökig om den har kärvat fast (fästet är i aliminium) och går det sönder så är det lossa på låda som gäller, så det gäller att vara försiktig.

HEJ!
Var ute och tryckte i relä vid askoppen och den startade men gick som ett tröskverk. Förmodligen fel satta tänddelar eller lite soppa till spridarna. Ska ut och kika på det igen smile

Härligt och hoppas den börjar gå rent också smile

Kan du hjälpa mig?
Hur ska tändkablarna kopplas?
Jag tog bort dem igår men memorerade inte hur dem satt sad

V O L V O 7 4 0
_____________________________

562 Inlägg
4 juni 2011
#19
Mike_87 skrev:
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:
HEJ!
Var ute och tryckte i relä vid askoppen och den startade men gick som ett tröskverk. Förmodligen fel satta tänddelar eller lite soppa till spridarna. Ska ut och kika på det igen smile

Härligt och hoppas den börjar gå rent också smile

Kan du hjälpa mig?
Hur ska tändkablarna kopplas?
Jag tog bort dem igår men memorerade inte hur dem satt sad

De här felet har jag också gjort.. (om du satt dom fel vill säga). Stå framifrån och kolla in på motorutrymmet. Då ska tändkablarna vara kopplade på de här viset från vänster sett: 4312 .

Lite dålig förklaring men annars kan du kolla denna bilden: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1284879

9-5 Aero Sedan -05

V O L V O
401 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#20
micke-opel skrev:
Mike_87 skrev:
micke-opel skrev:

Härligt och hoppas den börjar gå rent också smile

Kan du hjälpa mig?
Hur ska tändkablarna kopplas?
Jag tog bort dem igår men memorerade inte hur dem satt sad

De här felet har jag också gjort.. (om du satt dom fel vill säga). Stå framifrån och kolla in på motorutrymmet. Då ska tändkablarna vara kopplade på de här viset från vänster sett: 4312 .

Lite dålig förklaring men annars kan du kolla denna bilden: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1284879

HAHA!
Ja, då har jag kopplat fel...
Har kopplat dem 3412 smile

Återkommer snart...

V O L V O 7 4 0
_____________________________


Sök