3168
Sök

Audi 80 -93 Råd/Tips efter kamremshaveri, Eget komptest gjort.

17 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Audi 80 -93 2,0 ABT-motorn där spännrullen gav sig vilket gjorde att motorn stanna.

Har gjort ett eget kompprov där jag tog en provisorisk "spännrulle" och la dit kamremmen på plats igen. Jag drog vevaxeln förhand med en hylsnyckel. Då fick kom jag upp i ca 3,5 bar på alla cylindrar. De skillde sig lite på hur fort jag drog runt vevaxeln vilket inte var det lättaste då de inte gick att dra ett helt varv.

Det verkar ju som ventilerna har klarat sig eftersom jag får upp ett tryck samt att de inte låter konstigt då jag drar runt vevaxeln.

Vad tror ni? Har ventilerna klarat sig och motorn är frisk.

Jag funderar ju på om jag måste byta motorn eller köpa ny kamrem och spänrulle.


Tacksam för råd och tips! smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juni 2011
#2
Ventilsallad...Den enda motor som kan klara sig är 1.8 spisen på 90Hk (RP), den senare varianten på samma motor (ABS?) har jag för mig klarar sig INTE.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

17 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#3
Hmm..ja de är många bud om vilka motorer som klarar sig eller inte.

Men om man får ventilsallad då tycker jag att de inte ventilerna borde täta nå och de borde ju slå i kolvarna samt få missljud då jag drar runt vevaxeln. Eftersom jag ändå har ett kompressionstryck i varje cylinder.

Eller är denna motor utan räddning och sikta in sig på ett motorbyte? hmm

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juni 2011
#4
Man brukar "bara" böja ventilerna, ibland så lite att de kan se bra ut vid en snabb blick. Givetvis tätar inte en böjd ventil som den skall, men lite komp får man så länge ventilen inte har gått av. Man brukar inte få nåt oljud från kolvarna eftersom de möter ju inte ventilerna när man fått dit en ny rem. Har en ventil gått av så borde det låta illa helt klart...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juni 2011
#5
Du har inget o förlora, smäll dit en ny rem+rulle o starta bilen. Antingen så går den som den skall (tveksamt) eller så startar den inte ens. Men det kan tänkas att den startar men går riktigt illa...Har du bara nån enstaka "lätt" böjd ventil så kan bilen gå hyffsat normalt, jag hade en gammal BMW E30 där en av de föregående ägarna tydligen kört ras på remmen o gjort en lite väl snabb renovering där man missade att en ventil var något krokig, upptäckte detta när jag hade kört av en vippa o beslutade mig för att renovera toppen...

Edit: Bilen gjorde över 200 i topp med den krokiga ventilen...
Senast redigerat av dawwe (5 juni 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

61 Inlägg
5 juni 2011
#6
dawwe skrev:
Du har inget o förlora, smäll dit en ny rem+rulle o starta bilen. Antingen så går den som den skall (tveksamt) eller så startar den inte ens. Men det kan tänkas att den startar men går riktigt illa...Har du bara nån enstaka "lätt" böjd ventil så kan bilen gå hyffsat normalt, jag hade en gammal BMW E30 där en av de föregående ägarna tydligen kört ras på remmen o gjort en lite väl snabb renovering där man missade att en ventil var något krokig, upptäckte detta när jag hade kört av en vippa o beslutade mig för att renovera toppen...

Edit: Bilen gjorde över 200 i topp med den krokiga ventilen...

Tråkigt/jobbigt om ventilen går av och låser motorn i 200...

17 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#7
Ja de är fan ett svårt val då grejerna kostar en del och har endast haft bilen i en månad då detta skedde.
De är ju 1000spänn för spännrulle och kamrem eller 4000papp + extra för en ny motor.

Men jag kanske har hamnat i samma sits som du. Då kamremsbytet inte hade gjorts av en verkstad samt att jag tycker att avgaserna sotar något. Hela baklucka blir sotig. Men jag har inga kunskaper om förgasarmotorer då detta är min första.

Jag får fundera vidare..

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juni 2011
#8
Mikke_I: Den lätt krokiga ventilen upptäcktes när JAG renoverade toppen efter att ha smällt av en vippa pga sliten kam (ja det är inte smart att toppvarva med liten kam/vippor, jag vet). Jag körde bilen ovetandes om den krokiga ventilen, märktes som sagt inte, eller jo efter renoveringen gjorde bilen knappa 220 på mätaren..

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juni 2011
#9
2.0 med förgasare, ja det fanns ju oxå. DÅ kan den kanske kanske ha klarat dig, har för mig att 2.0 med förgasare var en rätt trött historia på 90HK den med...Oavsett: Köp en ny kamremssats, Biltemas funkar utmärkt om de har en passande. Smäll dit den o håll tummarna. Är det kört så flyttar du över remmen till den nya motorn, för du vill väl inte riskera att den nya motorn går samma öde till mötes?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

61 Inlägg
5 juni 2011
#10
Dawwe: Ok, vipporna i E30 e inte de starkaste wink jag lyckade köra av bägge för en cylinder cool ... På en gammal E21 (320) lossnade ett ventilsäte och låste motorn för mig sad... som tur var när jag skulle starta den...


Sök