3159
Sök

"miljölampan" lyser konstant- volvo 945

313 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Tjena...
Köpte nyligen en 945 (B230FB) och är ny på katalysatorbilar/ bilar med lambda...
Lambdan lyser jämt (förutom när när det glappar och inget där lyser:P).
har fått felkoderna 1-2-1, 1-1-3 och 2-2-1 på hål 2, men fattar inte vad som menas med beskrivningarna av dessa koder.
Avgassystemet är av efter första dämparn men det har väl inget med saken att göra.
Kollade även tändkablar, stift och fördelare om det nu skulle vara relevant och kablarna ser för jävliga ut, säkert 15 år gamla och så även stiften ser gamla ut och oljan är äckligt svartbrun...

Kan (märk kan) det vara så att en välbehövlig service med olja, stift, kablar och filter löser mina problem eller är det för mycket att hoppas på?

Mvh Vix

10 287 Inlägg
7 juni 2011
Nolla först en gång genom att ta bort batteriets plus-pol i några minuter. Läs sedan av om du har några felkoder kvar. Sedan kör du en bit så att motorn har blivit genomvarm och kollar om det har tillkommit några felkoder.

Det du har sett hittills (se inlägg 5): http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228
indikerar luftmassemätare och eventuellt lambdasond.

Skall du serva så är det ett måste att byta fördelare och rotor. Detta brukar man "glömma" för att fördelaren sitter så att man måste anstränga sig lite.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

313 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
ok ska prova att nolla och byta även de grejerna... har bytt på tidigare 740 utan värre ansträngning så det ska nog gå vägen...
Tack för svaret! ska sw hur det går... med avgassystemet också, usch!

14 Inlägg
7 november 2011
Tack för tipset Sharky om att lyfta plus polen till lamda lampan för den slockna när jag lyfte den i några minuter mvh floddan

Motborgare
1 099 Inlägg
8 november 2011
floddan skrev:
Tack för tipset Sharky om att lyfta plus polen till lamda lampan för den slockna när jag lyfte den i några minuter mvh floddan

Den slocknar även om du rycker säkring #1 någon sekund, om jag inte minns fel.

-- K

313 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
ja jag har då inga lampor som lyser mer iaf efter storservice och numera 3" som övergår i 4" haha. Man måste få va barn igen ibland:P.

Sök