2639
Sök

Köpråd: R33 GTR/GTST, R34 GTT, CLK 430, Honda S2000 - Hur är driftsäkerheten?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#21
1EVOXIN1 skrev:
Någonstans måste man ju börja? Ingen är "inte redo" för en Skyline GTR och anledningen till att vi nämner så mycket är för att det är en okänd bil här i Sverige.

Tro mig du kommer älska din Skyline GTR och du kommer att vara fast vid den ganska länge och troligen även köpa en R34 GTR senare. Skyline GTR är mer eller mindre skottssäker med de rätta modifikationerna som Alecci nämt tidigare "Uppgraderad kylare, thermostat, intercooler, oljepump, extern oljeretur, damper" RB26DETT är en riktigt rolig motor som du hela tiden kan utveckla.

Varför ska det vara dåligt om bilen är gammal och har advancerad teknik? Japanerna var tidiga med mycket teknik ett exempel är som Jeremy Clarkson säger det "flappy paddle gearbox" Toyota hade det som tillval redan 98 för sina JDM Supor. Det jag menade var att GTST och GTR är inga bilar som ska jämföras det är precis som att jämföra Volvo V70 Drive med en Volvo V70 T6 AWD. Japanerna är bäst på elektronik och inget system i Skyline GTR har nånsin krånglat, R32an hade också dessa system.
Dock så gäller ju detta för nästan varenda motor i existens.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#22
1EVOXIN1 skrev:
Någonstans måste man ju börja? Ingen är "inte redo" för en Skyline GTR och anledningen till att vi nämner så mycket är för att det är en okänd bil här i Sverige.

Tro mig du kommer älska din Skyline GTR och du kommer att vara fast vid den ganska länge och troligen även köpa en R34 GTR senare. Skyline GTR är mer eller mindre skottssäker med de rätta modifikationerna som Alecci nämt tidigare "Uppgraderad kylare, thermostat, intercooler, oljepump, extern oljeretur, damper" RB26DETT är en riktigt rolig motor som du hela tiden kan utveckla.

Varför ska det vara dåligt om bilen är gammal och har advancerad teknik? Japanerna var tidiga med mycket teknik ett exempel är som Jeremy Clarkson säger det "flappy paddle gearbox" Toyota hade det som tillval redan 98 för sina JDM Supor. Det jag menade var att GTST och GTR är inga bilar som ska jämföras det är precis som att jämföra Volvo V70 Drive med en Volvo V70 T6 AWD. Japanerna är bäst på elektronik och inget system i Skyline GTR har nånsin krånglat, R32an hade också dessa system.
Tror att du missuppfattade mig, jag menade inte att tekniken skulle vara dålig. Tänker mer på att det är en ganska kostsam och svårbytt slitvara. För ett tag sedan läste jag här på Garaget att man brukar räkna med att avancerade elsystem håller ~20 år, med det i åtanke så fruktar jag att en del svårfixade fel dyker inom en snar framtid. Tag t.ex. fyrhjulsstyrningen, ger den upp och man rullar in hos Nissan så knappar det lite i sin dator och med ett hånflin ger mig ett femsiffrigt belopp som börjar på en 2:a - Gissar jag då.

Tro mig, vill ingenting hellre än att köra GTR, men om en GTR till lågt pris fortfarande pressar min budget så kanske jag inte har ekonomin att äga en. Försöker inte avfärda modellen, snarare försöker jag få en realistisk bild över vad jag kan och har råd att byta för ett smärtfritt bilägande.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#23
Jag har ALDRIG hört något om att nån bytt någon del av fyrhjulsdriftssytemet kan lova dig att du inte behöver byta ut något som kommer kosta så mycket.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#24
Rinnegan skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Någonstans måste man ju börja? Ingen är "inte redo" för en Skyline GTR och anledningen till att vi nämner så mycket är för att det är en okänd bil här i Sverige.

Tro mig du kommer älska din Skyline GTR och du kommer att vara fast vid den ganska länge och troligen även köpa en R34 GTR senare. Skyline GTR är mer eller mindre skottssäker med de rätta modifikationerna som Alecci nämt tidigare "Uppgraderad kylare, thermostat, intercooler, oljepump, extern oljeretur, damper" RB26DETT är en riktigt rolig motor som du hela tiden kan utveckla.

Varför ska det vara dåligt om bilen är gammal och har advancerad teknik? Japanerna var tidiga med mycket teknik ett exempel är som Jeremy Clarkson säger det "flappy paddle gearbox" Toyota hade det som tillval redan 98 för sina JDM Supor. Det jag menade var att GTST och GTR är inga bilar som ska jämföras det är precis som att jämföra Volvo V70 Drive med en Volvo V70 T6 AWD. Japanerna är bäst på elektronik och inget system i Skyline GTR har nånsin krånglat, R32an hade också dessa system.
Dock så gäller ju detta för nästan varenda motor i existens.
Alla motorer har inte så mycket alternativ som RB26an har!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#25
1EVOXIN1 skrev:
Alla motorer har inte så mycket alternativ som RB26an har!
Klart de har. RB26 är ingen unik motor, försök inte få det att verka som om den är det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

7 120 Inlägg
8 juni 2011
#26
Har aldrig ägt någon GTR men de flesta jag känner som har en säger att de är riktigt dyra att äga, de är inte nya längre och trots väldigt bra konstruktion så körs dem väldigt hårt och inget håller för evigt smile Vevlagerras är lika känt och vanligt på RB motorer som CA18

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#27
Aerodynamik skrev:
Har aldrig ägt någon GTR men de flesta jag känner som har en säger att de är riktigt dyra att äga, de är inte nya längre och trots väldigt bra konstruktion så körs dem väldigt hårt och inget håller för evigt smile Vevlagerras är lika känt och vanligt på RB motorer som CA18
Alla säger att de är dyra att äga, och det måste de vara det är ingen Prius vi snackar om. Men det är en av de absolut roligaste bilarna som finns!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#28
Rinnegan skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Alla motorer har inte så mycket alternativ som RB26an har!
Klart de har. RB26 är ingen unik motor, försök inte få det att verka som om den är det.
Det är ingen unik motor men det är en VÄLDIGT lätttrimmad motor precis som 2JZ-GTE.

Med enkla modifikationer kommer man från 280hk till 400-420hk.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#29
1EVOXIN1 skrev:
Det är ingen unik motor men det är en VÄLDIGT lätttrimmad motor precis som 2JZ-GTE.

Med enkla modifikationer kommer man från 280hk till 400-420hk.
LQ9 V8, baserad på LSx arkitekturen, folk har slängt på HX60's och tagit ut över 700RWHP på original botten, toppar och insug.

RB26'an är inte unik i den aspekten heller, och det kostar mer än det smakar då man ska över 500hk tröskeln på RB26.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#30
Rinnegan skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Det är ingen unik motor men det är en VÄLDIGT lätttrimmad motor precis som 2JZ-GTE.

Med enkla modifikationer kommer man från 280hk till 400-420hk.
LQ9 V8, baserad på LSx arkitekturen, folk har slängt på HX60's och tagit ut över 700RWHP på original botten, toppar och insug.

RB26'an är inte unik i den aspekten heller, och det kostar mer än det smakar då man ska över 500hk tröskeln på RB26.
Frågan är hut länge den håller, en GTS-T i England kör med RB26 topp och orginal RB30 botten den körs varje dag och har 600hk på race runt 650hk.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

7 274 Inlägg
8 juni 2011
#31
Man köper ingen trimmad Skyline om man inte är beredd på att skruva. Det gäller väl egentligen nästan alla trimmade bilar.
Dom kostar mycket att hålla i form och soppakostnaderna är verkligen inte att leka med.
Större motorer ger generellt sett mer hållbarhet.


Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#32
Brains skrev:
Man köper ingen trimmad Skyline om man inte är beredd på att skruva. Det gäller väl egentligen nästan alla trimmade bilar.
Dom kostar mycket att hålla i form och soppakostnaderna är verkligen inte att leka med.
Större motorer ger generellt sett mer hållbarhet.
Exakt!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#33
1EVOXIN1 skrev:
Frågan är hut länge den håller, en GTS-T i England kör med RB26 topp och orginal RB30 botten den körs varje dag och har 600hk på race runt 650hk.
Den har hållit sedan 2004, så jag skulle säga att den är hållbar.

Som sagt, sluta försöka få den att verka unik eller oförstörbar, för det är den inte.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#34
Rinnegan skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Frågan är hut länge den håller, en GTS-T i England kör med RB26 topp och orginal RB30 botten den körs varje dag och har 600hk på race runt 650hk.
Den har hållit sedan 2004, så jag skulle säga att den är hållbar.

Som sagt, sluta försöka få den att verka unik eller oförstörbar, för det är den inte.
Jag skrev att det INTE är en unik motor! Jag försöker inte få den att verka oförstörbar men det ÄR en väldigt bra motor! Jo, stora V8or är lätta att trimma men dricker säkert mycket mer en en rak sexa på 2.6l jag skulle gärna ha en stor V8 på strippen men aldrig på gatan!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#35
1EVOXIN1 skrev:
Jag skrev att det INTE är en unik motor! Jag försöker inte få den att verka oförstörbar men det ÄR en väldigt bra motor! Jo, stora V8or är lätta att trimma men dricker säkert mycket mer en en rak sexa på 2.6l jag skulle gärna ha en stor V8 på strippen men aldrig på gatan!
Vi äger ett ånglok på två ton, en Buick Riviera 1965. Denna bil snittar 1.2 liter milen med dubbla Carter förgasare, på en 7.2 liters gjutjärns pjäs på 365hk. Hur mycket tror du en modern V8'a med insprutning skulle dra?

Jag skulle mer säga att RB26 är en medioker motor. Kostar otroligt mycket att få den över 500hk samt att få den hållbar ens för den effekten. Det finns bra många motorer som är lika bra, om inte bättre på att få ut effekt ur, samt billigare.

T.om jänkarna har kommit ut med en rak 6'a som slår RB26 ur vattnet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#36
Rinnegan skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Jag skrev att det INTE är en unik motor! Jag försöker inte få den att verka oförstörbar men det ÄR en väldigt bra motor! Jo, stora V8or är lätta att trimma men dricker säkert mycket mer en en rak sexa på 2.6l jag skulle gärna ha en stor V8 på strippen men aldrig på gatan!
Vi äger ett ånglok på två ton, en Buick Riviera 1965. Denna bil snittar 1.2 liter milen med dubbla Carter förgasare, på en 7.2 liters gjutjärns pjäs på 365hk. Hur mycket tror du en modern V8'a med insprutning skulle dra?

Jag skulle mer säga att RB26 är en medioker motor. Kostar otroligt mycket att få den över 500hk samt att få den hållbar ens för den effekten. Det finns bra många motorer som är lika bra, om inte bättre på att få ut effekt ur, samt billigare.

T.om jänkarna har kommit ut med en rak 6'a som slår RB26 ur vattnet.
Det är inte så dyrt att få en RB26an upp till 500hk du behöver inte röra bottendelen. Utöver avgas och filter behöver du spridare, bränslepump, intercooler, kylare, thermostat, Apexi PFC, Z32 luftmassemätare, HKS GT-SS turbon, BOV,

Du hamnar på högst 40.000 SEK, vill du bygga en riktigt snabb Skyline så hamnar du på 150.000kr-180.000 (beroende på hur smart du är när du väljer delar) med en motor som är driftsäker över 1100hk.

Men nu börjar du dra mig in i det här med jänkare, var får man tag på delar? vilka är de kändaste motorerna?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#37
1EVOXIN1 skrev:
Det är inte så dyrt att få en RB26an upp till 500hk du behöver inte röra bottendelen. Utöver avgas och filter behöver du spridare, bränslepump, intercooler, kylare, thermostat, Apexi PFC, Z32 luftmassemätare, HKS GT-SS turbon, BOV,

Du hamnar på högst 40.000 SEK, vill du bygga en riktigt snabb Skyline så hamnar du på 150.000kr-180.000 (beroende på hur smart du är när du väljer delar) med en motor som är driftsäker över 1100hk.

Men nu börjar du dra mig in i det här med jänkare, var får man tag på delar? vilka är de kändaste motorerna?
Själv har jag lagt ut cirka 35.000kr på min Buicks 455'a, ligger då på cirka 600hk. Dock sugmotor.


Genuina saker som är byggda för att hålla, är aldrig billiga, och definitivt inte till RB26 då jag själv satt och forskade om det medans jag gick i tankarna om en R32.


Vars man får tag på delar?
Överallt. Kan specifiera bolag efter vilket motordel du är ute efter.
Kändaste motorerna är väl tämligen nästan alla, dock de man hör mest är väl Gen 1 - 4 350 smallblock, Gen 1 - 4 454 bigblock, LS1 och LSx familjen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#38
Rinnegan skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Det är inte så dyrt att få en RB26an upp till 500hk du behöver inte röra bottendelen. Utöver avgas och filter behöver du spridare, bränslepump, intercooler, kylare, thermostat, Apexi PFC, Z32 luftmassemätare, HKS GT-SS turbon, BOV,

Du hamnar på högst 40.000 SEK, vill du bygga en riktigt snabb Skyline så hamnar du på 150.000kr-180.000 (beroende på hur smart du är när du väljer delar) med en motor som är driftsäker över 1100hk.

Men nu börjar du dra mig in i det här med jänkare, var får man tag på delar? vilka är de kändaste motorerna?
Själv har jag lagt ut cirka 35.000kr på min Buicks 455'a, ligger då på cirka 600hk. Dock sugmotor.


Genuina saker som är byggda för att hålla, är aldrig billiga, och definitivt inte till RB26 då jag själv satt och forskade om det medans jag gick i tankarna om en R32.


Vars man får tag på delar?
Överallt. Kan specifiera bolag efter vilket motordel du är ute efter.
Kändaste motorerna är väl tämligen nästan alla, dock de man hör mest är väl Gen 1 - 4 350 smallblock, Gen 1 - 4 454 bigblock, LS1 och LSx familjen.
mm, det är dyra grejer men du behöver inte så mycket kraft i en Skyline den är riktigt snabb orginal och 600hk är nästan perfekt för en Skyline jag gillar mer bana än stripp så Skyline GTR är den självklara valet!


Jag är svag för Camaro 68 och Chevelle SS 70 vad sitter det för motor i de? var finns delar?

några kända sidor?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 juni 2011
#39
1EVOXIN1 skrev:
mm, det är dyra grejer men du behöver inte så mycket kraft i en Skyline den är riktigt snabb orginal och 600hk är nästan perfekt för en Skyline jag gillar mer bana än stripp så Skyline GTR är den självklara valet!


Jag är svag för Camaro 68 och Chevelle SS 70 vad sitter det för motor i de? var finns delar?

några kända sidor?
Går att få A-body jänkare att gå äckligt bra i kurvor dessutom, jag skulle hellre satsa på en jänkare isåfall. Helt enkelt att jag har mer erfarenhet med de bilarna, samt att det är lättare att arbeta med, samt billigare.


Camaro 68' har följande;

L22 - rak 6/230cui på 140hk.

L26 - rak 6/250cui på 150hk.

LF7 - V8/327cui på 210hk.

L30 - V8/327cui på 275hk.

L48 - V8/350cui på 295hk.

L35 - V8/396cui på 325hk

L34 - V8/396cui på 350hk 

L78 - V8/396cui på 375hk   
   
L89 - V8/396cui på 375hk

Z28 modellen kom med en 302'a på 295hk.


Dock så var många av dessa "underrated".
T.ex 302 motorn i Z28 låg närmare 400hk i verkligheten.



1970 Chevelle SS gick att få med en 454 motor vid namn LS6 på 450hk. Dock så låg de närmare 500hk.


Angående sidor, beställningssidor på svenska eller engelska?
Varje motordel som görs till V8'or har egna sidor beroende på tillverkade, dock så har Summit ganska bra mycket i överlag, Edelbrock har även rätt mycket.
Senast redigerat av Rinnegan (8 juni 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Japanese Engineering
690 Inlägg
8 juni 2011
#40
Tack, Svenska och Engelska smile

Summit var precis vad jag letade efter, riktigt bra sida!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti


Sök