2508
Sök

Böter/straff på att åka dit för att man har turbo konverterat en bil?

2 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Ja, som rubriken lyder undrar jag helt enkelt vad man får för straff för att åka fast med en turbo konverterad bil.

Det jag har sökt fram är att man får åka och registreringsbesikta bilen.
Hur är det med böter?
Kan man bli fälld för olovlig körning?
Kan körkortet återkallas, speciellt om man har prövotid?

Vore sjukt tacksam om någon kunde svara på mina funderingar.
/B

2 624 Inlägg
7 juni 2011
#2
Du kommer torska och åka på regbes och få 1500:- i böter.

nej du förlorar inte kortet! smile


2 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#3
Tack, vore bra om fler kunde svara!

8 250 Inlägg
8 juni 2011
#4
Burtman skrev:
Kan man bli fälld för olovlig körning?

Nej, inte så länge du har körkort för bil.

Burtman skrev:
Kan körkortet återkallas, speciellt om man har prövotid?

Inte för turbokonvertingen.


Meldem
917 Inlägg
8 juni 2011
#5
prövotid eller inte, du straffas på samma sätt som alla traffikander.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

4 Inlägg
8 juli 2011
#6
Hej, jag har en polare som också är inne på att turbokonvertera! Är det någon som vet exakt vad man åker på för böter/straff när man blivit tagen?
Är risken stor att åka fast? Man lär väl nästan ha otur och få en flygande besiktning på sig?

1 313 Inlägg
8 juli 2011
#7
Om man bytt/Konverterat till turbomotor så ska man regbesikta inom en månad, är ju bara att säga att man just gjort konverteringen eller? för bilen får väl inte körförbud för att man bytt motor?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 089 Inlägg
8 juli 2011
#8
jag som har erfarenhet vet att du får 1500 kr i böter för att du inte har en besiktad bil(Om den nu inte är besiktad). Och så får du en regbesiktning och en utskällning. Jag har aldrig hört någon få böter för ändrad motor iaf, bara reggbesiktning.

\Lindgren

223 Inlägg
8 juli 2011
#9
Chansen att få en regbesiktning, om bilen ser original ut är ju minimal.

Rostfria intercoolerrör under motorhuven, pysventil och annat som inte ser eller låter original ökar ju risken för att du får åka in på en regbes.
Senast redigerat av slowSwede (8 juli 2011)


398 Inlägg
8 juli 2011
#10
Offtopic. Om du funderar på att någon gång få bilen besiktigad med turbo, byt till en turbomotor istället, du kan inte besiktiga en turbokonverterad bil hmm

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 juli 2011
#11
ähh man får inga böter bara förläggande om reggbes förutsatt att bilen är bes när dom stoppar dig självklart testkör du inför reggbes som du tänkt göra snart
alla ändringar har man 1månad på sig att regga in

man kan visst bes med en turbokonverterad motor bara plocka bort grenrör och turbo

polarn åkte in med sin volvo 360 med B230FK annan topp och kam med intercoolern kvar i fronten
fast utan agg det var inga problem alls smile)

Kör fort så hinner inget hända...

7 394 Inlägg
8 juli 2011
#12
Pierre-na skrev:
Offtopic. Om du funderar på att någon gång få bilen besiktigad med turbo, byt till en turbomotor istället, du kan inte besiktiga en turbokonverterad bil hmm

ehhh,, alla bilar tillverkade  före 1976 får man turbokonvertera wink


398 Inlägg
9 juli 2011
#13
Jo det är ju sant men jag tog för givet att bilen var nyare än 76. Angående 360in så var bilen inte besiktigad med turbo och om något skulle hända kan du åka på att betala fast det inte skulle varit ditt fel.

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
9 juli 2011
#14
Pierre-na skrev:
Jo det är ju sant men jag tog för givet att bilen var nyare än 76. Angående 360in så var bilen inte besiktigad med turbo och om något skulle hända kan du åka på att betala fast det inte skulle varit ditt fel.

man har fortfarande möjligheten att regga en bil och genom att man ska göra en reggbesiktning inom en månad efter en ändring så fallerar hela det upplägget att man står utan försäkring

så länge man inte står och säger att man kört så i 2månader eller 1år osv

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
11 juli 2011
#15
Lät ju hyggligt positivt !

671 Inlägg
12 juli 2011
#16
Hej
Hoppas inte din bil ser ut som den BMW från Avesta på närmre 600hk som jag såg på Power Meet i helgen. En sunkig 5-serie E28 med slitna dämpare och originalbromsar...
Med 600hk på gatan är detta vansinne inget häftigt alls då de riskerar andras liv !

4 Inlägg
13 juli 2011
#17
Lite OT, men någon som har någon erfaranhet av vad en turbokonverterad 6a på 2,5l skulle kunna snitta i bensinförbrukning?

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 juli 2011
#18
Burta skrev:
Lite OT, men någon som har någon erfaranhet av vad en turbokonverterad 6a på 2,5l skulle kunna snitta i bensinförbrukning?

Det är väl inget man bryr sig om när man trimmar.. ?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

8 156 Inlägg
14 juli 2011
#19
Burta skrev:
Lite OT, men någon som har någon erfaranhet av vad en turbokonverterad 6a på 2,5l skulle kunna snitta i bensinförbrukning?

Ta gärna dessa OT-diskussioner i en annan tråd. I vilket fall så kan en rejält trimmad turbokonverterad motor dra allt mellan 1l och 20l milen. Det går alltså inte svara på din fråga.

Mvh Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

283 Inlägg
14 juli 2011
#20
En fundering som dök upp när jag läste inlägget.
Vad säger försäkringsbolaget om du smäller med bilen?



Sök