3426
Sök

Kan man byta till en R motor.

32 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej alla
Ja som rubriken säger.Funkar det att ut med min 2.5t motor o lägga in en R motor???
Mycket som behövs justeras eller bytas modifieras ???
Tacksam för alla svar
/Patrik
V70n 2.5t 04


Random Hero
4 047 Inlägg
8 juni 2011
#2
Det går, men bilen kommer att behövas reggas om.... om du vill ha den laglig dvs.

Dog food lid. Backwards

8 252 Inlägg
8 juni 2011
#3
Klart det går att byta, det är samma motor i grund och botten. Annars kan man ju börja fundera på att bara byta dem delar som skiljer 2,5T och R. Sen va det ju det där med att det gäller att inte bli upptäckt av besiktningen.


32 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#4
Men vilka saker behöver jag byta???
E det verkligen samma motor som R???
Dom på autotech sa att jag har en 83 borrning.Tror jag dom sa.Inte mer än 300 tyckte dom.Men R kan man fläska ut mera på!!!


8 252 Inlägg
10 juni 2011
#5
Hade för mig att det "bara" var turbo, topp, insugskam, intercooler och spridare som är skillnden. Men kolvar och stakar skiljer också.

Ja, du har 83mm borrning och det är det i R-motorn också.


595 Inlägg
11 juni 2011
#6
Marlboroman skrev:
Hade för mig att det "bara" var turbo, topp, insugskam, intercooler och spridare som är skillnden. Men kolvar och stakar skiljer också.

Ja, du har 83mm borrning och det är det i R-motorn också.

Korrekt. Sen kan väl väggarna vara lite tjockare i R-motorn?
Men annars är det inga större skillnader..


3 292 Inlägg
11 juni 2011
#7
Att få den reggad med en R motor är nog inte möjligt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 860 Inlägg
11 juni 2011
#8
eacan skrev:
Marlboroman skrev:
Hade för mig att det "bara" var turbo, topp, insugskam, intercooler och spridare som är skillnden. Men kolvar och stakar skiljer också.

Ja, du har 83mm borrning och det är det i R-motorn också.

Korrekt. Sen kan väl väggarna vara lite tjockare i R-motorn?
Men annars är det inga större skillnader..

Stämmer, och vad atm sa för ett tag sen så vill dom nog inte gå förbi de 350 på 2.5t blocket på grund av att da kan spricka, så R blocket ska vara tjockare.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

8 252 Inlägg
11 juni 2011
#9
spokenratt skrev:
Stämmer, och vad atm sa för ett tag sen så vill dom nog inte gå förbi de 350 på 2.5t blocket på grund av att da kan spricka, så R blocket ska vara tjockare.

Förbi 350hk ska det gå att komma, men det ställer ju krav på mappningen. Byter man till R'ens kolvar och stakar så går det att gå förbi 350hk säkrare och enklare. Finns ju flera som åker med dem gamla 2,5 (eller 2,4 om man är noga) blocken som satt i 855 / X70 med sänkt komp som kör med 400hk+.



Sök