3648
Sök

Däck som bullrar, köpa nya däck, lämna de nästan nya i inbyte på däckfirma, går det?

20 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej.
Köpte fälgar med däck till min bil. 225/45/17
Däcken är var inte speciellt begagnade och är av märket Goodyear Eagle  F1
Fick en smärre chock när jag satte på dem. De låter bra mycekt värre än mina dubbade vinterdäck! Speciellt i 50 och 70. sedan så tycker jag att på vissa vägar och i farter över 90 så låter det inte så värst mycket. nån gång ilband upplever jag lite skakningar, men sen försvinner det.

Kan det vara obalans som gör att det bullrar så eller passar helt enkelt inte däcktfabrikatet/modellen på min bil.

Har läst lite blandade kommentarer på nätet om detta däck, vissa säger de bullrar och vissa har inga problem.
Funderar på om det går att köpa nya däck men behålla fälgarna och hur lätt är det att sälja däck enbart på begmarknaden? Även om de inte rullat så långt.
Brukar mindre däckfirmor köpa däck, nån som vet?
Gillar ju fälgarna men inser onekligen att det är lättare att sälja hela kitet än bara gummit.

Jag har samma dimension på min andra bil men med Goodyear Excellence på, de däcken är bra mycket tystare.

Egen företagare
864 Inlägg
10 juni 2011
#2
Det kan vara så att ett hjul lager har gått också. Det var säkert kast även med vinterdäck, men då tog ljudet från dubbarna bort det ljudet och sen med sommardäck kom det fram tydligare.
Annars kan du ju byta däck på fälgarna.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 948 Inlägg
10 juni 2011
#3
Kan även vara ett "måndags-x"... åk till däckfirman och hör med dom.

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#4
Har sånna fast 235 40 18 på min audi utan problem.
Tror inte du har lyckats få 4 måndagsexemplar, nått måste vara fel på bilen.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
11 juni 2011
#5
Däck o fälg är det man förlorar mest pengar på tyvärr sad så jag tror inte att nån firma ger dig nån vettig peng.
Jag som jobbar med däck vet att folk brukar märka hjullager och sånt efter ett däcks skifte då man är mer uppmärksam på ifall nåt låter. Så precis som inlägg 2 beskriver så tror jag att du har nåt annat som kan ge ljud i från sig!

Ps har för mig att F1:an är V-formad o då låter de mkt mer

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

20 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#6
Tack för input. Kan hjullager göra att det låter så väldigt högt, bullrigt osv? Ljudet varierar vid olika hastigheter, sen ibland upplever jag skakningar i bilen, sen rätt vad det är så är det borta, tänkte att dimensionen gör det skakigt?
Däck o fälg köpte jag lätt begagnat, inte från däckfirma.
V mönstret gör att det låter mer. Men lyssnar man noga låter det typ whowwhowwhow, nästan lite . Låter det som hjullager?

Inget som kan ha göra med att de suttit på annan bil och ska slitas in, eller nåt? Jag ska nog köra till en däckhandlare och/eller en bilverkstad för att se om det kan vara hjullager. Vid hur många mil är det "vanligt" att de börjar ge sig. Min bil är för övrigt en Ford Mondeo, 7500 mil, årsm2007.

Tackar på förhand på fler tips och diskussioner

Ps, kom på nu ännu mer info till er. Jag hade mina flaks sommardäck 16 tums på bilen innan jag satte på dessa, även dessa tyckte jag har börjat bli högljudda, men det förklarade jag för mig själv berodde på att de var slitna, och att bilen är äldre och isoleringen sämre. Men det blev rejäl sklillnad i buller o vägljud med 17 tummarna, låter det som fel på bilen, eller att däcket helt enkelt ger för mycket resonans i just min bil? Intressant detta....

En fråga till, jag tog den navring som följde med fälgen, den kanske inte sitter tillräckligt tight? Kanske måste ha ny navring? Däcken satt på en Volvo innan.
Senast redigerat av Inception (11 juni 2011)

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#7
Vad har du för bil nu och vilken modell satt fälgarna på innan?

20 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#8
Glesmark skrev:
Vad har du för bil nu och vilken modell satt fälgarna på innan?

Jag har en Ford Mondeo årsm 2007 och däcken satt på en Volvo s60 , inte helt säker
Senast redigerat av Inception (11 juni 2011)

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#9
Volvons årsmodell då?

20 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#10
Glesmark skrev:
Volvons årsmodell då?

Tyvärr ingen aning, men jag såg nu på denna sida
http://www.dackhjalp.se/bultmonster/
att Min Mondeo har 63,3 mm navhål och alla s60 oavsett årsmodell har 65,1... måste vara det som gör att däcken låter, eller?
Senast redigerat av Inception (11 juni 2011)

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#11
Det var det jag funderade på om navhålen var olika, om så är fallet får du inte helt centrerade fälgar börja med att ragga tag i nya navdistanser och se om det blir bättre.

2 011 Inlägg
11 juni 2011
#12
Då var man inte helt fel ute som PITSTOP skrev.

Har tidigare haft däck med vanligt mönster (eller vad man ska kalla det). Köpte nya med pil/ V mönster och tyckte det blev mer ljud utav dessa. Har nu gått tillbaka till de andra igen.

Inte så mycket pga ljudet, men tyckte de Pil formade inte hade så bra grepp när det regnade och var blött som de jag har på nu.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

20 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#13
ska börja med att skaffa navringar. Synd att alla däckverstäder har stängt idag. Får ävl beställa. Kan bilen skadas om man kör? täntke om jag sak skifta tillbaka till de gamla däcken så länge jag inte fått navringar?

Men visst pilmönstret ska låta mer, men bilen skakar, och låter wobblig.

Har int ekört så mycket i väta, men jag tycker att greppet på just dessa däck är riktigt bra, känns som man ligger som klistrad på vägen.

Nästa dilemma, verkar bara finnas navringar som går från 73,1 som fälgens mått är till 63,4.. medan min bil har 63,3 mm.... undrar om det går eller inte... typiskt man ska hitta såna här problem på en helg, när ingen har öppet som kan svara på såna frågor...
Senast redigerat av Inception (11 juni 2011)

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
11 juni 2011
#14
Inception skrev:
ska börja med att skaffa navringar. Synd att alla däckverstäder har stängt idag. Får ävl beställa. Kan bilen skadas om man kör? täntke om jag sak skifta tillbaka till de gamla däcken så länge jag inte fått navringar?

Men visst pilmönstret ska låta mer, men bilen skakar, och låter wobblig.

Har int ekört så mycket i väta, men jag tycker att greppet på just dessa däck är riktigt bra, känns som man ligger som klistrad på vägen.

Nästa dilemma, verkar bara finnas navringar som går från 73,1 som fälgens mått är till 63,4.. medan min bil har 63,3 mm.... undrar om det går eller inte... typiskt man ska hitta såna här problem på en helg, när ingen har öppet som kan svara på såna frågor...

Det är ingen fara att köra utan ringar i väntan på att du ska få de.
Och ringarna som du hittat går bra, det är 00,1mm som skiljer. Passa även på att balansera dina hjul o ha i rätt ringtryck. Rengör även navet o kontakt ytan på fälgen innan montering.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

20 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#15
PITSTOP skrev:
Inception skrev:
ska börja med att skaffa navringar. Synd att alla däckverstäder har stängt idag. Får ävl beställa. Kan bilen skadas om man kör? täntke om jag sak skifta tillbaka till de gamla däcken så länge jag inte fått navringar?

Men visst pilmönstret ska låta mer, men bilen skakar, och låter wobblig.

Har int ekört så mycket i väta, men jag tycker att greppet på just dessa däck är riktigt bra, känns som man ligger som klistrad på vägen.

Nästa dilemma, verkar bara finnas navringar som går från 73,1 som fälgens mått är till 63,4.. medan min bil har 63,3 mm.... undrar om det går eller inte... typiskt man ska hitta såna här problem på en helg, när ingen har öppet som kan svara på såna frågor...

Det är ingen fara att köra utan ringar i väntan på att du ska få de.
Och ringarna som du hittat går bra, det är 00,1mm som skiljer. Passa även på att balansera dina hjul o ha i rätt ringtryck. Rengör även navet o kontakt ytan på fälgen innan montering.

Tackar för svaren, balansering, vad ska det kosta på ett ungefär? bara så man inte blir ockrad. har aldrig fattat deet med balansering, balanserar man hjulet, eller att det balanserar så att det apssar en bil. Täntek i o m att de är balanserade, men det skadar väl aldrig att balansera om dem.

Ha en trevlig helg.

Precis tvättat bilen, och eftersom jag har dåligt med tid för polering o vaxning, så köpte jag Turtles Ice wax o policsh som man kan köra i direkt solljus, riktigt bra resultat blev det. Hur enkelt som helst.

2 011 Inlägg
11 juni 2011
#16
Inception skrev:
PITSTOP skrev:
Inception skrev:
ska börja med att skaffa navringar. Synd att alla däckverstäder har stängt idag. Får ävl beställa. Kan bilen skadas om man kör? täntke om jag sak skifta tillbaka till de gamla däcken så länge jag inte fått navringar?

Men visst pilmönstret ska låta mer, men bilen skakar, och låter wobblig.

Har int ekört så mycket i väta, men jag tycker att greppet på just dessa däck är riktigt bra, känns som man ligger som klistrad på vägen.

Nästa dilemma, verkar bara finnas navringar som går från 73,1 som fälgens mått är till 63,4.. medan min bil har 63,3 mm.... undrar om det går eller inte... typiskt man ska hitta såna här problem på en helg, när ingen har öppet som kan svara på såna frågor...

Det är ingen fara att köra utan ringar i väntan på att du ska få de.
Och ringarna som du hittat går bra, det är 00,1mm som skiljer. Passa även på att balansera dina hjul o ha i rätt ringtryck. Rengör även navet o kontakt ytan på fälgen innan montering.

Tackar för svaren, balansering, vad ska det kosta på ett ungefär? bara så man inte blir ockrad. har aldrig fattat deet med balansering, balanserar man hjulet, eller att det balanserar så att det apssar en bil. Täntek i o m att de är balanserade, men det skadar väl aldrig att balansera om dem.

Ha en trevlig helg.

Precis tvättat bilen, och eftersom jag har dåligt med tid för polering o vaxning, så köpte jag Turtles Ice wax o policsh som man kan köra i direkt solljus, riktigt bra resultat blev det. Hur enkelt som helst.

Priserna är lite olika från ställe till ställe. Enbart balensering alla fall ska inte kosta mer än 100:-/styck.
Mellan 40-100:- / fälg.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#17
PITSTOP skrev:
Inception skrev:
ska börja med att skaffa navringar. Synd att alla däckverstäder har stängt idag. Får ävl beställa. Kan bilen skadas om man kör? täntke om jag sak skifta tillbaka till de gamla däcken så länge jag inte fått navringar?

Men visst pilmönstret ska låta mer, men bilen skakar, och låter wobblig.

Har int ekört så mycket i väta, men jag tycker att greppet på just dessa däck är riktigt bra, känns som man ligger som klistrad på vägen.

Nästa dilemma, verkar bara finnas navringar som går från 73,1 som fälgens mått är till 63,4.. medan min bil har 63,3 mm.... undrar om det går eller inte... typiskt man ska hitta såna här problem på en helg, när ingen har öppet som kan svara på såna frågor...

Det är ingen fara att köra utan ringar i väntan på att du ska få de.
Och ringarna som du hittat går bra, det är 00,1mm som skiljer. Passa även på att balansera dina hjul o ha i rätt ringtryck. Rengör även navet o kontakt ytan på fälgen innan montering.

Hur får du skillnaden mellan 65.1 och 63.3 mm till 0.1mm?
Det är ju 1.8 mm i helhetsglapp, eller på 0.9mm per sida om du kryssar rakt över.

20 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#18
Glesmark skrev:
PITSTOP skrev:
Inception skrev:
ska börja med att skaffa navringar. Synd att alla däckverstäder har stängt idag. Får ävl beställa. Kan bilen skadas om man kör? täntke om jag sak skifta tillbaka till de gamla däcken så länge jag inte fått navringar?

Men visst pilmönstret ska låta mer, men bilen skakar, och låter wobblig.

Har int ekört så mycket i väta, men jag tycker att greppet på just dessa däck är riktigt bra, känns som man ligger som klistrad på vägen.

Nästa dilemma, verkar bara finnas navringar som går från 73,1 som fälgens mått är till 63,4.. medan min bil har 63,3 mm.... undrar om det går eller inte... typiskt man ska hitta såna här problem på en helg, när ingen har öppet som kan svara på såna frågor...

Det är ingen fara att köra utan ringar i väntan på att du ska få de.
Och ringarna som du hittat går bra, det är 00,1mm som skiljer. Passa även på att balansera dina hjul o ha i rätt ringtryck. Rengör även navet o kontakt ytan på fälgen innan montering.

Hur får du skillnaden mellan 65.1 och 63.3 mm till 0.1mm?
Det är ju 1.8 mm i helhetsglapp, eller på 0.9mm per sida om du kryssar rakt över.

Det är mellan de ringarna som jag köper som det skiljer 0,1 mm mellan ringen och mitt nav. 63,3 mot 63,4 tolkar jag det som.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
11 juni 2011
#19
Glesmark skrev:
PITSTOP skrev:
Inception skrev:
ska börja med att skaffa navringar. Synd att alla däckverstäder har stängt idag. Får ävl beställa. Kan bilen skadas om man kör? täntke om jag sak skifta tillbaka till de gamla däcken så länge jag inte fått navringar?

Men visst pilmönstret ska låta mer, men bilen skakar, och låter wobblig.

Har int ekört så mycket i väta, men jag tycker att greppet på just dessa däck är riktigt bra, känns som man ligger som klistrad på vägen.

Nästa dilemma, verkar bara finnas navringar som går från 73,1 som fälgens mått är till 63,4.. medan min bil har 63,3 mm.... undrar om det går eller inte... typiskt man ska hitta såna här problem på en helg, när ingen har öppet som kan svara på såna frågor...

Det är ingen fara att köra utan ringar i väntan på att du ska få de.
Och ringarna som du hittat går bra, det är 00,1mm som skiljer. Passa även på att balansera dina hjul o ha i rätt ringtryck. Rengör även navet o kontakt ytan på fälgen innan montering.

Hur får du skillnaden mellan 65.1 och 63.3 mm till 0.1mm?
Det är ju 1.8 mm i helhetsglapp, eller på 0.9mm per sida om du kryssar rakt över.

LÄS ordentligt nästa gång wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

1 938 Inlägg
11 juni 2011
#20
My bad. smile


Sök