12 juni 2011
Trådstartare
Hej!
Har ett problem som har uppstått med min Passat 1.8T -00. Den är chippad (BSR) av en tidigare ägare och jag är osäker på om det är Steg 1+ eller Steg 2. Den har 3" system, från kat tror jag. När min far köpte bilen satt det ett öppet sportluftfilter i den, men det plockade han ur och satte in orginal igen.
Jag köpte som sagt bilen av min far som haft den i över 1 år och den har fungerat perfekt, pigg och med en bränsleförbrukning på ca 0,75-1,0 beroende på hur man kör.
Nu har jag märkt att bränsleförbrukningen har stigit. På motorväg i 110-120km/h drog den 0,97 och nu när jag tankade den häromdagen efter att ha kört mycket i stan så hade den dragit 1.3 ! Och då har jag ändå kört mestadels lugnt, men självklart har jag dragit ur den några gånger. Men så mycket ska den inte dra!
Jag har även märkt att den ibland tappar kraft, motorn varvar men det låter mest tycker jag, det blir inget drag. Men det är inte konstant så, utan ibland är den riktigt pigg men sen rätt som det är så försvinner draget.
Till en början har jag bara trott att jag har inbillat mig, men igår när jag drog på kom "kicken" och det drog iväg, men mitt under accelerationen vid ca 4000rpm så bara dog "kicken" och kraften försvann och den kom inte tillbaka på nästa växel. Tidigare under dagen så hade det fungerat och kraften fanns där hela vägen och alla på alla växlar.
Eftersom det dog under accelerationen så börjar jag misstänka att det är laddningen som spökar, men jag har ingen aning om vad det kan vara eftersom det "kommer och går" och inte är ett konstant fel. Har läst runt lite att det kan vara LMM som är dålig, kan det stämma?
Den har är gått ojämnt någon gång när jag startat den, blivit en del vibrationer i ratten precis vid start som sen har försvunnit!
Jag hoppar gärna över svar såsom att 1.8T motorn är slö i vanliga fall, att det är en symaskinsmotor odyl. Jag är medveten om att det inte är något monster, men det är en betydlig skillnad när draget finns där och inte! Så skippa gärna kommentaren som dessa, tack!
Någon som har någon ide om vad det kan vara? Har ej kopplad in den och läst felkoder, men jag ska göra det om någon vecka när jag får tillgång till det!
Tacksam för alla tips på vad det kan vara och hur jag ska felsöka!
Mvh
Jonas