2518
Sök

Kostnader för att importera?

20 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Jag har hittat en bmw som jag är intresserad av att köpa här i sverige men den är fortfarande tyskreggad. Vad kostar det mig att svenskregga den och kommer det komma fler kostnader?
Tacksam för alla svar!

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
10 augusti 2006
jag vet exakt smile prata me vv och bilprovning igår för ja är i samma sits. )=

1) Är bilen skattad å bes i tyskland får du köra den i en vecka. inom den veckan ska den reg bes i sverige detta kostar 2170 kr, sen kommer en avgift på 1500 från vv en sk skrotningspremie och sen 120 kr för skyltarna. sen får du ju självklart skatta in och försäkra bilen men nu vet du iaf smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
10 augusti 2006
Sen kan du ju få betala moms om bilen är nyare än 6 månader men de är den kanske inte?

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

lundwall
10 augusti 2006
Eliza skrev:
Sen kan du ju få betala moms om bilen är nyare än 6 månader men de är den kanske inte?

Jag vet absolut inget om bilimport, men däremot vet jag att om det är import från ett EU-land så är det där något Sverige har hittat på. En av grundvalarna för EU säger ju "Fri rörlighet för personer, varor och tjänster", vilket inkluderar att man betalar moms där man köper grejerna, och att man likaså inte kan dra av skatter/moms på samma sätt som man kunde på tax-free-tiden.

I ett fall som t.ex. det min familj sysslar med, vi har ett reseföretag, där vi bland annat sysslar med just försäljning av hotellnätter i t.ex. Tyskland. Vi betalar då 16 resp 24% moms på detta, som vi sen kan ansöka om att få tillbakabetalat. Men då är detta för att ett svenskt företag har köpt tysk övernattning i Tyskland åt svenska kunder (dvs en tjänst, inte en vara). Ergo, momsbefriat med lite joxande. Men för bilimport, eller import av vadsomhelst så ska logiken gälla vanlig varuhandel. Man betalar ju inte svensk moms på helt nya DVD-filmer som beställs från amazon.co.uk t.ex, inte heller kan man dra av momsen i England för inköp av dito. En DVD-film och en bil är vilka varor som helst.

Det skulle inte förvåna mig om detta antingen är någon specialregel som svenska staten helt enkelt har hittat på, och påstår sig ha dispens för (jämför med systembolagets olagliga monopol), för det här går mot allt som är bra och vettigt och vad EU och dess värderingar som det står för.

En annan avgift som är helt olaglig är TV/Radio-avgiften, men den ska vi inte prata om här smile

(ja, jag har läst VV-länken och jag har förstått hur det ligger till enligt dem)

Sök