3601
Sök

Kört in i vägg - Vad ska jag göra?

467 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Jag stressade iväg precis när jag skulle dra och tanka, då jag hade ställt bilen på nytt ställe såg jag inte en cementsugga som stod i döda vinkeln eller liknande, vad ska jag göra? Har volvía Helförsäkring.

Är det billigare lämna in det för lack? Där är ganska tjocka jack & vad kostar en ny baklampa ? Någon som vill länka? Mvh

Här kommer bild hmm

http://img28.imageshack.us/img28/7835/26052910150214387841530.jpg

huh?
10 427 Inlägg
14 juni 2011
Kolla vad du har för självrisk på vagnskadeförsäkringen och hör även med en lackfirma vad det skulle kunna kosta.

Kan ju hända att du kan få tag på bakljus och bakspoiler som bara är att skruva på samt
få listen under baklampan nylackerad eller bytt om det är möjligt för en lägre summa.
Iofs är väl Volvo C70 inte riktigt "rätt" bil att krocka med.

467 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Självrisken är på 4000.

Borde kosta mindre än 3000 för lacka spoilern?

Jag vänder på frågan, vad tror ni det kostar för lackskadan? behövs lite spackel då vissa repor är 3-4 mm djupa.
Senast redigerat av marcussomfan (14 juni 2011)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 juni 2011
med tanke på att det är en metallic så får du nog räkna med att de även behöver lacka en del meryta för att det inte ska synas färgskiftningar mellan de olika delarna samt att de lackar hela spoilern även om det bara är märken i ena hörnet, mitt tips läggs på att det blir dyrare än självrisken att fixa även om du får tag i någon som gör det svart...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

huh?
10 427 Inlägg
14 juni 2011
..så alternativet till att kontakta försäkringsbolag är isåfall att köpa delar med rätt färg i bra skick och skruva på dem istället wink

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 juni 2011
steifan skrev:
..så alternativet till att kontakta försäkringsbolag är isåfall att köpa delar med rätt färg i bra skick och skruva på dem istället wink

Vilket med de priser som anges ovan inte blir lönsamt, sparar max en 50-lapp efter att frakten slagits på och då får du montera grejorna själv vilket iofs kan vara kul, men ändå... Jag hade tagit det via försäkringen, shit happens, bara att bita ihop och gå vidare...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

huh?
10 427 Inlägg
14 juni 2011
TS_quattro skrev:
steifan skrev:

Vilket med de priser som anges ovan inte blir lönsamt, sparar max en 50-lapp efter att frakten slagits på och då får du montera grejorna själv vilket iofs kan vara kul, men ändå... Jag hade tagit det via försäkringen, shit happens, bara att bita ihop och gå vidare...

..med ev risk för höjd försäkringspremie samt höjd självrisk wink Även det är tänkvärt.

109 Inlägg
14 juni 2011
"Parkeringsskador" av denna typen skulle ALDRIG höja din premie/självrisk, så oroa dig inte för det.

Edit: Har själv använt min Volviaförsäkring till liknande grejer..
Senast redigerat av Rber (14 juni 2011)

huh?
10 427 Inlägg
14 juni 2011
Rber skrev:
"Parkeringsskador" av denna typen skulle ALDRIG höja din premie/självrisk, så oroa dig inte för det.

Någon som inte läst sina försäkringsvillkor märker jag wink

http://www.forumbilder.se/images/92420111101434790.jpg
-> http://www.volvia.fi/priv/download?p_file_id=9740

Kan ju iofs hända att det går under "annan yttre olyckshändelse" om ts nu inte skulle
ha 5 skadefria år eller vara i bonusklass 9.

109 Inlägg
14 juni 2011
steifan skrev:
Rber skrev:

Någon som inte läst sina försäkringsvillkor märker jag wink

http://www.forumbilder.se/images/92420111101434790.jpg
-> http://www.volvia.fi/priv/download?p_file_id=9740

Kan ju iofs hända att det går under "annan yttre olyckshändelse" om ts nu inte skulle
ha 5 skadefria år eller vara i bonusklass 9.

Jodå såpass koll har jag allt smile Parkeringsskador(orsakade på egen hand) och andra skador(finns massa konstiga exempel här) på egen bil = Annan yttre olyckshändelse.

Men självklart finns det undantag, fb brukar ju ha en rolig syn på saker ibland...

Det jag vill poängtera är att om fb höjer din premie pga av nyttjande av försäkringen för en självolyckad skada så borde man byta bolag!

1 800 Inlägg
15 juni 2011
Som regel blir det ju ingen bonusförlust så länge det inte finns någon motpart vars skada du är vållande till (vilket det inte finns i detta fallet eftersom betongsuggan inte är ett försäkringspliktigt fordon).
Men det ju förvisso vara olika för olika bolag när det gäller premiehöjning.

467 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Så ni menar att det kommer kosta över 3000 att lacka en jäkla spoiler?

1 515 Inlägg
15 juni 2011
marcussomfan skrev:

Precis. Det är en del förarbete då skadan är rätt djup, som du själv sa, grovt. Måste slipa, spakla, slipa, grunda, fin slipa....osv tills det lbir en bra botten, sedan lackera och klarlacka. Så 3000:- är rätt billigt för det arbetet smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

865 Inlägg
15 juni 2011
marcussomfan skrev:

men gå in på närmaste lackfirma och fråga då får du exakt pris.. istället för att lyssna på vad folk gissar

1 997 Inlägg
15 juni 2011
Där jag lackade kjolpaket m.m. tog han 1200kr för att lacka en kofångare, då fixade han även slutspackling (jag fixade det grova själv). Så att det går att få en stötfångare lackad för mindre än 3000kr är inte så omöjligt!

Sen är det ju bakljus och list/plåt under lyktan också.. Bör vara billigare med självrisken.

1 515 Inlägg
15 juni 2011
no_fake skrev:
marcussomfan skrev:

men gå in på närmaste lackfirma och fråga då får du exakt pris.. istället för att lyssna på vad folk gissar

Vi gissar inte tongue Priser varierar ifrån stad till stad dessutom. I eskilstuna så fick min polare betala 4500:- för precis samma skada, ungeför lika stort och grovt. Dock på sin Audi som var relativt ny då, en 08- ( var 2010 detta hände ).

Mitt råd, låt detta gå på Försäkringen, betala 1500:- självrisk, och lämna in bilen.

Men absolut billigast blir det om du gör jobbet själv såklart..inte många hundra lappar det skulle kosta i det fallet

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

1 168 Inlägg
15 juni 2011
Audi_powah skrev:
no_fake skrev:
marcussomfan skrev:

Vi gissar inte tongue Priser varierar ifrån stad till stad dessutom. I eskilstuna så fick min polare betala 4500:- för precis samma skada, ungeför lika stort och grovt. Dock på sin Audi som var relativt ny då, en 08- ( var 2010 detta hände ).

Mitt råd, låt detta gå på Försäkringen, betala 1500:- självrisk, och lämna in bilen.

Men absolut billigast blir det om du gör jobbet själv såklart..inte många hundra lappar det skulle kosta i det fallet

dock så var det 4000 i självrisk och inte 1500.
åk och snacka med ett bilskadecenter så får du bestämma dej hur du vill göra och vilket som blir billigast, med försäkring eller inte.
annars kan du chilla och pensla i skadorna på stöten och byta baklampan och köra så ett tag, åka till en självplock och leta rätt på en c70 med samma färgkod och ta  bakstöten ifrån den. kan ta längre tid än beräknat men du kommer undan med mer pengar i fickan.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 juni 2011
Hur ser din ekonomi ut? Blir du helt söndertrasad av 4k så kan det ju vara en idé att försöka rodda med prylar och hobbylack själv, men jag lovar dig, lovar, att du aldrig kommer bli nöjd om du gör det själv. Den sortens bil vill man hålla fin. Okej med en brukis av lägre klass, men en hobby-/sommar-/kul-/finbil... Du vill få det fixat ordentligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
1 031 Inlägg

Sök